۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۲۸۹۸۱۰
رحمانی فضلی در صحن علنی مجلس:

بررسی برخورد با موتورسواران متخلف بصورت ویژه در دولت

وزیر کشور گفت: موضوع برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در شورای عالی ترافیک مطرح شده و نامه ای در این خصوص به دولت ارسال شد که موضوع به صورت ویژه در دولت بررسی شود تا آیین نامه و لایحه ای به مجلس در این رابطه ارائه شود و دولت نیز این موضوع را مصوب کرد و بعد در کمیسیون اجتماعی مجلس مسئله پیگیری شد.
رحماني فضلي

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص وضعیت برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف،‌ با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، در پاسخ به سوال رحماندوست واقعا یکی از مسائل وزارت کشور موضوع برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف است؛ البته باید مسائل دیگر وزارت کشور مانند برخورد با اشرار با قاچاقچیان و همچنین تأثیرات خشکسالی و بحران های اقتصادی را نیز در نظر گرفت و همواره باید این موضوع لحاظ شود که وزارت کشور با مسائل مختلف روبرو است.

وزیر کشور افزود: 10 میلیون و 100 هزار موتور در کشور شماره گذاری شده که قطعا رقم بالایی بوده این در حالی است که در سال 84 تنها حدود 4 میلیون و 600 هزار موتور سیکلت در کشور وجود داشت نکته دیگر اینکه 260 نوع موتورسیکلت در ایران وجود دارد که 140 نوع آن ساخت کشور چین است.

رحمانی فضلی در این رابطه ادامه داد:‌آمار بالای موتورسیکلت در کشور علاوه بر اینکه باعث ترافیک و آلودگی هوا می شود مشکلاتی مانند تصادف و آسیب های اجتماعی نیز به همراه داشته است.

وزیر کشور افزود: حدود 16 میلیون و 746 هزار برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در کشور وجود داشته و 8 میلیون موتور سیکلت به پارکینگ منتقل شده که برای ترخیص 500 هزار از موتورسیکلت های توقیفی به دلیل مسائل مختلف درخواستی وجود ندارد. آمار برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف بیانگر این موضوع است که به طور متوسط یک و نیم برخورد با هر موتورسوار متخلف انجام شده است.

رحمانی فضلی گفت: باید توجه داشت برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف به مانند برخورد با جرایم خودرو نیست چون آنان به راحتی از دست پلیس متواری می شوند و یا اینکه به طور مثال 284 مورد درگیری راکب با نیروی انتظامی گزارش شده است.

وی ادامه داد: موتور سیکلت ها در کشور حدودا ‌4 تا 8 برابر خودرو آلودگی هوا ایجاد می کنند که میزان آن 380 تن آلودگی تولیدی است و همچنین آنان دو برابر استاندارد مشخص تولید آلودگی صوتی می کنند.

رحمانی فضلی گفت: شاید آسان ترین راه در مقابله با موتورسیکلت سواران متخلف توقیف وسیله نقلیه آنان باشد این در حالی است که حدود 50 درصد راکبین موتور سیکلت با استفاده از این وسیله امرار معاش می کنند و حتی برخی از کسبه داخل شهر تهران برای عبور و مرور خود از موتورسیکلت استفاده می کنند.

وی در خصوص برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف افزود: در برخورد با راکبین متخلف موتورسیکلت، اگر برخورد سلبی مبنا قرار گیرد، توانسته ایم با این برخوردها روند خسارات را کاهش دهیم واز حدود 6 هزار الی 7 هزار نفر تلفات در سال 93 به عدد 3 هزار و 600 مورد دست یابیم و برخوردهای سلبی در نیمه اول 94 نیز ادامه داشته است.

رحمانی فضلی ادامه داد:‌ موضوع برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در شورای عالی ترافیک مطرح شده و نامه ای در این خصوص به دولت ارسال شد که موضوع به صورت ویژه در دولت بررسی شود تا آیین نامه و لایحه ای به مجلس در این رابطه ارائه شود و دولت نیز این موضوع را مصوب کرد و بعد در کمیسیون اجتماعی مجلس مسئله پیگیری شد.

وی در این رابطه افزود: باید توجه داشت موضوع موتورسیکلت سواران متخلف 11 دستگاه اجرایی کشور را درگیر خود می کند تا بتوان زمینه رفع آثار آلودگی، ترافیکی، اجتماعی و زیست محیطی آن فراهم شود.

وزیر کشور گفت:‌260 نوع موتور باعدم رعایت استانداردهای لازم در کشور تولید می شود که این مطلوب نیست و تذکر داده شده و برنامه ریزی شده با پیگیری این موضوع ساختار تولید این موتورسیکلت ها تغییر کند اما کماکان با این معضل روبرو هستیم که بنا براین است با هماهنگی با سایر دستگاه ها به صورت جدی به این معضل پایان دهیم.

رحمانی فضلی ادامه داد:‌نه بنده،‌ نه نیروی انتظامی و نه کسانی که متولی این قضیه هستند واقعیت موضوع مبنی بر شرایط نابسامان در اوضاع ترافیکی موتورسیکلت سواران هستیم، انکار نمی کنیم اما باید این واقعیت را پذیرفت که حدود 16 میلیون مورد با موتور سیکلت سواران متخلف برخورد شده و 8 میلیون موتور متوقف شده که این بالاترین حد ممکن برخورد است.

وی افزود:‌در سال 89، حدود 5 هزار و 977 تلفات ناشی از تصادف موتورسیکلت وجود داشت که در سال 93 این میزان به 3 هزار و 760 تلفات منتهی شد و در سال 85 نیز آمار 7 هزار نفر تلفات بود که کاهش تلفات نشان می دهد برخورد و پیگیری با مسئله وجود داشته و اینکه عنوان می شود نیروی انتظامی چشم بسته عمل می کند از دایره انصاف خارج است.

رحمانی فضلی ادامه داد: باید شرایط نیروی انتظامی در نظر گرفته شود و این موضوع لحاظ شود که برخورد با خودروهای متخلف آسان تر از برخورد با موتور سیکلت است البته مسئله برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف حق است اما تقاضا دارم به صورت جامع به این موضوع نگاه شود روی موضوعاتی مانند فرهنگ استفاده صحیح از موتور و رعایت استانداردهای آلودگی توجه شود.

وی گفت: قبل از مطرح شدن سوال آقای رحماندوست پیشنهاداتی برای حل مشکل موتورسیکلت سواران متخلف ارائه دادم تا در دولت آیین نامه ای در این رابطه با تصویب برسد و 11 دستگاه مسئول این کار با هماهنگی باید مشکل را حل کنند.

رحمانی فضلی افزود: پیشنهاد دادم دستگاه‌های مسئول، دستگاه های آموزشی و اطلاع رسانی و همچنین باید قوانینی اصلاح شود تا مشکلات ناشی از وجود موتورسیکلت های متخلف حل شود. طبق ماده 20 قانون برخورد با تخلفات، توقیف موتورسیکلت از 3 روز تا یک ماه بود که پیشنهاد دادم تا 6 ماه افزایش یابد و همچنین بحث بازداشت که 3 تا 10 روز بود در شرایط حاد افزایش یابد.

وزیر کشور ادامه داد:‌ وزارت صنایع نیز باید تلاش کند به جای ساخت موتورسیکلت کاربراتوری موتور سیکلت هیبریدی تولید شود تا آلودگی هوا کاهش یابد.

رحمانی فضلی گفت: بنده از لحاظ اهمیت برخورد و مقایسه با مقابله با قاچاقچیان در بیابان گفتم موضوع کوچک است، قطعا تلفات جانی 7 هزارنفری ناشی از تصادفات موتورسیکلت بسیار مهم است و حتی جان یک نفر نیز برای ما بسیار ارزشمند است.

وزیر کشور در پایان یادآور شد: ‌قطعا با مصوبه دولت در خصوص برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف زمانبندی صورت خواهد گرفت تا این موضوع کنترل شود و نیروی انتظامی نیز به برخورد سلبی خود ادامه خواهد داد./858/د102/ش

ارسال نظرات