۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۲۹۷۴۲۰
امام جمعه مشهد مقدس:

نامه رهبر انقلاب درباره برجام راه دشمن را سد کرد

خبر گزاری رسا- آیت الله علم الهدی با اشاره به جریان نامه رهبر معظم انقلاب در تأیید مشروط برجام، آن را مصداقی از راهگشا بودن جریان ولایت خواند و تصریح کرد: ما در یک قدمی این قرار گرفته بودیم که استکبار و آمریکا همه چیز ما را با فتنه خود بگیرند، اما ابتکار رهبری راه دشمن را سد کرد.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر امروز در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی که عصر امروز در محل مسجدالعلی برگزار شد، به تبیین سخنان امروز خود در نمازجمعه مشهد پرداخت و گفت: اگر بخواهیم در مقام تفسیر ذهنی و تبیین تصویری که در کانون اندیشه و فکر ما نسبت به وجود مقدس قمر بنی هاشم(ع) است، امتیازات حضرت ابالفضل(ع) و نقطه های برجسته شخصیتی ایشان را نشان دهیم، هرکدام نظریه خاصی خواهیم داشت.

 

وی افزود: برخی جمال و ویژگی های ظاهری حضرت ابالفضل و برخی دیگر صلابت، دلاوری و قهرمانی آن حضرت را مد نظر قرار داده و نظریه خاصی در مورد تبیین نقاط برجسته شخصیت قمر بنی هاشم(ع) دارند.

 

تبیین ویژگی های برجسته شخصیت حضرت ابالفضل(ع)

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند«کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ، صُلبَ الإیمانِ، جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهیدَا»، اظهار کرد: منطق ولایت و عصمت امام صادق(ع) در تبیین نقاط برجسته شخصیتی ابالفضل العباس(ع)، دو خصوصیت «نافذ البصیره بودن» و «صلابت ایمان» را مطرح می کند و از آنجا که امام صادق(ع) نافذ البصیره بودن حضرت را مقدم قرار داده اند، تبیین این ویژگی قمر بنی هاشم(ع) مهم تر است.

 

آیت الله علم الهدی محور سخنان خود را تشریح معنای «نافذ البصیره بودن» عنوان کرد و افزود: در این موقعیت حساس انقلاب، نافذ البصیره بودن حضرت ابالفضل(ع) به عنوان یک الگوی عملی و رفتاری در راستای تشخیص تکلیف بسیار قابل توجه است.

 

وی خاطرنشان کرد: از عنوانی که امام صادق(ع) برای قمر بنی هاشم قرار داده و نمایه ای که از شخصیت ایشان تبیین کرده اند، می توانیم تابلوی الگویی برابر بینش خود نصب کنیم و در همه بحران ها و فراز و نشیب های سیاسی که در جامعه به وجود می آید، موقعیت را شناخته و تکلیف خود را انجام دهیم.

 

تشریح تفاوت های«بصیرت ارادی» و «بصیرت انفعالی»

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهیری با بیان این که بصیرت به دو قسم «انفعالی» و «ارادی» تقسیم می شود، به تبیین معنای «بصیرت انفعالی» پرداخت و گفت: گاهی شما یک تابلو یا منظره زیبا را نگاه می کنید و از نگاه کردن به کل منظره لذت می برید اما در این عرصه به دنبال چیزی نمی گردید و اتفاقا اگر یک نکته برای شما جلب توجه کند، از آن چه دیده اید، چیزی به ذهن شما خطور می کند.

 

آیت الله علم الهدی افزود: برای نمونه در احوالات گالیله می گویند که او اصلا ستاره شناس نبود، بلکه یک پزشک بود که وقتی برای مراسم مذهبی به کلیسا رفته و چلچراغ کلیسا نظر او را به خود جلب کرد، بعد از آن موفق شد تلسکوپ را اختراع کرده و به وسیله آن منظومه شمسی را کشف کند؛ نگاه او یک بصیرت ارادی نبود، بلکه یک حرکت انفعالی بود.

 

وی ادامه داد: گاهی نگاه ها و بصیرت ها انفعالی است یعنی طی آن انسان به دنبال چیزی نیست، اما در همین نگاه بعضی جریان ها و حقایق برای انسان جالب توجه قرار گرفته و اندیشه و فکری در ذهن او تولید می شود؛ این اندیشه، بصیرت انفعالی است.

 

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری در تشریح معنای «بصیرت ارادی» اظهار کرد: گاهی انسان از همان اول فکری دارد، در نگاه های خود به دنبال چیزی می گردد و می خواهد عکس العمل جمع را در برابر فکری که قبلا برای او به وجود آمده، دریابد که آیا در نتیجه برخورد اجتماع یا تأیید می شود و یا رد؛ این بصیرت ارادی است، یعنی انسان به خاطر فکر خود حقیقتی را تعقیب می کند و به تولید فکر می رسد.

