۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۲۸۸۴۱۸
نشریه ژاپنی:

آشوب در خاورمیانه ثبات اقتصادی جهان را به خطر می‎اندازد

خبرگزاری رسا ـ یک نشریه ژاپنی روز چهارشنبه نوشت: نفت خاورمیانه پاشنه آشیل امنیت انرژی چین است و سیر آشوب ها و تنش ها در این منطقه در نهایت امر ثبات بازارهای مالی و اقتصادی جهان را به خطر خواهد افکند.
انفجار بمب

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نشریه ژاپنی «دیپلمات» در تفسیری اقتصادی نوشت: بازارهای اقتصادی جهان هنوز از نگرانی لرزه های اخیر وارد آمده به اقتصاد چین خارج نشده که خود را در معرض خطر دیگری از همین ناحیه احساس می کنند.


اتکای روز افزون چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان به نفت خاورمیانه اقتصاد جهان را با مشکلاتی عظیم مواجه ساخته است. افزایش مصرف نفت چین و بالا گرفتن موج ستیزه و آشوب در خاورمیانه، محور این تهدیدها است و به نظر می رسد قابل بازگشت هم نیست و احساس می شود که خطراتی بالقوه را بر افق انرژی جهان وارد سازد.


اتکای بیش از حد چین به نفت منطقه آشوب زده و بحرانی خاورمیانه، اثرات سوء خود را بر بزرگترین وارد کننده نفت جهان و بر روند عرضه انرژی در جهان باقی خواهد گذاشت. اوضاع امنیتی فوق العاده پر مخاطره خاورمیانه و موازنه شکننده سیاسی آن، امینت انرژی را در چین و به تبع آن در کل جهان قویا در معرض تهدید قرار داده است.


دیپلمات نوشت: پرجمعیت ترین کشور جهان روزانه بالای 11 میلیون بشکه نفت مصرف می کند و یک سوم رشد تقاضای جهانی نفت را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. چین 60 درصد نفت خام مورد نیاز خود را وارد می کند و این اتکا بر حسب رشد تقاضا در چین روز به روز بیشتر می شود.


اتکای روز افزون نفت چین به خاورمیانه باعث شده است تا بازارهای واردات نیز متاثر از تهدیدهای متعدد منطقه آسیب پذیر بمانند. عواملی متعدد و در راس آنها ظهور و پیشروی داعش، تنشهای فرقه ای منبعث از حکومت هایی فاسد و ضعیف و ناامنی سیاسی و عواقب تجاری بالقوه آن، همگی از تهدیدهای جدی بازار انرژی جهان هستند.


داعش که تامین کننده کلیدی نفت خام چین است بر عرضه انرژی از سوی عراق و عربستان سعودی نیز تاثیرات سوء خود را به جای گذارده است. در عراق، داعش دو حلقه چاه نفت را در میدان نفتی «عاجل» منفجر کرده است و ضمن آن پالایشگاه «بیجی» در شمال تکریت را به تصرف خود دارد و همزمان خطوط لوله های نفتی را در ترکیه هدف حملات خود قرار داده است./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات