۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۳۰۲۱۲۲
نمایشگاه مطبوعات؛

زیبا کلام: اقتصاد ایران ربطی به برجام ندارد ـ برجام آغازی بر پایان استکبار ستیزی است/ وکیلی: آمریکا ستیزی آموزه قرآنی و جزو قانون اساسی است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه، اقتصاد ایران را بی‌ربط به برجام خواند و گفت: برجام در اقتصاد کشور بی‌تأثیر است؛ زیرا اقتصاد ایران دولتی است و ربطی به برجام ندارد و راه برون رفت از رکود در اقتصاد این است که اقتصاد از دست دولت خارج شود و رانت‌ها و فسادهای اقتصادی پایان بپذیرد.
صادق زيبا کلام

به گزارش خبرگزاری رسا، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در نشست تخصصی رسانه و دوران پسا تحریم که در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد، اظهار داشت: توافق هسته‌ای وین بعد از جنگ، بزرگترین واقعه‌ای است که در تاریخ انقلاب اتفاق افتاده است.

 

مهم‌تر از توافق هسته‌ای، تبعات آن برای کشور است

وی افزود: توافق هسته‌ای مهم نیست، اما تبعات آن برای کشور مهم است؛ زیرا انقلاب اسلامی با هدف اهداف دموکراتیک، انتخابات آزاد، حاکمیت قانون و آزادی‌های سیاسی به پیروزی رسید، اما بعد از انقلاب گفتمان استکبار ستیزی به گفتمان قالب تبدیل شد.

 

این استاد دانشگاه تهران، برجام را آغازی بر پایان استکبار ستیزی خواند و گفت: برجام، آغازی بر پایان استکبار ستیزی و شعار مرگ بر آمریکا است و تأکید و تکرار جریان آمریکا ستیز در کشور نشاندهنده این است که همه چیز همانند سابق نیست و این گفتمان در کشور در حال ترویج است و نباید رسانه‌ها حکومتی باشند و باید راجع به استکبار ستیزی بیشتر بنویسند.

 

وی در ادامه در پاسخ به اعتراض برخی از دانشجویان و اصحاب رسانه به غیر قانونی بودن پروژه دفاع از آمریکا و تطهیر دشمن تصریح کرد: نماز جمعه‌ها، مساجد، صدا وسیما در دست شما است و شما با دیکتاتوری نمی‌گذارید که طیف مقابل شما حرفی بزنند.

 

اقتصاد ایران، ربطی به برجام ندارد

زیباکلام، اقتصاد ایران را بی‌ربط به برجام خواند و تصریح کرد: برجام در اقتصاد کشور بی‌تأثیر است؛ زیرا اقتصاد ایران دولتی است و ربطی به برجام ندارد و راه برون رفت از رکود در اقتصاد این است که اقتصاد از دست دولت خارج شود و رانت‌ها و فسادهای اقتصادی پایان بپذیرد.

 

وی انرژی هسته‌ای را برای ایران هزینه‌بر دانست و گفت: انرژی هسته‌ای هزینه‌ وحشتناکی را بر کشور تحمیل کرد و دستاورد چندانی نداشته است و یکی از بهترین‌ کارهای پسا برجام این است که از تقلیل برجام به موضوعات صرف سیاسی اجتناب شود.

 

گفتنی است؛ سخنران دیگر این نشست، محمد علی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار و از چهره‌های اصلاح طلب بود که با اشاره به اعتراض یکی از اصحاب رسانه مبنی بر متناقض بودن دفاع از آمریکا با قانون اساسی و مبانی دینی یادآور شد: برجام به مثابه رنسانسی در کشور است که گفتمان آمریکا ستیزی را در کشور تضعیف کرده است.

 

آمریکا ستیزی آموزه قرآنی و جزیی از قانون اساسی است

وکیلی افزود: ما معتقد نیستیم که آمریکا ستیزی را به آمریکا پذیری تبدیل کرده‌ایم، زیرا این آموزه قرآنی و جزیی از قانون اساسی ما است، اما آمریکا ستیزی و انگلیس ستیزی تابع زمان و شرایط است و تابع متغیر‌های مختلف است و در زمان‌های مختلف متفاوت است.

 

وی گفت: زمانی دانشجویان از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند و در روز دیگری تأیید کردند؛ از این‌رو برجام به معنای آمریکا ستیزی نیست و به طور حتم دولت روحانی و دکتر ظریف آنقدر تدبیر دارند که برجام معبری برای نفوذ نشود.

 

مدیرمسئول روزنامه ابتکار تأکید کرد:‌فقط با ایران مقتدر، راه نفوذ بسته می‌شود، نه با ایرانی که ملتش معتاد و گرسنه باشند و امکان هماورد را نداشته باشند؛ از این‌رو گره پیشرفت کشور باید از معبر توسعه باز شود و امروز خطر چینی پذیری و روسیه پذیری به مراتب از آمریکا پذیری بدتر است.

 

وی گفت: از رهگذر عقلانیت و مشروعیت رأی مردم است که تغییر در کشور رخ می‌دهد و هر جا نظرها مخالف باشد، راه برای رفراندوم نیز باز است.

 

وکیلی یادآور شد: برجام اجماع و تصمیم ملی و در جهت انسجام اجتماعی و وحدت بود و تصمیمی بود که در سال همدلی و همزبانی گرفته شد، اما برخی جلوتر از رهبران نظام حرکت کرده و تخم یأس می‌پاشند و گفته‌اند که تحریم‌ها برداشته نمی‌شود و من شک ندارم که در مسیر شیطنت آمریکا و اسراییل گام بر می‌دارند و این‌ها صدای مردم نیستند./908/پ200/ج

ارسال نظرات