 

جریان شناسی گروه های حاضر در واقعه کربلا

آیت الله علم الهدی در ادامه سخنان خود به تقسیم بندی گروه های مختلف حاضر در عرصه واقعه کربلا بر اساس نوع بصیرت پرداخت و گفت: کسانی که در کربلا به لشگر عمر سعد آمده بودند، دو جور بصیرت داشتند، هم انفعالی و هم ارادی؛ جمعیت لشکر عمر بن سعد بر این اساس از سه دسته افراد تشکیل شده بود؛ دسته اول کسانی بودند که دشمن خدا، ضد پیامبر(ص)، ضد اسلام و از بنی امیه بودند و فقط به منظور براندازی اسلام و عترت پیامبر(ص) وارد کربلا شده بودند.

 

وی افزود: «شمر» از همان افراد دسته اول بود که جزو خوارج و از دشمنان خاص امیرمؤمنان(ع) بود؛ او برای براندازی اهل بیت(ع) به کربلا آمد و وقتی در عصر روز تاسوعا فرمان ابن زیاد را به کربلا آورد، عمر بن سعد که تا آن لحظه فکر می کرد بتواند مسأله را بدون جنگ تمام کند، تصمیم به جنگ گرفت، پس بصیرت شمر بصیرتی ارادی بود تقابل با امام حسین(ع) را فرصتی برای تفکر خود دید تا در این عرصه فکر خود را عملی کند.

 

امام جمعه مشهد مقدس دسته دوم سپاهیان لشکر عمر بن سعد را افرادی دانست که برای کسب و یا تداوم رفاه زندگی خود به کربلا آمده بودند و اظهار کرد: برای این افراد مهم نبود که چه کسی پسر پیامبر(ص) است و چه کسی پسر هند جگرخوار؛ آن ها فقط می دیدند که اگر با حسین(ع) بجنگند، می توانند از امتیاز آن استفاده کنند.

 

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: مشکل امروز جامعه ما نیز همین قشر خاکستری هستند که برای شان فرقی نمی کند در این کشور 40 هزار مستشار آمریکایی حضور داشته باشند یا سایه فرزند حضرت زهرا(س)؛ این دسته در هر جریانی که دخول در آن را در راستای زندگی خود ببینند، وارد می شوند و در کربلا به این نتیجه رسیدند که جنگ با امام حسین(ع) به عنوان امتیاز محسوب می شود.

 

وی یادآور شد: تعداد این افراد آن قدر زیاد بود که وقتی به طرف کربلا آمدند، عمر بن سعد به عبیدالله بن زیاد پیام داد «نمی توانیم تدارک غذای آن ها را ببینیم» و عبیدالله نیز فرمان مصادره انبار های خرمای کوفه را صادر کرد و به آن ها گفت برای خود سپر خرما بردارند؛ آن ها به این نتیجه رسیده بودند که از این راه به زندگی می رسند، در نتیجه بصیرت شان انفعالی بود.

 

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به این که قدرت طلبان و جاه طلبان سومین گروهی بودند که برای تقابل با سیدالشهدا(ع) در لشکر عمر بن سعد حضور یافتند، گفت: این افراد می خواستند در سایه حکومت اموی یزید امتیاز سیاسی اجتماعی بگیرند و انسان های سابقه دار زیادی در بین آن ها بودند، از جمله سمره بن جندب که وقتی 18 ساله بود، در جنگ احد در رکاب پیامبر(ص) شرکت کرد و در سن 80 سالگی جزو لشگریان عمر سعد شد، یا شبث بن ربعی که رزمنده امیرمؤمنان(ع) در جنگ صفین بود و تبدیل به رزمنده عمر سعد در مقابله با حسین بن علی(ع) شد.

 

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: این افراد چون هدف شان وزیر و وکیل شدن و در حاشیه بنی امیه جاه و مقام تحصیل کردن بود و با اراده، فکر، نظر و هدف آمدند پس بصیرت شان ارادی بود.

 

منافع سیاسی و اقتصادی برخی اقتضا می کنند خلاف سخن رهبری حرف بزنند

وی سپس با بیان این که تاسوعای حسینی باید تاسوعای کاربردی برای زندگی ما باشد، مفهوم آن را عبرت گرفتن از دسته بندی مذکور و شناخت این دسته ها در جامعه کنونی عنوان کرد و گفت: امروز هم چنین انسان هایی وجود دارند؛ عده ای ضد انقلابند که از همان اول بنای جنگ با نظام، انقلاب، امام(ره) و رهبری داشتند؛ عده ای هم می خواهند زندگی کنند و دسته سوم کسانی هستند که با همه سوابق و پیشکسوت بودن در انقلاب، منافع سیاسی و اقتصادی شان اقتضا می کند که سینه به سینه رهبر بایستند و هرچه ایشان می گوید، خلافش را بگویند و در جهت عکس آن عمل کنند.

 

تبیین ویژگی های سپاهیان سیدالشّهدا در کربلا

امام جمعه مشهد مقدس سپس به تبیین ویژگی های اصحاب سیدالشهدا(ع) پرداخت و با اشاره به این که لشکریان سیدالشهدا(ع) همانند حضرت ابالفضل(ع) بصیرتی نافذ داشتند، خاطرنشان کرد: در لشگر امام حسین(ع)، سر سلسله، فرمانده وجود اقدس قمر بنی هاشم(ع) است که امام صادق(ع) فرمودند«کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ، صُلبَ الإیمانِ، جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَناً»؛ آن 72 یا 120 نفری هم که دنبال او ایستاده بودند، نافذ البصیره بودند؛ این ها چه بصیرتی داشتند که نافذ بود؟

 

آیت الله علم الهدی افزود: این 72 نفر چند خصوصیت داشتند؛ اولا این که زندگی کردن برای آن ها مطرح نبود؛ زهیر بن قین به امام حسین(ع) فرمود «ای پسر پیامبر(ص)، من دوست دارم هزار بار کشته شده و زنده شوم و باز هم در رکاب شما فداکاری کنم» یعنی اگر هر دفعه که کشته می شوم یک دقیقه طول بکشد، شما هزار دقیقه بیشتر زندگی کنید.

 

وی یادآور شد: این سخن را کسی می گوید که رییس قبیله است، قدرت دارد، ثروتمندترین مرد عراق است و از نظر موقعیت اجتماعی و سیاسی کسی است که در زمان عثمان، امیرمؤمنان(ع) و معاویه به دنبال این بودند که او را جذب کنند؛ او حتی زمان امیرمؤمنان(ع) هم جذب ایشان نشد اما امام حسین(ع) او را چنان گرفته بود که همه چیز حتی زن و بچه اش را رها کرد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری خصوصیت مهم دیگر اصحاب سیدالشهدا(ع) را بی تفاوتی نسبت به قضاوت های مردم دانست و اظهار کرد: نظر مردم برای آن ها مهم نبود که بگویند «این افراد بی عقل هستند و به جای پیروی از جریان حاضر در رأس قدرت، دنباله جریان ضعیف منزوی بایکوت شده را گرفته اند»؛ انسان نافذ البصیره فقط خدا را می بیند، خدایی که یک مظهر دارد و آن مظهر وجود مقدس امام حسین(ع) است.

 

امروز نافذ البصیره بودن در پیروی از ولایت فقیه است

آیت الله علم الهدی در ادامه شخصیت قمر بنی هاشم(ع) و عشق او به ولایت را محور سخنانش قرار داد و گفت: قمر بنی هاشم(ع) هر چه می دید در سیدالشهدا(ع) بود؛ همه هستی و وجودش امام حسین(ع) بود؛ از آن جا که قمر بنی هاشم(ع) نافذالبصیره بود، در حال تشنگی امام(ع) او هم باید تشنه می بود.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود، پیروی از قمر بنی هاشم(ع) در عصر حاضر را منوط به پیروی از ولی فقیه که حجت امام زمان(عج) است، عنوان کرد و افزود: امام راحل چه راهی را برای ما باز کرد تا مقام ولایتی که حجت امام زمان(عج) است بیاید؛ نافذ البصیره کسی است که دنبال این آقا راه بیفتد و هرچه او نظر می دهد انجام دهد.

 

نامه رهبر معظم انقلاب در رابطه با تأیید مشروط برجام، راه دشمن را سد کرد

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به جریان نامه رهبر معظم انقلاب در تأیید مشروط برجام، آن را مصداقی از راهگشا بودن جریان ولایت خواند و تصریح کرد: ما در یک قدمی این قرار گرفته بودیم که استکبار و آمریکا همه چیز ما را با فتنه خود بگیرند و در شرایطی که هر چه جلوتر می رفتیم، بیشتر در باتلاق آن فرو می رفتیم، یک مرتبه دو قلم از رهبر انقلاب روی کاغذ می رود و چنان جلوی دشمن را سد می کند که نشان می دهد این کار یک بشر عادی نیست و دارد از جایی حمایت می شود تا ایشان تصرف ولایی داشته باشند.

 

آیت الله علم الهدی تأکید کرد:  نافذ البصیره بودن یعنی این مسائل را ببینیم نه این که ببینیم چه کسانی در انتخابات پیروز می شود یا تحلیلی روی حرف رهبری اظهار شود./820/پ201/ج

 

ارسال نظرات