۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۲۹۷۳۷۹
نشریه آمریکایی مطرح کرد؛

آمریکا همچنان در حل مسئله هسته‌ای ایران با پیچیدگی‌هایی مواجه است

خبرگزاری رسا ـ نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت که اگر چه توافق هسته‌ای ایران و غرب مسائلی را حل کرد، اما ایران، آمریکا و غرب برای حل ابعاد دیگر این مسئله با مشکلاتی مواجه هستند.
هسته اي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نشریه آمریکایی «بیزنس‌اینسایدر» در گزارشی با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 نوشت که یکی از بزرگترین پیچیدگی‌های توافق هسته‌ ایران حل شد اما پاسخ به دست آمده می‌تواند آمریکا و هم‌پیمانانش را در زمینه جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای ایران با پیچیدگی‌های (دیگری) مواجه کند.

 

در این گزارش آمده است: «در همان روز که برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) میان ایران و 1+5 به رهبری آمریکا به امضا رسید، ایران به نقشه راهی دست یافت که به این وسیله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)  می‌تواند به نگرانی‌ها طولانی خود درباره تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.»

 

این نشریه مدعی شد که به این ترتیب آژانس می‌تواند اقدامات قبلی ایران و اقدام در زمینه اجرای کامل برجام را مورد بررسی قرار دهد اما جزئیات همچنان روشن نیست و آژانس باید بتواند ابعاد نظامی برنامه ایران را هم بررسی کند از این رو نیاز دارد تا اشخاص کلیدی، زنجیره های تامین و فعالیت های گذشته را بشناسد و به این ترتیب بفهمد که ایران واقعا چه می‌خواهد بکند و آیا قصد دارد، اقدامات نظامی را از سر بگیرد.

 

در ادامه این گزارش آمده است که مشخص نیست در صورتی که ایران از بازرسی‌های نقشه راه جلوگیری کند، این اقدام چه پیامدهایی خواهد داشت. به این ترتیب نگرانی‌های یک دهه درباره برنامه نظامی ایران نادیده گرفته شده است.

 

همه اینها در حالی است که دیپلمات‌های ایرانی بارها تکرار کرده‌اند که نقشه راه هیچ ارتباطی با اجرای پیمانی گسترده‌تر ندارد./982/ب101/د

ارسال نظرات