۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۳۰۰۲۷۴
استاد سطح عالی حوزه خراسان:

سوء ظن محبین اهل بیت به یکدیگر از راه‌های نفوذ دشمن است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه خراسان گفت: در روایات شیعه به عنوان امر به معروف آمده که محب اهل بیت را از جهت محبتش به اهل بیت دوست داشته باشید چرا که یکی از راه های نفوذ دشمن این است که بین محبین اهل بیت ایجاد سوء ظن و بدبینی می کند تا آن ها به یکدیگر مشغول شده و از دشمن غافل شوند.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه خراسان در ادامه مباحثه تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم که پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی برگزار شد، اظهار کرد: امام صادق(ع) فرمودند: مشیت خداوند این است که تمام گناهان به جز شرک جلی را اگر شخص توبه نصوح کند، می آمرزد.

 

وی با اشاره به دلایل سکوت بی جا و ترک امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: برخی افراد به دلیل توقع بی جا و این که با یک بار گفتن، اثر نکرده است این فعل را ترک می کند درحالی که فرد باید ظرفیت اجتماعی خود را بالا ببرد تا بتدریج امربه معروف و نهی از منکر او نیز مؤثر شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به فرمایش امام خمینی که فرمودند «تو مأمور به تکلیف و وظیفه ای و نه مأمور به نتیجه»، اظهار کرد: انسان در بحث امربه معروف و نهی از منکر باید در حد توان خود تلاش کند و این که منتظر نتیجه کار باشد، یک توقع بی جاست که توقع دارد همه امر به معروف های او به نتیجه برسد؛ امام حسین(ع) با همه تلاشی که در جهت این مهم انجام دادند ولی در طی قرون نتایج آن مشهود شد.

 

تأثیر امر به معروف و نهی از منکر تدریجی است

حجت الاسلام ضیایی، ترک کنندگان امر به معروف و نهی از منکر را رفاه طلب، بی درد و بی رحم عنوان و تصریح کرد: این افراد از حیث امنیت، عافیت و عزت و آبرو به خود و جامعه رحم نمی کنند، آن ها در اوهام زندگی می کنند و خیال کرده که تأثیر امر به معروف و نهی از منکر لحظه ای بوده در حالی که این تأثیر تدریجی و در طول زمان است.

 

وی جریان امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان حیات معنوی انسان خواند و تصریح کرد: جریان امر به معروف و نهی از منکر نظیر جریان خون سالم در گردش خون که سلامتی سایر اعضای بدن به این جریان خون سالم نیاز دارد و حذف آن سبب مرگ ارگان های بدن می شود؛ حیات تربیتی صحیح، ادب صحیح آموزش صحیح و حیات انسان به حیات معنوی است و اگر حیات معنوی که دین ولایی، اخلاق عاملی، تهذیب نفس و ادب بایسته است از انسان گرفته شود، انسان از انسانیت می افتد در حد حیوانیت شده و گاهی از این مرتبه نیز سقوط می کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که جهان قبل از ظهور امام زمان(عج) جهان مرده به فسق، فجور، جهل و ارتباط با انواع گناهان است، بیان کرد: حیات طیبه در دولت کریمه امام زمان(عج) جهانی است چرا که مردم زنده می شوند به علم، یقین، معرفت، عقل، کارهای عقلایی انجام می دهند و بی دینی فسق و فجور رخت می بندد با این که اختیار از انسان گرفته نشده بلکه انسان های عاقل، حسن اختیار و انتخاب دارند و اعمال خوب و بد را از روی اختیار انجام و ترک می کنند و این اثر مثبت عملی لسانی و عملی امربه معروف و نهی از منکر امام زمان(عج) است.

 

تحقق امر به معروف و نهی از منکر، زمینه ظهور امام زمان را فراهم می کند

حجت الاسلام ضیایی، تحقق امر به معروف و نهی از منکر را از جمله زمینه های تشرف و ظهور امام زمان(عج) خواند و اظهار کرد: امر و نهی حاکم شرع، امام عادل و ولی فقیه سبب اصلاح فرد و جامعه می شود به طور مثال مردم را از غافل شدن نسبت به دشمن و نفوذ آن نهی کرده یا امر می کند به وحدت اجتماعی پیرامون ولایت حقه یا تذکر به موقع به نوع انتقاد سازنده می دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تعطیل شود سبب شده تا دشمن با مدیریت شرارت، افرادی از هر قشر را در جامعه  برای شرارت و آسیب رسانی و انجام حرکات ایذایی وارد کنند که ایذایی یعنی قصد براندازی دارند ولی قدرت این کار را ندارند ولی حرکات آن را انجام می دهند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، ترک نهی از منکر را به عنوان یکی راههای نفوذ شیاطین جن و انس معرفی و اظهار کرد: گاهی شخص امر به معروف و نهی را ترک می کند چون مشرک به شرک جلی است و خداوند آن را جزء اکبر الکبائر و اعظم الکبائر به عنوان شرک بالله قرار داده است هم چون پول پرستی، مقام پرستی که شرک جلی بوده و ما وظیفه به نهی آن داریم.

 

حجت الاسلام ضیایی در پاسخ این پرسش که چرا برخی امر به معروف و نهی از منکر را ترک می کنند، بیان کرد: این اشخاص مأیوس از رحمت خدا و قنوط از رحمت خدا(یعنی یأس از خدا به گونه ای که در ظاهر هم نمایان است) هستند که هر دو از گناهان کبیره اند و چون خودش بالفعل مبتلا به این گناهان است از فضل و رحمت خدا مایوس بوده، گمان می کند که امر به معروف و نهی از منکر تاثیر گذار نیست.

