۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۲۹۰۵۹۱

اخبار کوتاه فرهنگی از مشهد

خبرگزاری رسا ـ برپایی نمایشگاه «با ولایت تا شهادت»، اجرای طرح خیران شهرساز، اجرای طرح امر به معروف و نهی از منکر، برپایی نمایشگاه و کارگاه امامت در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، برگزاری دوره های آموزشی هنرهای سنتی ایرانی و اسلامی در مؤسسه و موزه ملی ملک از جمله عناوین اخبار کوتاه فرهنگی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سیدمحمد میرشفیعی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار اظهار کرد: در آغاز هفته دفاع مقدس نمایشگاه «با ولایت تا شهادت» و کارگاه های دفاع مقدس در ابتدای خیابان شیرازی آغاز به کار می کند.

 

وی با بیان اینکه همچنین در این هفته کارگاه های آموزشی «جنگ دیروز، جنگ امروز» در مدارس منطقه برگزار می‌شود، افزود: برپایــی یــادواره شــهدا و برگزاری پنج تور مزار شــهدا و بازدید شهروندان و زائران از نمایشگاه خانگی منزل شــهیدان دهنوی منطقــه ثامن، از دیگر برنامه های دفاع مقدسی منطقه است.

 

میرشفیعی ادامه داد: فضاسازی و محیط آرایی در بیش از 20 مدرسه و مســجد منطقه و برپایی حجلــه جلوی منازل شهدای منطقه از دیگر اقدامات منطقه در این هفته خواهد بود.

 

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار ثامن پخــش مــارش جنــگ و نوحه هــای جنگی به همــراه حرکــت نمادیــن خــودروی اعــزام رزمنــدگان در معابــر منطقــه در قالــب طــرح »یاد جبهه ها» را از دیگر برنامه های منطقه دانست و تصریح کرد: پخــش کلیپ هــای دفاع مقدســی در بیش از 10 مدرسه و 10مســجد، معابر و بازارها به همراه تدوین و چاپ کتابچه زندگی شهدای منطقه ثامن در قالب طرح «یاد لاله های ثامن» از دیگر اقدامات منطقه ثامن در هفته دفاع مقدس است.

 

وی گفت: همچنین دیدار با خانواده شهدا و برگزاری برنامه «جهاد اصغــر، جهاد اکبر» بــرای بازگویــی و یادآوری خاطــرات هشت ســال دفــاع مقــدس درکنار برگزاری مســابقه کتابخوانی با موضوع دفاع مقدس از دیگر برنامه های این هفته خواهد بود.

 

میرشفیعی در پایان افزود: غرفه های پلاک شهیدان، ارسال لوح سپاس برای کسانی که در جبهه ها خدمات داشته اند از دیگر برنامه های در دستور کار است.

 

اجرای طرح خیرین شهرساز در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

حمید ضمیری، شهردار ثامن با اشاره به اجرای طرح خیرین شهرساز در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بیان کرد: با اهداف خیرخواهانه امکان شناسایی و ساماندهی خیرین و برنامه ریزی جهت بهره گیری موثر از کمک ها و مشارکت های مردمی و هدایت آن به اجرای پروژه های مختلف مانند اولویت های اجرایی در طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع ) فراهم می شود.

 

وی به اهداف این طرح اشاره کرد و افزود: طرح استفاده از ظرفیت کمکهای مردمی به منظور حل مشکلات و معضلات زائرین از جمله توسعه معابر و خیابان ها، کاهش ترافیک و ایجاد فضاهای سبز و فضاهای عمومی، احداث پارکینگ های عمومی است.

 

ضمیری ادامه داد: شناسایی و جذب انسانهای نیکوکار و خیرین نیک اندیش و در کنار آن تجلیل و تکریم این انسانهای بزرگ، به عنوان گامی اساسی برای توسعه خدمات به زائرین و مجاورین بارگاه ملکوتی حرم مطهر حضرت رضا(ع) و ساماندهی خیرین و برنامه ریزی جهت بهره گیری موثر از کمک ها و مشارکت های مردمی و هدایت آن به اولویت های اجرایی در طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع) از اهداف این طرح است.


وی با اشاره به عملکرد و زمان آغاز طرح خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طرح مذکور هم اکنون در فاز مطالعاتی می باشد، بعد از انجام مطالعات مورد نیاز، وارد مرحله اجرا خواهد گردید و بر اساس برنامه زمانبندی شده زمان آغاز طرح و دعوت از خیرین و ساماندهی آنان نیمه دوم سال 1394 خواهد بود.

