۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۸۸۴۵۸

اعتصاب غذای آوارگان در مرز مجارستان و صربستان

خبرگزاری رسا ـ شمار کثیری از آوارگان جنگ‌‌زده در مرز صربستان و مجارستان اعتصاب غذا کرده‌اند.
آوارگان سوري

 

به گزارش خبرگزاری رسا، بر اساس گزارش‌هایی که سه‌شنبه در رسانه‌های اجتماعی انتشار یافت پناهجویانی که در مرکز ساماندهی «روزکه» اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌اند از دولت بوداپست می‌خواهند که مرز خود را بر روی آنان باز کند.

 

این در حالی است که مجارستان به منظور متوقف کردن موج شدید پناهجویان به داخل کشور قوانین سخت‌گیرانه‌ تازه‌ای را به اجرا در آورده است. بر اساس این قوانین، عبور از حصارهایی که در مرز جنوبی با صربستان احداث شده است جرم محسوب می‌شود.

 

گیورگی باکُندی، رییس ستاد ملی بحران در مجارستان، ضمن دفاع از تصمیم کشورش در بستن مرزهای خود به روی پناهجویان گفت: این اقدام زمینه اسکان موقت پناهجویان و رسیدگی به درخواست پناهندگی و ثبت نام از آنان را فراهم می‌کند.

 

پلیس مجارستان تاکنون بیش از 50 پناهجو را به خاطر عبور از حصار نصب شده در مرز صربستان برای ورود غیرقانونی به مجارستان بازداشت کرده است.

 

در همین حال، یک وزیر دولت صربستان با تاکید بر اینکه بوداپست «لازم است مرز خود را باز کند» اعلام کرد کشورش درباره تجمع پناهجویان در مرزهایشان با مقامات ارشد مجار مذاکره کرده است.

 

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد که اقدام مجارستان در سرکوب پناهجویان «به منزله» نقض تعهداتش تحت قوانین اتحادیه اروپا و سازمان ملل در قبال پناهندگی و پناهجویان است.

 

ماگدالِنا ماجکوفسکی تامکین، رییس دفتر سازمان بین‌المللی مهاجرت در مجارستان، گفت این قوانین همان «کنوانسیون‌های بین المللی سازمان ملل در مورد وضعیت پناهندگان و نیز قوانین اتحادیه اروپا در خصوص پناهندگی و آیین دادرسی کیفری است.»

 

در همین حال، ملیسا فلمینگ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، در خلال اعمال محدودیت‌های مجارستان، از احتمال گشایش مسیر جدیدی برای آوارگانی که به دنبال پناهندگی در اتحادیه اروپا هستند، خبر داد.

 

فلمینگ افزود: «ما به طور حتم درباره وقایع محتمل با کشورهای مختلف در تماس هستیم و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز تا حد توان آماده هر گونه اقدام و همیاری با سایر کشورها است.»

 

وی همچنین گفت: «وخامت اوضاع درست به همان گونه‌ای خواهد بود که در یونان و مقدونیه شاهد بودیم.»/982/ب103/د

ارسال نظرات