 

داشتن خوف و خشیت از خدا از راه کارهای بهشتی شدن است

وی با اشاره به آیه 40 و 41 سوره نازعات که خداوند فرمودند «بهشت جایگاه کسانی است که از مقام و منزلت پروردگارش ترسنده و در مقابل هوا و هوس خود مقاومت کرد» اظهار کرد: شخصی که اگرچه در ظاهرش نمایان نیست ولی نسبت به خدا ترس آگاهانه دارد(خوف) یعنی تهذیب نفس و مدیریت برخویشتن داشته و نفس اماره خود را نهی از منکر می کند که پیرو هوا و هوس نباشد، خداوند به چنین فردی در هر شرایط و هر عصری که باشد، وعده به بهشت داده است.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان در ادامه خاطر نشان کرد: امروز  به شرطی که سرباز ولایت حقه و نه، سرباز ولایت شیطان باشید و این مرتبه خود را حفظ کنید، نه این که درجبهه باطل غوطه ور شوید، بهشتی خواهید شد.

 

حجت الاسلام ضیایی به عنوان یک نمونه از خشیت به آیه؛ «اگر ما این قرآن را بر کوهى فرو فرستاده بودیم، آن را با همه صلابت و عظمتش، در برابر خدا خاشع و از ترس او از هم پاشیده مى دیدى. ما این مَثَل ها را براى مردم مى زنیم، باشد که در قرآن بیندیشند» اشاره و بیان کرد: ترس آگاهانه برخلاف خوف در ظاهر فرد نیز جلوه گر می شود.

 

وی افزود: نمونه های دیگری از خشیت نسبت به خدا، امام حسن مجتبی(ع) که از همان ابتدا و وضو گرفتن از خشیت خدا رنگ چهره مبارکشان تغییر می کرد و یا امام سجاد(ع) که هنگام اقامه نماز، تمام بدن مبارکشان می لزرید و همچنین طبق آیه 28 فاطر «از میان بندگان خدا فقط دانشمندان از خدا می ترسند» که علمای صالح عادل عارف حکیم که فقهای خاصی اند نیز این گونه اند ولی تعداد آن ها خیلی محدود است.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان با یادآور شدن این که مسلمان واقعی باید تسلیم حکم خدا باشند، گفت: برخی ها در کشور مثل سبک کاپیتالیسم و غربی ها عمل می کنند و خدا را از صحنه زندگی مردم فاکتور می گیرند یعنی مردم داری را بر دین داری ترجیح می دهند، آن ها در واقع مبتلا به شرک جلی اند چرا که رضایت مردم فاسق را بر دین داری صحیح و بر رضایت خدا و ائمه(ع) مقدم می دارند و امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند.

 

حجت الاسلام ضیایی در ادامه اظهار کرد: هنگامی که شخص خدا و ائمه(ع ) را از دست داد، مردم را نیز از دست می دهد چرا که قلوب مردم دست خدا است و اگر رضایت مردم بر رضایت خدا مقدم شمرده شود، همین مردم، روزی از او روی برمی گردانند به طور مثال بنی صدر که در نهایت با افشا شدن ماهیتش مردم او را ترک کردند.

 

وی تصریح کرد: برخی ها مقدس و متدین و بلکه مسلمان واقعی نیستند و در غفلت به سر می برند یعنی مقدس مآب اند که این افراد در لباس روحانیت، روحانی نما تلقی می شوند؛ آن ها به این بهانه که همه نواهی را انجام نداده و نیز به تمام معروف ها عمل نمی کنند، امر به معروف و نهی از منکر را انجام نمی دهند در حالی که باید به قدر توان این مهم را انجام دهند در واقع واجب و حرام را به طور عمدی انجام و معروف را ترک می کنند.

 

سوء ظن محبان اهل بیت به یکدیگر از راه های نفوذ دشمن است

استاد سطح عالی حوزه خراسان در ادامه خاطرنشان کرد: در جریان امر به معروف و نهی از منکر از نظر فقهی، لازم نیست که خود آمر و ناهی عمل کننده باشند بلکه نفس کار و این که امر به خوبی کنیم مطلوب است، نهی از بدی نیز برای کل جامعه خوب حتی اگر آن بدی را خود شخص نهی کننده انجام دهد.

 

حجت الاسلام ضیایی بیان کرد: برخی گمان می کنند که اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند، عمرشان کوتاه یا روزی اشان قطع می شود در حالی که در روایات شیعه داریم که هیچ یک اتفاق نمی افتد بلکه خداوند از جایی که فرد فکرش را نمی کند به او وسعت رزق و روزی داده می شود یعنی چون تقوای عملی دارد یکی از فضیلت های آن این است که مال حلالی که به جای مال حرام نصیب او می شود.

 

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر، نشانه خدامحوری، تکلیف مداری، وظیفه شناسی، فطرت بیدار، وجدان به کار گرفته و انصاف لازم و روحیه مسؤولیت پذیری و حافظ خود و دیگران بودن است.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان اظهار کرد: در روایات شیعه به عنوان امربه معروف آمده که محب اهل بیت را از جهت محبتش به اهل بیت دوست داشته باشید چرا که یکی از راه های نفوذ دشمن این است که بین محبین اهل بیت ایجاد سوء ظن و بدبینی می کند تا آن ها به یکدیگر مشغول شده و اشکال تراشی کنند و دشمن اصلی خود یعنی آل سعود و آل یهود را فراموش کنند./844/201/ب1

ارسال نظرات