۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۲۹۶۵۳۹
معاون سیاسی بسیج حقوقدانان:

نسل های آینده را نباید متعهد به پذیرش برجام کرد

خبرگزاری رسا - معاون سیاسی بسیج حقوقدانان گفت: نباید نسل های آینده را متعهد به چیزی کرد که هیچ دخالتی در آن نداشته اند، هیچکس حق ندارد آیندگان را مجبور به پذیرش برجام کند.
توافق هسته اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا؛ مهدی نورایی معاون سیاسی بسیج حقوقدانان در نشستی با موضوع «بررسی برجام» که عصر دوشنبه 27 مهر ماه در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به ابعاد حقوقی پرونده برجام و آسیب نگاه های حقوقی به آن گفت: در ترجمه برجام اشکالاتی وجود دارد و باید آگاهانه محدودیت های آن را بررسی کرد.

 

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به پذیرش کاهش غنی سازی و محدودیت 10 و 15 ساله در متن برجام خاطرنشان کرد: با خواندن سند برجام این موضوع را می توان مشاهده کرد و نیازی به هیچ استدلالی وجود ندارد.

 

معاون سیاسی بسیج حقوقدانان با اشاره به کاهش میزان سانترفیوژها در مدت 10 ساله در سند برجام، عنوان کرد: برخی محدودیت ها در سند ذکر شده است، اینکه سند تعهدی برای نسل ما و نسل های دیگر است، نباید نسل های آینده را متعهد به چیزی کرد که هیچ دخالتی در سند نداشته اند و هیچکس حق ندارد آیندگان را مجبور به پذیرش آن کند.

 

نورایی با تأکید بر اینکه نسل های آینده پایند به برجام نیستند، تصریح کرد: این شرایط بر آنها تحمیل شده است، نسل های آینده زیر بار این سند ظالمانه نمی روند چرا که مغایرت با برخی بند های قانون اساسی دارد، هیچ دولتی نباید تعهدی را برای نسل های آینده بپذیرد.

 

وی با بیان اینکه هر دولتی باید در راستای سند میثاق اساسی حرکت کنند، عنوان کرد: دولت نباید خارج از اصول این سند میثاق باشد، فلسفه رای مردم در مشروعیت به دولت ها برای پیاده سازی اصول قانون اساسی است.

 

معاون سیاسی بسیج حقوقدانان در ادامه صحبت های خود افزود: در این سند برخی نکات نادیده گرفته شده است، در بیان آسیب های حقوقی تعارف نیست و دولت در ورود به برجام آغاز خوبی نداشته است و می توانست به گونه ای عمل کند که دستاوردهای بهتری را به دست می آوردیم.

 

نورایی با انتقاد از اینکه اگر در برابر خواسته های کشورهای غربی کوتاه بیایم آنها خواسته بیشتری دارند، گفت: در پذیرش محدودیت ها در توافق ژنو به دستاورد رسیدیم که در لوزان کاهش می یابد، و در توافق وین هم دستاوردهای ما کم تر از لوزان می شود.

 

وی با انتقاد از اینکه توافق هسته ای به ازدواج، آب آشامیدنی ما گره خورده است، بیان کرد: اگر این صحبت ها را مطرح کنیم طرف مقابل دلش برای ما نمی سوزد و از ظرفیت های خود برای رسیدن به خواسته هایش استفاده می کند.

 

 معاون سیاسی بسیج حقوقدانان با بیان اینکه در حین مذاکرات آنها از گزینه های روی میز صحبت می کنند، گفت: وزارت امور خارجه فکشیت آمریکایی را دروغ اعلام می کنند اما آن را منتشر نمی کند، این که ما از مسائل حیاتی خود برای آنها صحبت کنیم طرف مقابل را جریح تر می کند و فشار بیشتری به ما وارد می کنند.

 

نورایی با اشاره به آسیب شناسی روند حقوقی برجام گفت: بزرگ ترین حقوق دانان ایراد گرفتند که برجام همانند قرارداد الجزایر بین آمریکا است، دکتر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران در آن سال مواردی را در روزنامه میزان در رابطه با قرارداد الجزایر مطرح می کند که شباهت به توافقنامه این روزها دارد.

 

وی روند محدودیت ها در برجام را اشتباه دانست و گفت: اگر روندی طی می کردیم که نقطه ضعفی را به دشمن نمی دادیم دستاوردهای بیشتری را داشتیم چرا که طرف مقابل ما استکبار هستند و خیر ما را نمی خواهند./818/پ202/ج

 

ارسال نظرات