حجتالاسلام والمسلمین میرباقری:
صفبندی توحید و شرک برای رسیدن به صلح و آرامش محال است
خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم توحید را به صف بندی در برابر شرک تفسیر کرد و با بیان اینکه از درون توحید سازش و ترس بیرون نمیآید، گفت: توحید و شرک در یک صف قرار نمیگیرند تا با صفا و صمیمیت و با صلح و آرامش سازش کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در سالن اجتماعات فیضیه با اشاره به آیات اول سوره هود، گفت: در این آیات خداوند به پیامبر(ص) میگوید این کتاب در یک مرحله همه آیاتش محکم است و در مرحله دیگر تفصیل پیدا کرده است.
وی در ادامه افزود: آنچه در قرآن است خلاصهاش این است که اول خدا را عبادت کنید و دوم غیر از خدا را عبادت نکنید و سوم بشارت به کسانی که فقط خدا را عبادت میکنند و چهارم انزار به کسانی که غیر خدا را عبادت میکنند.
استاد حوزه علمیه با بیان این که هم بشارتهای قرآن مربوط به عبادت خدا و همه انزارهای قرآن مربوط به عبادت غیر خدا است، اظهار داشت: تمام عقوبتهایی که انسان مبتلای به آن میشود چه در دنیا و چه در آخرت در صورت پرستش غیر خدا است و بشارتها در پرستش خدا و توحید است.
وی در بیان معنی توحید، گفت: تمام توحید در کلمه لا اله الا الله خلاصه شده است که هیچ چیز به جز الله نیست و خود قرآن در جاهای مختلف الله را ترجمه و صفات الله را بیان کرده است که صاحب اسماء حسنی است.
حجت الاسلام والمسلمین میر باقری افزود: الله یعنی حقیقتی که تمام مخلوقات متعلق و خاشع در برابر او هستند و اسماء خداوند تمام جهان را پر کرده و ما چاره ای جز ابراز خضوع و نیاز به درگاه خداوند نداریم زیرا برای حیات خود هم محتاج خداوند هستیم.
وی با بیان این که ما سوی الله مولود خدا نیستند، خاطرنشان کرد: ما مولود خدا نیستیم زیرا مولود زمانی می تواند مستقل شود در صورتی که ما هیچگاه نمیتوانیم مستقل از خدا باشیم زیرا خداوند حی است و ما میت و خداوند غنی است و ما فقیر و خداوند باقی و ما فانی هستیم و موجود ضعیفی مانند ما نمی تواند مستقل از خدا باشد.
استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سؤال که چرا ما باید در برابر این خدا با این صفات و اسماء خشوع کنیم؟ گفت: فطرت انسان طالب آن اسماء و صفات است و نمیتوانیم آن را نخواهیم و دیگر این که این ذلت عین عزت است و معصومان هم عزت خود را از ذلت در برابر خدا بدست آوردهاند.
وی با بیان این که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم محتاج فضل خدا هستیم، خاطرنشان کرد: اگر طلبی که در انسان است متعلقش دنیا بود با رسیدن به دنیا آرام میشدیم ولی از آنجا که دنیا انسان را ارضا نمیکند پس میفهمیم که فطرت انسان کشش به سمت بینهایت دارد که از اسماء خداست و نتیجه میگیریم که حب خشوع در وجود همه انسانها وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که توحید یعنی صف بندی در برابر شرک، افزود: هیچگاه نمیشود توحید و شرک در یک صف قرار گیرند و با هم با صفا و صمیمیت و با صلح و آرامش سازش کنند بلکه فلسفه توحید نفی شرک است و امام زمان(عج) هم که بیاید اولین کارش مبارزه با شرک است.
وی تمام نزاعها را بر سر معبود دانست و افزود: همه چیز تحت عنوان توحید است و توحید باید به گونهای تفصیل شود که از درونش عاشورا و بدر و حنین بیرون آید و توحیدی که از درونش سازش و ترس بیرون آید توحید نیست./843/پ202/ی
ارسال نظرات