۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۳۰۱۵۳۱

نشست فلسطین در گفتمان سلفی گری جهادی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست فلسطین در گفتمان سلفی گری جهادی شامگاه سه‌شنبه در مؤسسه ندا تهران برگزار شد.
طاهره گودرزي،  کارشناس مؤسسه ندا،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  طاهره گودرزی،  کارشناس مؤسسه ندا، عصر سه شنبه در نشستی که با موضوع فسلطین در گفتمان سلفی گری جهادی که در موسسه ندا برگزار شد با اشاره به اینکه از سه قرن اولیه اسلام، اصحاب بدعت مثل خوارج و روافض و مرجئه و معتزله و سایر فرق ضاله استثنا شده است اظهار داشت: برخی از حنبلی هایی که در قرن چهارم می زیستند،  در قرن 7 با ظهور ابن تیمیه قوت گرفتند و به مسائلی مثل تکفیر اعتقاد  بیشتری پیدا کردند و در قرن 12 هجری به دلایل سیاسی، مذهبشان توسط محمد بن عبدالوهاب احیا شد.  این معنی با سلفیت روشنفکرانه تفاوت دارد.


وی به مصادیق سلفی گری تبلیغی اشاره کرد و افزود: مخالفت با حزب گرایی و همه اشکال دمکراسی  تحریم خروج بر حاکم اولین ظهور آن مربوط به حمله عراق به کویت   بعد از اینکه بن باز و دیگران فتوا دادند که می توان برای حمایت از دین از غیرمسلمانان کمک گرفت.

 

این کارشناس مؤسسه ندا با اشاره به اینکه زمینه اختلاف عزام و بن لادن در مشارکت بن لادن در قتل شاه احمد مسعود و جانبداری او در کشمکش داخلی افغانها است اظهار داشت: تعامل تبعیض آمیز بن لادن با مبارزان عربستانی و اینکه عبدالله عزام معتقد بود کشاندن مبارزه به هر کشور  دیگری از افغانستان به ضرر جهاد افغانی خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه هدف داعش از نمایش قدرت استراتژی تصویر ذهنی است افزود: استراتژی  تبلیغات گسترده داعش با ارسال و القای دو پیام انجام می شود: اولا نشر و ترویج افکار و ایدئولوژی. ثانیا جذب نیرو از طریق نشان دادن قدرت.

 

گودرزی با بیان اینکه داعش با به کارگیری اصطلاحات تاریخی که در دهه های ظهور اسلام شایع بود، تصویری از یک خلافت را برای مسلمانان اهل سنت ایجاد می کند است افزود: تمرکز اصلی داعش در عرصه الکترونیکی و فضای مجازی، جنگ روانی با هدف ایجاد رعب و وحشت است. تصاویر و فیلم های ویدیویی که معمولاً اعدام و سر بریدن افراد است، با همین هدف منتشر می شود

 

وی با تشریح اینکه جایگاه گفتمانی فلسطین؛ خدمت یا خیانت حزب التحریر، القاعده و داعش به مساله فلسطین است ابراز داشت: ایدئولوژی حزب التحریر برای آزادسازی فلسطین تنها بر تشکیل خلافت در خارج از اراضی فلسطین مبتنی است تا پس از آن زمینه جهاد با اسراییل فراهم شود. از همین رو حزب التحریر  با جهاد فردی، توافق‌های آشتی میان فلسطینی‌ها و نیز گفت و گوهای سازش مخالف است./817/202/ب2

ارسال نظرات