حفظ ساختار تحریمها، راهبرد نظام سلطه درباره ایران
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، مجلس نمایندگان امریکا طرحی را پنجشنبه گذشته به تصویب رساند که در صورت تصویب در سنا و امضای رییسجمهور امریکا حدود 40 میلیارد دلار از داراییهای مسدود شده ایران در امریکا به بهانه مشارکت در کشته شدن تفنگداران امریکایی در لبنان به جیب شهروندان مدعی امریکا خواهد رفت، آنهم با 251 رأی موافق در برابر 173 رأی مخالف. به موجب این طرح باراک اوباما رئیسجمهور امریکا پیش از هرگونه اقدامی برای برداشتن تحریمها، ابتدا باید از محل داراییهای مسدود شده ایران در امریکا 40 میلیارد دلار به شهروندانی که مطابق ادعاهای خود قربانی «تروریسم» ایران شدهاند، غرامت پرداخت کند.
مجلس نمایندگان امریکا طرحی را پنجشنبه گذشته به تصویب رساند که در صورت تصویب در سنا و امضای رئیسجمهور امریکا حدود 40 میلیارد دلار از داراییهای مسدود شده ایران در امریکا به بهانه مشارکت در کشته شدن تفنگداران امریکایی در لبنان به جیب شهروندان مدعی امریکا خواهد رفت، آنهم با 251 رأی موافق در برابر 173 رأی مخالف. به موجب این طرح باراک اوباما رئیسجمهور امریکا پیش از هرگونه اقدامی برای برداشتن تحریمها، ابتدا باید از محل داراییهای مسدود شده ایران در امریکا 40 میلیارد دلار به شهروندانی که مطابق ادعاهای خود قربانی «تروریسم» ایران شدهاند، غرامت پرداخت کند.
این طرح با موافقت جمهوریخواهان و با وجود مخالفت دموکراتهای حامی اوباما به تصویب رسید، اما به نظر میرسد تنها یک رأیگیری نمادین باشد چون کاخ سفید روز چهارشنبه با انتشار بیانیهای اعلام کرد، رئیسجمهور اوباما هر اقدامی را که موجب تضعیف توافق هستهای شود وتو خواهد کرد. همچنین بعید به نظر میرسد که این طرح در مجلس سنا هم با اقبال روبهرو شود چراکه سناتورهای دموکرات ماه گذشته توانستند رأی کافی برای محافظت از این توافق را به دست آورند.
فارغ از اینکه چنین طرحی نهایتا به قانون الزامآور در کشور امریکا تبدیل شود یا خیر، میتوان مهمترین پیام چنین تحرکاتی در ایالات متحده امریکا را تحت عنوان تلاش برای حفظ ساختار تحریمها و فشارهای بینالمللی به جامعه ایرانی تفسیر کرد چراکه تحت فشار باقی ماندن ایران و جلوگیری از گشایش اقتصادی در کشورمان میتواند همچنان تیم مذاکرهکننده کشورمان را به دادن امتیازهای بیشتر به غرب سوق داده و اجازه ندهد که جمهوری اسلامی ایران با فراغ بال در جهت سیاستهای داخلی و بینالمللی خود گام بردارد. آنچنان که سایت خبری - تحلیلی کریستین ساینس مانیتور هم روز پنج شنبه در مطلبی عنوان کرد:
«راه تجارت با ایران باز شده است اما تحریم هایی که در این رابطه وجود داشتهاند و ریسک سیاسی ناشی از آن کماکان به قوت خود باقی است!» این سایت در ادامه میگوید: « دلیل اصلی این وضعیت این است که تحریمهای غیرمرتبط با مسئله هستهای نه تنها باقی ماندهاند بلکه امریکا بارها عنوان کرده است آنها را گسترش خواهد داد.»
