۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۲۹۰۱۰۰
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی خواستار شد؛

بهره‌برداری از حج برای تحقق «تعایش و همگرایی اسلامی»

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه مذاهب اسلامی، وحدت و همبستگی اسلامی را یکی از بارز‌ترین عناصر ظهور و نمود یافته در مناسک حج عنوان کرد و گفت: نگاهی به مناسک و فرازهای حج نشان می‌دهد که وحدت اسلامی یکی از بارز‌ترین عناصر ظهور و نمود یافته در آن بوده و همخوانی آن را با روحیه وحدت و همبستگی و همزیستی اسلامی به وضوح نشان می‌دهد.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي در رونمايي از کتاب فقه الامام علي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی به تشریح ابعاد و اثرگذاری مناسک حج و نقش این فریضه دینی در تحقق وحدت اسلامی و لزوم توجه به این فرصت ارزشمند و بهره برداری از فلسفه اعمال و آداب حج برای این هدف مهم یعنی وحدت امت اسلامی پرداخت.

 

بسیاری،فرصت‌های طلایی بازنگری و بازسازی وحدت امت اسلامی را وانهاده‌اند
وی در ابتدا با بیان این مطلب که وحدت امت اسلامی از اصلیترین آموزه‌های فرهنگى و اجتماعى قرآن است، اظهار داشت: متاسفانه این اصل اساسی و مهم به دلیل تعصب‌ها و جهل‌ها در طول تاریخ، کم فروغ جلوه کرده است. در واقع بسیاری، وحدت را که گلوگاه تعیین سرنوشت امت اسلامی است به دلیل داشتن برداشت‌هایی سطحى، کم اهمیت تلقی کرده‌اند و هر‌گاه هم که زمینه‌هایی جهت توجه به این مقوله مهم گشوده شده است در فضایى مملو از احتیاط و تردید، فرصت‌های طلایی بازنگری و بازسازی آن را وانهاده‌اند.

 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به فرصت بی‌نظیر حج در طرح و پیگیری همبستگی و وحدت امت اسلامی تصریح کرد: سالانه امت اسلامی در یک کنگره عظیم و اجتماع بزرگ انسانی که جنبه‌های معنوی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی را توامان در دل خود دارد گرد هم می‌آیند و نمایندگان مسلمانان از اقصی نقاط دنیا در سرزمین وحی به بهانه و هدف انجام مناسک حج کنار هم قرار می‌گیرند که بدون تردید بهره گیری از این فرصت و رویکرد به وحدت اسلامی و اختصاص فرصت بی‌نظیر حج به طرح و پیگیری همبستگی و وحدت امت اسلامی نتایجی موثر و مناسب را برای شرایط امروز و حتی فردای جهان اسلام سبب خواهد شد.

 

حج می‌تواند به گسترش روزافزون فضای هم اندیشی و همدلی میان مسلمانان منجر شود
وی گفت: حج میعادگاه تعیین کننده و آوردگاه سرنوشت ساز سالیانه‌ای است که نه تنها هر بار میزان همبستگی و هماهنگی مسلمانان را نشان می‌دهد که خود می‌تواند دستمایه اصلی و مهمی باشد که به گسترش هر چه بیشتر و افزون‌تر فضای هم اندیشی و همدلی میان مسلمانان منجر گردد.

 

این چهره تقریبی و برجسته جهان اسلام ساحت بزرگ حج را تمرینی از زندگی الهی در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها توصیف کرد و افزود: حج را می‌توان محل به هم رسیدن سلوک عارفانه فردی، مجموعه‌ای از مناسک جمعی و عرصه بروز و ظهور آداب و رسوم هماهنگ اجتماعی دانست. ساحت بزرگ حج تمرینی از زندگی الهی در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها را سبب می‌شود.

 

حاصل تمرین بزرگی همچون"حج" هنگامی نتیجه بخش‌تر خواهد بود در زندگی مسلمانان طنینی واقعی یابد

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با اشاره به اینکه بی‌گمان حاصل این تمرین بزرگ هنگامی نتیجه بخش‌تر خواهد بود که در زندگی مسلمانان طنینی واقعی یابد و فرا‌تر از دوره انجام اعمال ره آوردی برای جوامع اسامی داشته باشد، خاطرنشان ساخت: در چارچوب توجه به بحث وحدت امت اسلامی می‌توان جلوه‌های اجتماعی حج را فهمی دقیق‌تر نمود و در دل تمرینی وحدت گرایانه در حج ره توشه‌ای از رویکرد همگرایانه را برای مسلمانان حاضر در این صحنه فراهم کرد.

 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، وحدت و همبستگی اسلامی را یکی از بارز‌ترین عناصر ظهور و نمود یافته در مناسک حج عنوان کرد و گفت: نگاهی به مناسک و فرازهای حج نشان می‌دهد که وحدت اسلامی یکی از بارز‌ترین عناصر ظهور و نمود یافته در آن بوده و همخوانی آن را با روحیه وحدت و همبستگی و همزیستی اسلامی به وضوح نشان می‌دهد.

 

وی با تاکید بر اینکه وحدت و همگرایی امت اسلامی را در لایه لایه حج می‌توان سراغ گرفت، تصریح کرد: از طواف همگرایانه و یکسان به دور کعبه گرفته تا تمرین رمی همگرایانه شیطان، ازتقریر همخوان انجام واجبات گرفته تا دوری گزینی همسان از محرمات و از فعالیت یکسان درظاهر گرفته تا کوشش‌های مشترک باطنی، همه و همه نشان می‌دهد وحدت امت اسلامی با حج در آمیخته و در تاروپود آن حضوری مویرگی به هم رسانده است.

 

پر هیاهو بودن تلاش‌های تفرقه افکنان و بازتاب هاى آن از عوامل سستى و رخوت در زمینه وحدت و همزیستی وحدت گرایانه است
دکتر مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود به یکی از عوامل مهم در زمینه محقق نشدن وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل سستى و رخوت در زمینه وحدت و همزیستی وحدت گرایانه را باید در پر هیاهو بودن تلاش‌های تفرقه افکنان و بازتاب هاى آن دانست. در چنین شرایطی باید فضای قدرتمندی را به نفع وحدت پدید آورد.

 

طرح «تعایش و همزیستی مسالمت آمیز و همگرایی اسلامی» از ظرفیت لازم برای ایجاد یک فضای جدی وحدت خواهانه برخوردار است

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در چنین شرایطی طرح «تعایش و همزیستی مسالمت آمیز و همگرایی اسلامی» از ظرفیت لازم برای ایجاد یک فضای جدی وحدت خواهانه برخوردار است. واژه وحدت و انسجام در مقایسه با واژگان مشابه از ماهیتی پرتکاپو و ادبیاتی پرحرارت برخوردار است و فضایى را میان اردوگاه نظری مسلمانان ایجاد می‌کند که کوشش و رقابتی بى امان و تخلف ناپذیر در زمینه‌های گوناگون در آن خود نمایی می‌کند که بایستی از ظرفیت و فرصت بی‌بدیل مراسم و کنگره عظیم حج برای تحقق این هدف و طرح مهم بهره برداری کرد./1330/د101/ی 

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات