۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۲۹۷۱۱۱
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

انفاق مستحبی کفایت از پرداخت خمس نمی کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: افرادی به جای پرداخت خمس و زکات واجب خود به انفاق های مستحبی اقدام می کنند، در حالی که تا خمس اموالشان را به طور مشخص حساب نکرده و پرداخت نکنند همچنان پرداخت خمس واجب اموال برعهده آن ها است.
امام جمعه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در شب هشتم ماه محرم ضمن تسلیت این ایام، اظهار داشت: هنگامی که انسان بین انجام دو عمل واجب و مستحبی مردد باشد، باید عمل واجب را انتخاب کند، چون هیچ وقت عمل واجب با مستحبی برابر نیست.

 

وی ادامه داد: فرض کنید فردی به جای اقامه نماز صبح هزار رکعت نماز مستحبی بخواند، آیا تکلیف نماز صبح از او برداشته می شود؟ خیر، هیچ عمل مستحبی جای عمل واجب را پر نمی کند و تکلیف را از عهده انسان ساقط نمی کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به انجام واجبات دین اسلام تاکید کرد و گفت: افرادی به جای پرداخت خمس و زکات واجب خود به انفاق های مستحبی اقدام می کنند، در حالی که تا خمس اموال شان را به طور مشخص حساب نکرده و پرداخت نکنند همچنان پرداخت خمس واجب اموال برعهده آن ها است.

 

وی تاکید کرد: اینکه در روایات آماده که اگر فلان عمل را بکنید ثواب این حد از عبادات را می برید، هرگز کفایت از نمازها و روزه های واجبی که قضا کرده اید نمی کند و باید واجباتی را که بر عهده دارید انجام دهید.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به لزوم ادای فرایض واجب دینی، خاطرنشان کرد: اگر کسی روزه و نماز قضا دارد اما از میزان آن ها آگاه نیست، باید اقدام به عمل کند و در حدی به جا آورد که احتمال دهد به اندازه ای که از او نماز و روزه قضا شده است به جای آورده است.

 

وی گفت: ثواب زیارت امام حسین(ع) خیلی زیاد است به حدی که گفته اند زائر امام حسین(ع) گویا به ملاقات خدا در عرش الهی می رود و یا برابر با هزار بار زیارت حج است، اما برابر با زیارت حج مستحبی است و با واجبات برابری نمی کند، لذا ما باید هم خود یاد بگیریم و هم به فرزندانمان یاد دهیم که اول به واجبات عمل کرده و در جهت ترک محرمات اقدام کنیم سپس به امور مستحبی بپردازیم.

 

جهنم تشنه اهل دوزخ است

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اضافه کرد: امام حسین(ع) می فرمایند؛ «ای فرزندان آدم فکر کنید که پادشاهان دنیا و اربابان آن به کجا رفتند؟ دنیا را در حالی که کراهت داشتند ترک کردند و کسانی دیگر به دنیا آمده و جانشین آنان شدند که پس از مدت اندکی ما هم به آن ها ملحق می شویم، ای فرزندان آدم جایی را که مسلخ تو است به خاطر بیاور و زمانی که در قبر قرار می گیری و زمانی را که در برابر خدا حاضر می شوی، در آن زمان اعضا و جوارحت علیه تو شهادت می دهد و دچار ترس و لرزش می شوی، به حدی که قلبت به سمت حنجره ات می آید، به خاطر بیاور که در آنجا عده ای روی شان سیاه می شود ... و دادگاه عدل الهی وضع شده و به حساب ها رسیدگی می شود».

 

وی آتش جهنم را صاحب شعور عنوان و اضافه کرد: آتش جهنم مانند آتش های دنیا نیست، در روز قیامت نسبت به دشمنان الهی به خشم می آید و آتش آن دچار جوش و خروش می شود و از خدای متعال سوال می کند که آیا باز از دشمنان تو مانده است تا آنان را به کام خود کشم.

 

شیعیان در روز قیامت بر منابری از نور قرار دارند

 

حجت الاسلام و المسلمین قریشی پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت را یکی از بزرگ ترین نعمات الهی به شیعیان دانست و گفت: ائمه اطهار(ع) به شیعیان یاد داده اند که دعا کنند تا در روز قیامت خدای متعال آنان را روسیاه نکند، لذا شیعیان علی بن ابی طالب(ع) در روز قیامت صورت هایشان سفید می شود و از منابری از نور عبور می کنند.

 

وی تاکید کرد: انسان همواره باید با مرور آیات قرآن و احادیث ائمه اطهار(ع) که در مورد قیامت و آثار آن است، دل خود را بترساند و رام کند تا از ارتکاب معاصی گریزان شود.

 

مصیبت عظمای کربلا در زمین و آسمان ها بی نظیر است

 

امام جمعه ارومیه اظهار داشت: مصیبتی که بر امام حسین(ع) وارد شد در بین امت پیامبر اکرم(ص) و حتی در زمین و آسمان مانندی ندارد و بسیار مصیبتی عظیم است که بهترین بنده های الهی را در آن روز قطعه قطعه کردند.

 

وی مصیبت حضرت قاسم(ع) را یکی از مصیبت های عظمای صحرای کربلا دانست و گفت: بعد از شهادت امام حسن(ع) قاسم بن الحسن(ع) تحت تربیت امام حسین(ع) قرار گرفت و در دامن ایشان تربیت شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه به حال و هوای یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا اشاره و اضافه کرد: شب عاشورا امام حسین(ع) بیعت خود را از صحابه برداشته و فرمودند که هدف این کوفیان من هستم، از تاریکی شب استفاده کرده و مرا تنها گذارید.

 

وی افزود: احدی از یاران حضرت آن شب خیام امام حسین(ع) را ترک نکرده و به ایشان فرمودند که ما جواب رسول خدا(ص) را چه دهیم اگر شما را تنها بگذاریم؟

 

حجت الاسلام و المسلمین قریشی در وصف یاران امام حسین(ع) گفت: کسانی که در ایام عادی اهل شوخی نبودند در شب عاشورا پس از آنکه امام حسین(ع) جایگاه هر یک از آنان را در عالم آخرت تبیین فرمود، شروع به شوخی و خنده کردند، اما جناب قاسم(ع) به خاطر سن کمی که داشتند نگران این شدند که مبادا فردا به او اذن جهاد و شهادت داده نشود، لذا به نزد اباعبدالله(ع) رفته و پرسیدند که آیا فردا شهادت قسمت من هم می شود؟ امام(ع) فرمودند که شهادت در نزد تو چگونه است؟ فرمود؛ شیرین تر از عسل.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پایان عنوان کرد: در روز عاشورا اصحاب امام حسین(ع) تا وقتی یکی از آنان زنده بود به جوانان بنی هاشم اجازه رفتن به میدان نمی دادند، پس از شهادت همه ایشان، نوبت به جوانان هاشمی رسید، وقتی حضرت قاسم(ع) برای رخصت گرفتن به نزد امام حسین(ع) رفتند به پای آن حضرت افتاده و با التماس از ایشان اذن جهاد می خواستند./936/202/ب1

ارسال نظرات