تأکید بر حفظ ساختار تحریمها و فشار بینالمللی بر ایران
پس از جمعبندی مذاکرات هستهای هم بسیاری از مقامات غربی و در رأس آنها رئیسجمهور، وزیر امورخارجه و وزیر خزانهداری امریکا تأکید میکنند که اکثر تحریمها علیه ایران همچنان به قوت و ثبات قبلی خود باقی خواهد ماند و تنها بخش اندکی از تحریمها متوقف یا تعلیق خواهد شد.
اظهارات متراکم مقامات بلند پایه غربی در این باره، اهمیت تحریمهای بینالمللی علیه کشورمان در نگاه امریکاییها را نشان میدهد.
جک لو وزیر خزانهداری امریکا طی چند هفته پس از برجام و در جلسهای با سناتورهای کنگره امریکا اطمینان میدهد که تحریمهای ایران به زودی برداشته نخواهد شد و بعد از آنکه ایران تعهدات خود را اجرا کرد وزارت خزانهداری امریکا تحریمها را به صورت مرحلهای تعلیق خواهد نمود. وی در این باره تأکید میکند: «روشن بگوییم، هیچ تغییر فوری در تحریمهای امریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل وجود نخواهد داشت و فقط زمانی که ایران شروط اساسی هستهای را بهجا آورد، امریکا شروع به تعلیق تحریمهای ثانویه هستهای به صورت مرحلهای خواهد کرد؛ تحریمهایی که کشورهای طرف سوم را که با ایران تجارت میکنند، هدف قرار میدهد. شکی نیست که باید در برابر احتمال پایبند نبودن ایران به تعهدات خود در این توافق آماده باشیم. برای همین، اگر ایران در زمانی که تحریمها را تعلیق کردیم، تعهدات خود را نقض کرد، میتوانیم خیلی سریع تحریمهای سازمان ملل و امریکا را بازگردانیم. با توجه به اینکه بازگردانده شدن تحریمهای سازمان ملل نیازمند رأی در شورای امنیت است، امریکا این توان را دارد که اجرای دوباره این تحریمها را صورت بدهد.»
اوباما: تحریمهای یکجانبه امریکا باقی میماند
باراک اوباما نیز طی دو ماه گذشته مانند دیگر مقامات این کشور تأکید میکند که شاکله تحریمها علیه ایران همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. وی در گفتوگو با توماس فریدمن خبرنگار مشهور نیویورک تایمز در همین باره میگوید: «ما هنوز در جعبه ابزار خود وسایلی برای برخورد با این مسئله داریم. فقط به این علت که ما تحریمهای مرتبط با هستهای را برمیداریم، نه فقط ما توافقی به دست آوردهایم که در چارچوب آن ایران هنوز از وارد کردن فناوری موشکهای بالستیک به مدت هشت سال منع شده و تحریمهای تسلیحاتی نیز به مدت پنج سال باقی میماند بلکه تحریمهای یکجانبه ما یعنی تحریمهای امریکا در رابطه با فعالیتهای دیگر و نگرانیهای دیگر همچنان به قوت خود باقی میماند، همچنین شروطی در سازمان ملل متحد وجود دارد که هنوز ایران را از فرستادن تسلیحات به حزبالله و حوثیهای یمن ممنوع میکند.»
شاکله فشارهای اقتصادی نباید دستخوش تغییر شود
قبل از جمعبندی مذاکرات هستهای بسیاری از مقامات و رسانههای نزدیک به مراکز قدرت امریکا هم به همین موضوع تأکید کرده و پافشاری میکنند که چنین رویکردی باید همواره علیه ایران وجود داشته باشد تا کشورمان نتواند هیچ گاه در شرایط عادی قبل از تحریمها قرار بگیرد. جان پیتر هانا مشاور امنیت ملی دیک چنی در دوران ریاست جمهوری بوش پسر هم در مقالهای که در 15 دی 1393 (5 ژانویه 2015) در وبسایت فارین پالیسی نوشته، تأکید میکند: «اگر امریکا خواهان یکتوافق خوب هستهای با ایران است باید برای تغییر رژیم در تهران تلاش کند.»
