۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۲۹۴۰۱۴
فارین پالیسی گزارش داد؛

آمریکا باید درباره فروپاشی حکومت عربستان نگران باشد

خبرگزاری رسا ـ مشاور امنیت ملی معاون اول سابق رییس‌جمهور قبلی آمریکا با انتشار مطلبی هشدار داد که زمان آن رسیده که آمریکا نگران فروپاشی عربستان سعودی باشد.
اوباما

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دیک چنی مشاور امنیت ملی معاون اول سابق رییس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که زمان آن رسیده که واشنگتن نگران فروپاشی عربستان سعودی باشد.

 

«جان هانا» عضو ارشد کنونی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و تحلیلگر استراتژی آمریکا در مطلبی برای فارین پالیسی هشدار داد: اگر که فکر کنید مشکلات کافی برای نگرانی در خاورمیانه وجود ندارد، این را باید گفت که عربستان سعودی شاید در حال حرکت به سمت دردسر است. از سقوط قیمتهای جهانی نفت گرفته، اشتباهات سیاست خارجی(ریاض) تا تنشهای رو به افزایش با ایران، تلاقی و سلسله حوادث اخیر چالشهای جدی برای رژیم سعودی را به همراه دارد.

 

وی افزود: این چالشها اگر به نحو درستی مدیریت نشوند، می‌تواند به تدریج به یک طوفان کامل مبدل شده و خطر بی ثباتی در درون پادشاهی را به طرز قابل توجهی افزایش دهد که این موضوع عواقب ناگفته‌ای بر بازارهای جهانی نفت و امنیت در خاورمیانه خواهد داشت.

 

از نظر او «شکاف در درون خاندان سلطنتی»، «جنگ یمن»، «مشکلات اقتصادی»، «تراژدی حج»، «تشدید تنش با ایران» و «کاهش دخالت و سرمایه‌گذاری آمریکا در امور خاورمیانه» تهدیدات جدی پیش روی عربستان سعودی است؛ تهدیداتی که احتمال فروپاشی آن را به دنبال دارد.

 

نویسنده در بخش شکاف‌ها در خاندان سلطنتی می‌نویسد: هفته گذشته گاردین دو نامه از شاهزاده سعودی ناشناس منتشر کرد نامه‌ای که بین اعضای ارشد خاندان سلطنتی پخش شده بود و در آن او خواستار کودتا علیه ملک سلمان شده بود. او گفت که ملک سلمان و شاهزاده محمد بن سلمان پسر 30 ساله و پرنفوذ او سیاستهای خطرناکی در پیش گرفته‌اند که کشور را در حال سوق دادن به سمت تخریب و نابودی سیاسی، اقتصادی و نظامی کشانده اند. وی در گفت وگو با گاردین گفته که درخواست او برای تغییر رهبری نه تنها در حال دریافت حمایت در درون خانواده سلطنتی است بلکه مردم هم به خواستار این موضوع هستند.

 

مشاور امنیت ملی «دیک چنی» درباره «جنگ یمن» هشدار می‌دهد: هر چه این جنگ بیشتر ادامه یابد، این خطر که مداخله سعودی علیه شورشیان حوثی سبب نارضایتی داخلی در عربستان شود، بیشتر می‌شود. بسیاری از سعودی‌ها تقصیر خاص در این موضوع را متوجه شاهزاده محمد بن سلمان می‌دانند کسی لقب غیررسمی "بی ملاحظه و عاری از حس مسؤولیت" به او داده شده چرا که محمد بن سلمان متهم به عجله در براه انداختن جنگ با یمن بدون داشتن استراتژی مشخص یا طرح خروج از آن شده است./982/ب103/د

ارسال نظرات