۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۲۹۲۱۶۸
استاد حوزه و دانشگاه:

موضوع حج و زیارت از شئون ولی فقیه است

خبرگزاری رساـ رئیس گروه فقه خانواده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وجوب حج یک امر اجماعی است و هرکس معتقد به دین اسلام باشد باید به حج نیز اعتقاد داشته باشد، گفت: تشخیص مصلحت به انجام یا تعطیلی حج از اختیارات ولی فقیه است.
تعداد زائران ايراني اعزامي به حج از مرز 10 هزار نفر گذشت.

حجت الاسلام حبیبی تبار رئیس گروه فقه خانواده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که حج از زمان های گذشته همیشه از سوی برخی افراد به گونه های مختلف مورد هجمه قرار گرفته است، گفت: حج از نظر اعتقادی بر اساس آیات قرآن کریم و روایات برای افرادی که مستطیع هستند واجب است.

 

وی  ادامه داد: وجوب حج یک امر اجماعی است و هرکس معتقد به دین اسلام باشد باید به حج نیز اعتقاد داشته باشد، از نظر سیاسی نیز که آیا حج نسبت به شرایط موجود برای مسلمانان مصلحت دارد یا خیر، تشخیص آن بر عهده ولایت فقیه است و از نظر فقها نیز تعطیلی حج از اختیارات ولی فقه محسوب می شود.

 

وی افزود: برای این که در مورد حج تصمیم گیری شود باید همه فواید و مضرات را با یکدیگر مقایسه کرد و دید در قبال سرمایه گذاری که در این مسیر می شود چه نتایجی حاصل می گردد، اکنون نیز رفتن به حج فواید فراوانی می تواند داشته باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فواید حضور ایرانیان در حج بیان داشت: به واسطه حضور ایرانیان در حج و رابطه پیدا کردن مسلمانان دیگر کشورها با بعثه رهبر معظم انقلاب بسیاری از آنان هدایت مذهبی و سیاسی شده اند و هنگامی که هر کدام از این مسلمانان به کشور خود باز می گردند مسائل سیاسی و مذهبی را در میان اقوام خود منتشر می کنند.

 

وی ادامه داد: گرچه خداوند در همه مکان ها حضور دارد اما دست خداوند با جماعت است و به همین دلیل در حالی که خداوند در خانه حاضر است گفته شده برای نماز در مسجد و برای یک اجتماع بزرگ‌تر به شرکت در نماز جمعه و حتی برای اجتماع جهانی به حضور مسلمین در حج دستور داده شده است.

 

حجت الاسلام حبیبی تبار با بیان این که برخی می گویند به  در عوض این که به حج بروید سرمایه خود را به نیازمندان بدهید بهتر از آن است که به کشوری که از داعش حمایت می کند بدهید گفت: اگر هدف این افراد از این سخن این است که سرمایه خود را انفاق کنید به جمع آوری اموال نپردازید تا این که مستطیع شوید و حج برای شما واجب گردد قابل قبول است.

 

وی ادامه داد: اما کسی تا کنون  به این حد انفاق نکرده و اکنون مستطیع شده است اگر بخواهد بعد از استطاعت به واسطه انفاق که یک امر مستحب است از یک امر واجب جلوگیری کند پذیرفتنی نیست.

 

وی با اشاره به سخنان مسؤولان عربستان مبنی بر این که این حادثه قضا و قدر الهی بوده است اظهارداشت: وهابیت از گذشته نیز برای این که از زیر بار مسؤولیت خود شانه خالی کند به قضا و قدر الهی تمسک می کرده است به عنوان مثال هنگامی که مورد جنگ های صفین و نهروان گفته می شود این افرادی که در مقابل امام علی(ع) ایستادگی کرده اند در آن زمان ایشان ولی امر مسلمین بوده می گویند این اتفاقات قضا و قدر الهی است./1324/ت302/ی

ارسال نظرات