 

اجرای طرح امر به معروف و نهی از منکر در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

شهیدی، مسئول مرکز اجرایی امر به معروف و نهی از منکر ثامن با تاکید بر ضرورت توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اظهار کرد: تاکیدات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در تمامی حوزه‌ها به‌خصوص امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید توجه و عملیاتی شود.

 

وی افزود: در همین راستا طرح تذکر لسانی توسط مرکز اجرایی امر به معروف و نهی از منکر سپاه ثامن و حمایت و همکاری شهرداری ثامن از تاریخ 31 مردادماه سال جاری آغاز و تا پایان شهریورماه امسال ادامه دارد.

 

شهیدی با بیان اینکه تعداد 500 نفر از ضابطین خواهر و 900 نفر از ضابطین برادر در این طرح سازماندهی شده اند، افزود: همچنین براساس وظیفه محول شده به مرکز اجرایی امر به معروف و نهی از منکر ثامن در اجرای ماموریت تذکر لسانی، اجرای اینگونه طرح ها در اطراف حرم مطهر رضوی ادامه خواهد داشت.

 

قابل یادآوری است طرح ویژه عفاف و حجاب در نوروز امسال نیز در حوزه حریم رضوی (محدوده منطقه ثامن) اجرا شد که رضایت بسیاری از مردم، کسبه و زائران حضرت امام رضا(ع) را به دنبال داشت.

 

برپایی نمایشگاه و کارگاه امامت در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

 

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار ثامن گفت: نمایشگاه و کارگاه امامت با مشارکت بنیاد بین المللی غدیر همزمان با دهه ولایت در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی برپا می شود.

 

وی با بیان اینکه این برنامه ها به همت شهرداری ثـامـن و همکاری بنیاد بین المللی غدیر، تشکلها، پایگاههای بسیج و دیگرنهادها برگزار خواهد شد، ادامه داد: برپایی نمایشگاه و کارگاه امامت با مشارکت بنیاد بین المللی غدیر، طرح تکریم سادات منطقه در مساجد با مشارکت مساجد محل، بازدید از دفاتر مراجع با حضور شهردار محترم منطقه و تعدادی از معاونین از جمله برنامه های در نظر گرفته شده است.

 

میرشفیعی با اشاره به آذین بندی سطح منطقه با پرده های الوان و نصب ریسه و شرشره اضافه کرد: نصب تابلوهای مرتبط با احادیث غدیر در 20 نقطه از منطقه، برگزاری کارگاه غدیر شناسی در مدارس و مساجد سطح منطقه با مشارکت بنیاد بین المللی غدیر و برگزاری مسابقه با موضوع غدیر در بین شهروندان منطقه از دیگر برنامه ها در این ایام است.

 

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار ثامن از برگزاری جشن های غدیر در پارک شهید فهمیده و محله نوغان خبر داد و گفت: همچنین مسابقه غدیر شناسی ویژه کارکنان سازمان و مراسم جشن ویژه کارکنان شهرداری در محل نمازخانه این مجموعه برگزار می شود.

وی افزود: لازم به ذکر است بازاری های منطقه در برپای

ی جشن و سرور در ایام دهه ولایت، پروژه ها و تشکل های منطقه نیز در آذین بندی فضای محیطی مشارکت ویژه ای خواهند داشت.

 

برگزاری دوره های آموزشی هنرهای سنتی ایرانی و اسلامی در مؤسسه و موزه ملی ملک

 

مهدی یساولی مسئول روابط عمومی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از برگزاری دوره های متنوع آموزشی هنرهای سنتی ایرانی- اسلامی با حضور اساتید برجسته در حوزه های گوناگون هنری در پاییز 1394 در این مؤسسه موقوفاتی آستان قدس رضوی خبر داد.

 

وی با بیان این مطلب که این دوره های آموزشی، در تداوم ارائه آموزش های مربوط به حوزه هنرهای سنتی ایرانی- اسلامی در این مؤسسه موقوفاتی آستان قدس رضوی برگزار می شود، عنوان کرد: دوره‌های آموزشی «نگارگری (تذهیب، گل، مرغ و لاکی)» در 5 جلسه توسط استاد سید حسین نجومی، «نقاشی پشت شیشه» در 10 جلسه زیر نظر استاد مهرنوش بشارت و «خط شکسته» در 3 جلسه توسط استاد مجتبی ملک زاده برپا خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: دوره آموزشی«شناخت انواع خطوط در میراث مکتوب دوره اسلامی» توسط عمادالدین شیخ الحکمایی در 8 جلسه، «نقاشی ویژه کودکان» زیر نظر شکوفه جعفری در 3 جلسه و «بوم سازی» توسط مجید فدائیان در 3 جلسه تشکیل می شود.

