۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۳۰۱۵۹۵
کارشناس رادیو معارف:

انسان باید شرایط خود را با ملاک های دین بسنجد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام وافی گفت: برای این که انسان تکلیف مدار باشد باید شرایط خود را بشناسد و آن را با ملاک ها دین بسنجد تا بتواند وظیفه خود را تشخیص دهد.
حجت الاسلام وافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان حجت الاسلام محمد مسلم وافی شب گذشته در مسجد امام حسین والفجر کرمان گفت: از آن جا که خداوند مخلوق خود را دوست دارد و راه مناسب را برای سعادت آن فراهم می آورد، نمایشگاه هایی در طول تاریخ برگزار می کند؛ کربلا نمایشگاه بزرگی است که از کودک شش ماهه تا دختر سه ساله استاد آن هستند.

 

وی ادامه داد: غرفه ای در این نمایشگاه بسیار محسوس است غرفه تکلیف مداری است که در مقابل آن تکلیف گریزی وجود دارد؛ خداوند همه انسان ها را تکلیف به عبادت کرده اما از ما عبودیت را هم خواسته است؛ عبودیت عبادتی است که اولویت دارد برای مثال گاهی حج و جهاد واجب شده اما کدام یک اولویت دارد؟ عبودیت اباعبدالله به این بود که بین این دو عبادت جهاد را انتخاب کرد.

 

حجت الاسلام وافی ادامه داد: انسان مؤمن اولویت سنجی می کند و کاری را که لازم است انجام می دهد و برای آن از دل و جان مایه می گذارد؛ داعشی ها هم عبادت را شاید بهتر از ما انجام دهند اما عبودیت را انجام نمی دهند؛ روز عاشورا حر عبودیت را شناخت و نماز را پشت سر امام حسین به جا آورد.

 

وی تأکید کرد: مسلمانی به کثرت رکوع و سجده نبوده و نباید گول کسانی که زیاد عبادت را می کنند خورد؛ در زندگی همه ما مراحلی وجود دارد که انسان باید وظیفه اش را بر اساس وسع خود تشخیص دهد و انجام دهد.

 

این کارشناس رادیو معارف با اشاره به مراحل تشخیص تکلیف گفت: هر انسانی شرایطش فرق می کند و لازم است بر اساس شرایط و موقعیت خود وظیفه را تشخیص دهد؛ چشم و هم چشمی ها نمی گذارد که انسان شرایط خود را بسنجد برای همین هست که بعضی ها وام می گیرند تا بعضی اقلام تجملاتی را بخرند.

 

وی ادامه داد: اسلام در مورد خریدن عقیقه، سفر کربلا و ازدواج توصیه به قرض کرده و در غیر این حالات قرض کردن هیچ ضرورتی ندارد؛ در روایت داریم کسی که برای عقیقه فرزند خود قرض کند تا قبل از ده روز پولش بر می گردد و من این روایت را تجربه کردم؛ برخی ها می گویند چون گرفتاریم وام می گیریم اما قصه این است چون وام می گیرند گرفتار هستند.

 

حجت الاسلام وافی اظهار داشت: خداوند به طور قطعی چکی را صادر کرده برای کسی که ازدواج بکند و فقیر باشد؛ اما خیلی ها به هیچ وجه به این قول اعتماد نکرده و بی پولی را بهانه ازدواج می کنند.

 

وی تأکید کرد: نخستین معیار انتخاب عبودیت و تکلیف سنجیدن شرایط خود انسان است؛ امام حسین نامه ای را به عمر سعد نوشتند و از او به تنهایی برای جلسه ای دعوت کردند اما او دو محافظ را به همراه خود آورد؛ امام حسین بر سر او داد زدند که تو من را می شناسی چرا با من دشمنی می کنی اما عمر گفت ملک ری را می خواهم؛ بعد ماجرای کربلا عمر سعد برای گرفتن حکم ملک ری نزد عبیدالله رفت اما او گفت که با دشمن من حرف زدی و فهمید همان دو محافظ عمر را لو دادند؛ امام حسین جدای از عاقبت اخروی فکر دنیای افراد هم بود.

 

وی اظهار داشت: اطلاعات دینی حر بسیار کمتر از عمر سعد بود اما وظیفه اش را شناخت؛ مالک اشتر در جنگ صفین دو قدمی معاویه بود اما از طرف حضرت پیغام رسید اگر می خواهد علی را زنده ببیند برگردد که او هم با تمام خشمی که از معاویه داشت برگشت و بین کشتن دشمن و گوش کردن فرمان حضرت علی عبودیت را انتخاب کرد.

 

حجت الاسلام وافی گفت: دومین مرحله برای شناخت عبودیت از سنجیدن شرایط با ملاک ها دینی است؛ اول شرایط انسان مهم بوده و شرایط هم بر اساس دین مشخص شود؛ در ازدواج ها و طلاق ها دین لحاظ نمی شود و اگر دقت شود طلاق ها کم شده و همان مقدار کم هم بدون تنش و درگیری خواهد بود.

 

وی ادامه داد: شخصی در پیشگاه رسول خدا فرمود که دو خواستگار برای دختر من آمده اما برای انتخاب آن ها مردد هستم که حضرت در مورد ویژگی های آن سؤال کرد و پس از آن فرمودند که دخترت را به بچه مسجدی بسپارد؛ حضرت ملاک می دهد تا ما شرایط خود بر طبق این ملاک ها تنظیم کنیم.

 

این کارشناس امورد دینی اظهار داشت: اگر شرایط خود را به دین عرضه نکنیم حادثه ای مانند فتنه 88 اتفاق می افتد که عده ای دین را نشناختند و هر کار خواستند کردند و حتی دختر چادری را آتش زدند؛ همراه با افرادی نزد یک بزرگی رفتیم تا موضع خود را اعلام کند اما گفت منتظر می مانم تا بعدا ببینم شرایط چگونه می شود؛

 

این کارشناس رادیو معارف در پایان اظهار داشت: سومین معیار برای تشخیص درست تکلیف و عبودیت تنظیم کردن شرایط بر اساس فرمان ولی است؛ منظور از ولی فقط ولی فقیه نیست بلکه شوهر ولی زن و پدر ولی فرزند است./9704/202/ب1

ارسال نظرات