۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۱
کد خبر: ۳۰۱۵۸۲
در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد؛

همایش بررسی جریان مقاومت در ترکیه، از انقلاب اسلامی تا تولد داعش

خبرگزاری رسا ـ اندیشمندان داخلی و خارجی با بررسی جامعه ترکیه در عصر حاضر به چالش‌های نظام ترکیه در مواجهه با مشکلات مختلف در جهان مدرن پرداختند.
همايش بررسي جريان مقاومت در ترکيه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «بررسی جریان مقاومت در ترکیه، از انقلاب اسلامی تا تولد داعش» با حضور خانم بلگین یالچین، رهبر خمینی‌چی‌های ترکیه و حسین نصیری، مستندساز سیاسی شامگاه سه‌شنبه 19 آبان در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.



نقش پررنگ روحانیت ایرانی در ترویج دین اسلام

در ابتدای این مراسم خانم بلگین یالچین با اشاره به نقش موثر موثر روحانیت در ایران، گفت: روحانیان و علمای دینی در ایران دین اسلام را به‌صورت واضح و شفاف به جوانان معرفی می‌کنند و این غنیمت بزرگی است که بسیاری از مسلمانان جهان از آن محروم هستند.



وی افزود: جوانان ایرانی با وجود حاکمیت مقتدر و اندیشه‌های والای رهبر جمهوری اسلامی ایران هر روز مراتب علمی را به نحو احسن پشت‌سر گذاشته‌اند و الگوی جهان اسلام شده‌اند.



حجاب همواره در ترکیه با هجمه رو به‌رو بوده است

در بخش دیگری از این مراسم حسین نصیری با بیان مطلبی در خصوص آتاتورک، گفت: آتاتورک در مسیر رشد ترکیه جدایی دین از سیاست را پیش گرفت و نوشتن خط ترک‌ها از شکل اصلی خود با سیاست‌های وی به حروف لاتین تغییر کرد و زبان که قلب تپنده تاریخ هر کشور است دچار انقطاع شد.



وی افزود: کشور ترکیه از دیرباز مورد توجه اقوام گذشته بوده است، به این دلیل که مراتع سرسبز آن برای اقوام بیابان‌گرد محل بسیار خوبی بود تا به آن‌جا هجوم بیاورند و از آن استفاده  کنند.



نصیری در خصوص کشور ترکیه، بیان داشت: کشور ترکیه 95 درصد در قاره آسیا قرار دارد و الباقی آن در اروپاست و از این نظر در بین کشورها از موقعیت خاصی برخوردار است.



کارشناس فرهنگی با پرداختن به موضوع مهم حجاب در ترکیه، اظهار کرد: داشتن حجاب در ترکیه و حفظ آن توسط زنان از دیرباز تا کنون برای زنان مسلمان ترک مشکلاتی را پیش آورده است.



وی ادامه داد: عقب ماندگی و به‌روز نبودن از جمله برچسب‌هایی است که به بانوان با حجاب ترکیه زده می‌شود، این در حالی است که بسیاری از زنان نویسنده، اندیشمند، فعال فرهنگی و دانشجویان ممتاز همگی حجاب کامل داشته‌اند و در عالی‌ترین مراتب اجتماعی و سیاسی حضور پررنگ دارند.



مستندساز سیاسی تاکید کرد: ترکیه به‌خاطر اقلیت‌های مختلف مذهبی با گرایشات و افکار مختلفی رو به‌رو است از این‌رو نقش جوانان مسلمان بسیار مورد توجه قرار گرفته است و عمل کردن به شعائر دینی برای آنان در اولویت مهمی در زندگی مبدل شده است./856/202/ب1

ارسال نظرات