۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۲۹۱۹۱۷
استاد حوزه و دانشگاه:

تمسک به ائمه اطهار راه سعادت و نجات انسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که پیروی از ائمه اطهار(ع) خیر و برکت است، گفت: ولایت نعمت بزرگی است و تمسک جستن به ائمه اطهار راه سعادت و نجات انسان است.
اهل بيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم حیدری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که در رواق درالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: آمدن به زیارت ائمه اطهار(ع) نشان از محبتی است که ما به این بزرگواران داریم.

 

وی به ولایت تکوینی ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: شکر گذار این باشید که به زیارت امام رضا(ع) می آیید و ولایت تکوینی ائمه اطهار(ع) ایجاد شده که به زیارت امام رضا(ع) می آیید.  زمانی که به دل شما می افتد که برای زیارت به مشهد بیایید، یعنی ولایت تکوینی ایجاد شده که به زیارت ائمه اطهار(ع) می آیید.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: آمدن به زیارت به معنای این است که امام(ع) شما را دعوت کرده است و ولایت پذیری امام رضا(ع) را قبول کردید که به زیارت آمده اید.

 

حیدری با اشاره به این که ائمه اطهار(ع) انسان های بی نظیری هستند، افزود: فضایل ائمه معصومین(ع) را همه قبول کردند و دیده نشده که کسی بگوید که این بزرگواران خطا و اشتباهی از آن ها سر زده باشد.

 

استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با خاطرنشان کردن این که امام(ع) با نص الهی تعیین می شود، اظهار کرد: اهل سنت معتقد است که امام را مردم می توانند تعیین کنند، اما در حقیقت این گونه نیست و شیعه معتقد است که امام (ع) با نص الهی تعیین می شود.

 

وی به واقعه غدیر اشاره کرد و گفت: امام را خداوند تعیین می کند، خداوند متعال، حضرت علی(ع) را جانشین پیامبر اکرم(ص) انتخاب کرد و به پیامبر اکرم(ص) معرفی کرد و نبی مکرم اسلام(ص) نیز به مردم ابلاغ فرمودند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به اهمیت خطبه غدیر اشاره و ابراز کرد: تمام خطبه غدیر را مطالعه کنید، ما فقط فراز « مَن کُنت مولاه فَهذا عَلی مولاه» را حفظ هستیم در حالی که این خطبه بسیار فراتر و خیلی زیباتر است. 

 

اعتقادات شیعیان برگرفته از آیات و روایات است

حیدری با اشاره به این که اعتقادات شیعیان برگرفته از آیات و روایات است، افزود: خداوند متعال در قرآن می فرماید:« إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ، ولىّ شما، تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده‏اند: همان کسانى که نماز برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند..».

 

استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اظهار کرد: رسالت ائمه اطهار(ع) اجرای قوانین، تبیین و توضیح سنت پیامبر اسلام(ص) است، ائمه اطهار(ع) از ساده زیستی نبی مکرم اسلام(ص) و چگونگی رفتار ایشان با مردم، صحبت می کنند.

 

وی به آیاتی که به ولایت حضرت علی(ع) اشاره دارد، پرداخت و گفت: خداوند متعال در آیه 7 سوره رعد می فرماید:« إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ، [اى پیامبر!] تو فقط هشدار دهنده‏اى و هر قومى را راهنمایى است.». مجموع روایات شیعه و اهل سنت اذغان می کنند که منظور از «هاد» حضرت علی(ع) است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: تفسیر این آیه، به این مطلب اشاره دارد که خداوند متعال در هر زمانی هدایتگر قرار داده است و ما شیعیان قائل به پیشوایی و رهبری 12 امام هستیم.

 

حیدری به عصمت ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و افزود: اگر هدایتگر و هادی معصوم نباشد، نمی تواند مردم را به سر منزل مقصود برساند؛ از این رو هدایتگر باید معصوم باشد تا مردم را هدایت کند.

 

تمسک به ائمه اطهار(ع) انسان را به سعادت می رساند

استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این که آبه 59 سوره نساء به ولایت حضرت علی(ع) اشاره می کند، اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه می فرماید:« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ، اى کسانى که ایمان آورده‏اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیاى امر خود را [نیز] اطاعت کنید.». آیه فوق به صراحت جریان ولایت و امامت را مطرح می کند و «اولی الامر» در این آیه ائمه اطهار(ع) هستند.

 

وی با بیان این که «اولی الامر» مقامی مانند مقام پیامبر اسلام(ص) دارند، گفت: تمام دستورالعمل های خداوند متعال، عین حق است و تمام دستور العمل های پیامبر اسلام(ص) نیز عین حق است. اگر از اولی الامر اطاعت کنید، در حقیقت از پیامبر اکرم(ص) اطاعت کردید و اگر از پیامبر اسلام(ص) اطاعت کنید، در حقیقت از خداوند متعال اطاعت کرده اید.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که هر کس به ائمه اطهار(ع) تمسک بجوید به سعادت می رسد، ابراز کرد: اعمال عبادی ما باید روح ولایی داشته باشد؛ از این رو عبادت از کسی پذیرفته است که ولایت را پذیرفته باشد.

 

حیدری افزود: اگر فردی بخواهد به سعادت برسد و نجات پیدا کند و در روز قیامت نیز در پیشگاه خداوند سر بلند باشد، باید در دنیا مطیع امر خداوند باشد.

 

استاد مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با بیان این که الگو قرار دادن ائمه اطهار(ع) سبب نجات ما می شود، اظهار کرد: پیروی از سیره ائمه اطهار(ع)، سعادت دنیا و آخرت را به همراه دارد.

 

حیدری افزود: اگر فردی روزه ها روزه بگیرد و شب ها عبادت کند و مالش را در راه خدا انفاق کند، اما ولایت ائمه اطهار(ع) را قبول نداشته باشد، اهل ایمان نخواهد بود.

 

وی گفت: تمسک جستن به ائمه اطهار(ع) ثواب و خیر و برکت است و همچنین توفیقی است که خداوند متعال عنایت کرده است و باید خدا را شاکر باشیم به سبب نعمت ولایت؛ چرا که نعمت بزرگی است./1309/202/ب2

ارسال نظرات