۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۳۰۲۰۸۳
احکام(۳۰)

وامی که اقساط آن پرداخت نشده خمس ندارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تبیین احکام خمس وام بانکی پرداخت و گفت: به اقساطی که تا پایان سال خمسی پرداخت شود در صورتی خمس تعلق می گیرد که پول آن موجود باشد؛ بنابراین اگر شخصی 10 میلیون تومان وام گرفته و ماهیانه دویست هزار تومان از اقساط آن را می پردازد اگر تا سر سال خمسی خود 10 قسط پرداخت کرده باشد و مبلغ وام را خرج نکرده و در جایی پس انداز کرده یا به کسی قرض داده است فقط به همین دو میلیون تومان یا همان 10 قسط پرداخت شده خمس تعلق می‌گیرد.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری، امشب در آیین بیان احکام شرعی با موضوع نقش خمس در اقتصاد اسلامی که در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تبیین احکام خمس در تسهیلات بانکی پرداخت و گفت: در کشور ما بر اساس عرفی که رایج شده است از تسهیلات بانکی برای تأمین سرمایه لازم برای تهیه اثاث و لوازم مورد نیاز زندگی استفاده می شود.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه اگر تسهیلات اخذ شده به وسایل مورد نیاز زندگی تبدیل شده باشد نیازی به پرداخت خمس آن‌ها نسیت، اظهار کرد: از آنجا که وام نوعی قرض و بدهکاری است به مبلغی که انسان وام گرفته است حتی اگر عین آن پول موجود باشد تا مادامی که اقساط آن را پرداخت نکرده است خمس تعلق نمی گیرد.

 

وی ادامه داد: به اقساطی که تا پایان سال خمسی پرداخت شود در صورتی خمس تعلق می گیرد که پول آن موجود باشد؛ بنابراین اگر شخصی 10 میلیون تومان وام گرفته و ماهیانه دویست هزار تومان از اقساط آن را می پردازد اگر تا سر سال خمسی خود 10 قسط پرداخت کرده باشد و مبلغ وام را خرج نکرده و در جایی پس انداز کرده یا به کسی قرض داده است فقط به همین دو میلیون تومان یا همان 10 قسط پرداخت شده خمس تعلق می گیرد.

 

حجت‌الاسلام اکبری با بیان اینکه مبلغ اقساط پرداخت شده اگر که خرج شده باشد معاف از خمس است، گفت: به نظر همه مراجع معظم تقلید آن مقدار از وام که اقساط آن تا آخر سال خمسی از در آمد کسب پرداخت شود خمس دارد؛ بنابراین سود حاصل از وام هم چنان که از مخارج سال زیاد بیاید خمس دارد.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: گاهی کسی که از بانکی وام می‌گیرد و بانک نیز پس از اعطاء وام مبلغی را در حساب گیرنده وام مسدود می‌کند و تا زمان تسویه حساب کامل که اکثراً بیش از یک سال طول می‌کشد در حساب مسدود می‌ماند؛ سؤال اصلی این است که آیا به اینگونه وجوهی که بیش از یک سال مسدود بوده خمس تعلّق می‌‌گیرد یا خیر.

 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در چنین شرایطی فرمودند که اگر آن مبلغ مسدود شده از درآمد سال او باشد پس از فرا رسیدن سال خمسی مشمول خمس می‌شود و وقتی که مبلغ قابل وصول شد خمس آن را مکلف می تواند بپردازد./837/پ202/ف

ارسال نظرات