 

قابل ذکر است؛ علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر از چگونگی ثبت نام و برگزاری این دوره های آموزشی می توانند به مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی: تهران خیابان امام خمینی(ره)، خیابان ملل متحد (باغ ملی) مراجعه کنند، یا با شماره  66700878 حوزه پژوهش و آموزش تماس بگیرند.

 

برپایی کارگاه تصویرسازی پویانمایی با  فضاسازی ایرانی-اسلامی در مکتب هنر رضوان

مسؤول مکتب هنر رضوان از تشکیل چهارمین و آخرین کارگاه تصویرسازی پویانمایی در این مرکز طی هفته‌ اخیر خبر داد.

 

ماندانا یمینی، مسؤول مکتب هنر رضوان از  از تشکیل چهارمین و آخرین کارگاه تصویرسازی پویانمایی در این مرکز خبر داد و گفت:  این کارگاه روزهای سه شنبه 31 شهریور و چهارشنبه 1 مهر در نوبت صبح تا ظهر در مکتب هنر رضوان تشکیل می شود و «آرتمیس حبیبی آزاد» کارشناس ارشد پویانمایی از تهران، تدریس آن را به عهده دارد.

 

مسئول مکتب رضوان در ادامه افزود: بعد از پایان یافتن این کارگاه، هنرجویان، به گروه های سه تا چهار نفره تقسیم شده و برای هر گروه پروژه ای تعریف می کنیم. گروه ها بر اساس داستان هر پروژه، کار تصویرسازی را بر مبنای مباحث تدریس شده همه کارگاه ها با موضوعات رویکرد خلاقانه در تصویرسازی پویانمایی، تصویرسازی با قابلیت متحرک سازی، فضاسازی ایرانی-اسلامی در تصویرسازی پویانمایی و کارگاه پیش رو، انجام می دهند.

 

بازدید رایگان از کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت روز جهانی جهانگردی

مهدی یساولی، مسؤول روابط عمومی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک اظهار کرد: مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت روز جهانی جهانگردی، از دوستداران آثار تاریخی دعوت می کند تا در روز یکشنبه 5 مهر 1394، به صورت رایگان از تالارها و آثار موزه ای این موقوفه آستان قدس رضوی در تهران بازدید کنند.


وی گفت: مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران، در کنار کتابخانه ‌ای از نسخه‌ های نفیس خطی و چاپ سنگی و سربی و کتاب‌ های چاپی، گنجینه ‌ای از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی را در تالارهای مختلف خود جای داده است.


یادآوری می شود؛ گردشگران برای بازدید از تالارهای موزه‌ای و نیز مخاطبان بخش کتابخانه برای بهره ‌گیری از خدمات فرهنگی این موقوفه، می ‌توانند هر روز از شنبه تا پنج‌شنبه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8:15 تا 16:45 (پنج‌شنبه ‌ها تا 15:45) به مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تهران به نشانی میدان امام خمینی(ره)، سردر میدان مشق، خیابان ملل متحد مراجعه کنند.


شروع سال تحصیلی جدید در مدارس امام رضا(ع) با 670 نوآموز

محمد تقی فخریان مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک این ایام به دوستداران علم و ادب، اظهار کرد: در ابتدای سال تحصیلی 94-95، بیش از 670  دانش آموز پایه اول ابتدایی مدارس امام رضا(ع) با شرکت در جشن شکوفه‌ها روزبه یادماندنی را رقم زنند.

 

وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان امروز بزرگترین سرمایه های یک کشور هستند که در مسیر توسعه هیچ یک از منابع مادی نمی تواند جای آن را بگیرد، گفت: امسال هم کلاس اولی ها در روز 31 شهریور ماه به منظور آشنا شدن هر چه بیشتر با محیط مدرسه وارد مدرسه شدند تا حال و هوای مدرسه را بیشتر بشناسند.

 

فخریان با اشاره به اینکه 245 دانش آموز پسر در واحدهای 2 و 8، 185 دانش آموز دختر در واحد 5 و 240 دختر و پسر در واحد پیش دبستانی امام رضا(ع) سال تحصیلی جدید را آغاز کردند، اظهار امیدواری کرد که امسال نیز همچون سال های تحصیلی گذشته سالی پررونق و شکوفایی باشد./1310/203/ب1

ارسال نظرات