ذی الحجه تجلی توحید و ولایت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه مشهد پیش از ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع)در رواق امام خمینی، اظهار کرد: ماه محرم آغاز سال اسلامی و ذی الحجه ماه پایانی آن است که به نمادهای ولایی چون نزول سوره هل اتی در شأن حضرت علی(ع)، نزول آیه ولایت در خاتم بخشی ولایت امیرمؤمنان و نزول آیه تطهیر گره خورده است.
وی افزود: اگر خداخواهی و خداطلبی در انسان مدیریت نشود انسان سراغ بت پرستی رفته و توحید را گم می کند؛ بت های طلایی، چوبی، گلی و نمادهای دروغین را به عنوان خدا می پذیرند که انبیا برای هدایت انسان ها به سمت توحید آمده اند.
حجت الاسلام رضایی تهرانی بیان کرد: راه ورود به حرم امن الهی نبوت و راه رسیدن به رسالت و بهره وری از محضر رسول خدا، امامت است که پیامبر(ص) فرموده اند: «من شهر علم هستم که دروازه ای به نام امیرمؤمنان(ع) دارد».
ویژگی های علویان
وی ابراز کرد: ماه ذی الحجه تجلی توحید و ولایت است که روزهای پایانی این ماه به ولایت گره می خورد و برای داشتن زندگی علوی و اینکه به صفات امیرمؤمنان (ع) متصف باشیم باید طبق کلام خود ایشان که در پایان خطبه 192 نهج البلاغه آمده است عمل کنیم.
استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: ایشان در این خطبه 14 صفت را ذکر می کنند و می فرمایند: «من جزء کسانی هستم که در مسیر خدا از هیچ خطری رویگردان نیستند، سیمای صدیقین داردند؛ در گفتار، رفتار و عقیده شان دروغ، کذب و انحراف نیست، سخنشان سخن ابرار است ؛ ناهنجاری و گناه به زبانشان راه ندارد».
وی افزود: حضرت فرموده اند من جزء کسانی هستم که شب زنده دارانند و شبشان را آباد کرده اند، شب های عمر بسیاری از ما یا به گناه یا به خواب می گذرد و در صورتی آباد می شود که خلوت سحری، انس با قرآن عشق بازی با حق تعالی و استقرار محبت الهی در دل، بخشی از شب به ویژه قبل از اذان صبح داشته باشیم.
حجت الاسلام رضایی تهرانی خاطرنشان کرد: کسانی که شب شان آباد است، نهادی نورانی و درخشنده دارند؛ روزشان به افسردگی، پژمردگی، سیاهی، تاریکی، ظلم و ستم نمی گذرد.
وی در تبیین صفات زندگی علویان به بیان امیرمؤمنان(ع) مطرح کرد: من جزء کسانی هستم که به ریسمان محکم الهی یعنی قرآن تسمک کرده اند؛ تمسک یعنی گرفتن غیر قابل انفکاک به این معنا که رفتار انسان در نظام اجتماع و خانواده چنان با قرآن مطابق باشد که کسی قادر نباشد ارزش های قرآنی و اسلامی او را بگیرد.
استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: من از زنده کنندگان سنت های الهی و رسول خدا هستم؛ زندگی علوی با سنت شکنی همراه نیست؛ بی حجابی، بدحجابی بی عفتی، بی غیرتی، ظلم و ستم، حق کشی، تعدی و تجاوز به حقوق دیگران از مصادیق شکستن سنن الهی است.
وی افزود: همراه کسانی هستم که متکبر نیستند، متواضع اند، گردن کشی و گردن کلفتی ندارند هم چنین دنبال برتری جویی نیستند که زندگی بسیاری از افراد با همین صفت مشکل ساز شده است چشم و هم چشمی ها، رقابت ها، قیاس زندگی ها، حذف جریان های مخالف و سرکوب دیگری ثمره این است که افراد سعی دارند علو و برتری نسبت به دیگران داشته باشند.
حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان این که کسانی که زندگی علوی دارند اهل غلو، زیاده طلبی و زیاده انگاری نیستند، به دیگر اوصاف علویان اشاره کرد و گفت: فاسد نیستند و فساد نمی کنند فساد در لغت عربی به معنای انحراف است از این رو هر انحرافی از مسیر حق مشمول فساد است و جسمشان در عمل و روحشان در بهشت است یعنی در اوج ابتهاج الهی هستند./1308/202/ب1