در بخشی از این مقاله مهم میآید: «... نخست، ... رژیمهای دیکتاتور و فریبکار تنها در صورتی ممکن است دستورکارهای هستهای خود را رها کنند که با یک محرک بسیار قدرتمند - تغییر رژیم، حمله نظامی یا صرفاً اعمال فشاری مانند تهدید بسیار جدید توسل به زور که بقای رژیم را در معرض خطر قرار میدهد- روبهرو شوند.»
این مقام امریکایی در ادامه به لزوم حفظ تحریمها میپردازد و تأکید میکند: «با توجه به تأثیر موفقیتآمیز تحریمهای شدید برای بازگرداندن ایران پای میز مذاکرات، به راحتی میتوان این طور نتیجهگیری کرد که دولت اوباما با تعدیل پیش از موعد موضع خود در قبال ایران، به نفع این کشور عمل کرده است. واقعیت این است که دستکم از زمان امضای توافقنامه موقت هستهای موسوم به طرح اقدام مشترک در نوامبر 2013، امریکا به تدریج از فشارها علیه ایران کاسته است.»
غربیها معتقدند بقای تنگناهای مالی ایران مهمترین ابزار برای تغییر حاکمیت است
همانطور که اشاره شد تئوریپردازان و مقامات رسمی ایالات متحده معتقدند تحریم میتواند دستاوردهایی مانند تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران و در نهایت استحاله در حاکمیت را به دنبال داشته باشد، بنابراین نباید انتظار داشت که امریکا و متحدانش در توافق جامع هستهای هم خود را ملزم به برداشتن تحریمهای مهم و اثرگذارعلیه کشورمان کنند. حفظ ساختار تحریمها علیه کشورمان را میشود در سخنان بهار امسال باراک اوباما هم جستوجو کرد. رئیسجمهور امریکا در مصاحبه با روزنامه نیویورکتایمز تأکید میکند که شاکله تحریمها به قوت خود باقی خواهد ماند: «هنوز جزئیاتی باقی مانده که باید روی آنها کار شود اما فکر میکنم چارچوب کلی از ایران میخواهد گامهایی که لازم است در خصوص تأسیسات غنیسازی فردو، سانتریفیوژها و غیره بردارد. آن وقت، تحریمهای سازمان ملل تعلیق میشوند، البته تحریمهای مربوط به اشاعه و تحریمهای مربوط به موشکهای بالستیک، مجموعهای از تحریمهاست که پابرجا میمانند.»
هدف از تحت فشار ماندن ایران چیست
غربیها تلاش میکنند با تفسیرهایی که منافع آنها را تأمین کرده بیان کنند تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران برداشته نخواهد شد و استدلال میکنند تنها بخش کماهمیت این تحریمها کاهش پیدا خواهد کند، چراکه تغییر در حاکمیت کشورمان را تنها در ادامهدار بودن تحریمهای بینالمللی دیده و معتقدند میتوانند اهداف 35ساله خود را بدین وسیله به دست آورند، برهمین اساس میتوان چرایی اهمیت امریکاییها را در بحث تحفظ تحریمها علیه ایران اینگونه بیان کرد:
1 - اینکه تحریمها را عامل اصلی انعطاف ایران در مذاکرات احتمالی آینده و در چالشهای پیش رو دانسته و معتقدند ادامه تحریمها میتواند حتی به تغییر نظام ایران نیز منجر شود.
3 - تحریمها را عامل اصلی مهار ایران در منطقه و جهان تصور میکنند.
3 - با حفظ ساختار تحریمها علیه کشورمان امریکا میتواند متحدان منطقهایاش همچون عربستان و اسرائیل را راضی نگه دارد./998/د102/س
منبع : روزنامه جوان