۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۲۹۶۱۳۹

دریافت کمک مالی ستاد انتخاباتی کلینتون از عربستان سعودی

خبرگزاری رسا ـ یاهو نیوز گزارش داد که دولت عربستان سعودی اخیراً با یک شرکت معروف لابی گر آمریکایی به ریاست یکی از حامیان مالی ارشد کلینتون قرارداد همکاری امضا کرده است که این امر سوالات جدیدی را در مورد تاثیر لابی دولتهای خارجی بر ستاد انتخاباتی کلینتون مطرح کرده است.
عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، یاهو نیوز می نویسد: 'قرارداد عربستان با شرکت پدستا (Podesta) که تونی پدستا، حامی ارشد مالی کلینتون، مالک آن است شامل فراهم ساختن خدمات 'روابط عمومی' و دیگر خدمات مورد نظر آل سعود از سوی پدستا است.


طبق این قرارداد مبلغ 200 هزار دلار به عنوان 'هزینه اولیه پروژه' ماه گذشته پرداخت شده و مبالغ نامشخص دیگری ظرف سال آینده پرداخت خواهد شد.


هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا یکی از داوطلبان اصلی حزب دمکرات برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 میلادی است.


'یاهو نیوز' در ادامه نوشت: از عملکرد عربستان سعودی در یمن و به خصوص تلفات غیرنظامیان و همچنین سرکوب مخالفان سیاسی داخلی به شدت انتقاد می شود.


علی الاحمد، یکی از تحلیلگران در انستیتوی امور خلیج فارس و منتقد جدی حکومت سعودی در مورد همکاری با گروه پدستا می گوید: 'سعودی ها از تغییر سیاست آمریکا بسیار نگران هستند و به همین دلیل چشم امیدشان به کلینتون است که فکر می کنند برنده خواهد شد.'


همکاری عربستان سعودی با گروه پدستا توجه لابی گرهای واشنگتن را به خود جلب کرده است چرا که این شرکت روابط بیش از حد نزدیکی با ستاد کلینتون دارد.


رابط عربستان سعودی با شرکت پدستا دیوید آدامز است که پیشتر دستیار امور حقوقی وزیر امور خارجه در سالهای 2011 و 2012 (1391-1390) بود و در این دو سال آخر وزارت کلینتون لابی گر ارشد وی در کنگره بود.


سخنگوی ستاد انتخاباتی کلینتون در پاسخ به این گزارشها ایمیلی به یاهو نیوز فرستاد که در آن آمده است: 'هیلاری کلینتون سابقه ای طولانی در دفاع از حقوق بشر دارد و خود را وقف مبارزه برای زنان و دختران سراسر جهان کرده است. او ثابت کرده است که ارعاب نشده و نمی توان بر او تاثیر گذاشت تا این اصول را زیر پا بگذارد. بنابراین هیلاری کلینتون در صورت پیروزی کماکان در برابر کشورهایی مانند عربستان سعودی که حقوق برابر را از زنان دریغ کرده اند خواهد ایستاد. او زمانی که امنیت ملی آمریکا در میان باشد تنها بر اساس منافع کشورمان عمل خواهد کرد.'


روابط آل سعود و خانواده کلینتون دیرینه است. آل سعود در میان بزرگترین حامیان مالی بنیاد کلینتون بوده و بر اساس تارنمای این بنیاد بین 10 تا 25 میلیون دلار به این بنیاد کمک کرده است. بیل کلینتون (رییس جمهوری پیشین آمریکا و همسر هیلاری) همچنین دستمزدهای هنگفتی بابت سخنرانی در عربستان سعودی دریافت می کند که 600 هزار دلار آن هنگام وزارت هیلاری کلینتون پرداخت شد. در چهار سپتامبر (13 شهریور) گذشته بیل کلینتون با ملک سلمان در هتل فورسیزن دیدار کرد. دو هفته بعد گروه پدستا به صورت مکتوب به وزارت دادگستری اعلام کرد که با 'مرکز مطالعات و امور رسانه ای آل سعود' قرارداد همکاری امضا کرده است.


امثال گروه پدستا که برای منافع دولتهای خارجی در ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون لابی گری می کنند زیاد است. بر اساس بررسی های یاهو نیوز امارات متحده عربی، بحرین، کره جنوبی، مراکش، ژاپن و هنگ کنگ با شرکتهای لابی گر مرتبط با ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون قرارداد بسته اند.


کلینتون در شعارهای انتخاباتی خود وعده اصلاح نظام مالی انتخابات آمریکا را داده و خواستار پایان دادن به نفوذ سرمایه های کلان در انتخابات آمریکا شده است. با این حال نقش لابی های دولتهای خارجی در کمکهای مالی ای که به ستاد انتخاباتی کلینتون می شود برای او بسیار دردسرساز خواهد شد.'/982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات