۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷
کد خبر: ۳۰۲۵۲۳
کارشناس و پژوهشگر علوم دینی:

کتاب و کتابخوانی از واجبات فراموش شده جامعه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر علوم دینی با تأکید بر این که جامعه سعادتمند و روبه رشد جامعه ای است که در آن کتاب خواندن کار روزانه افراد باشد، گفت: کتاب غذای روح انسان است و با کتاب است که انسان رشد پیدا می کند.
مهدي آذري فرد

 

 

مهدی آذری فرد، کارشناس و پژوهشگر علوم دینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که در اولین آیه ای که بر نبی مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد، سخن از خواندن آمده است، افزود: خداوند متعال در قرآن به قلم که ابزار نوشتن است و نویسندگی سوگند یاد کرده است.

 

وی افزود: به برکت خواندن و نوشتن است که می توان دین خدا را از خطر تحریف در امان نگه داشت و در اهمیت دانش و دانشجویی همین بس که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در طی حدیثی آن را واجب دانسته اند.

 

آذری فرد گفت: امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید هرکس که با کتاب آرامش یابد، راحتی و آسایش از او سلب نمی شود و همچنین ارزش خون شهدا والا است اما گاهی مداد علما از آن والاتر می شود.

 

این کارشناس و پژوهشگر علوم دینی با بیان این که علی رغم تأکیدات قرآن و روایات جهت خواندن و نوشتن، متأسفانه در جامعه امروزی به غذای جسم بیش از غذای روح توجه می شود، افزود: درحالی که خداوند در قرآن به انسان می فرماید که به غذای روح خود توجه کنید.

 

وی با اشاره به این که غذای روح انسان کتاب است و با کتاب انسان رشد پیدا می کند، اما باید دید که میزان مطالعه در جامعه امروزی چه اندازه است و آخرین مرتبه که پول خود را صرف خرید کتاب کرده ایم چه زمانی بوده، افزود: یخچال منازل که مربوط به غذای جسم است روز به روز بزرگتر، اما کتابخانه های منازل روز به روز کوچکتر و محو می شوند.

 

جامعه سعادتمند در گرو ترویج روز افزون فرهنگ مطالعه است

آذری فرد با تأکید بر این که جامعه سعادتمند و رو به رشد جامعه ای است که در آن کتاب خواندن کار روزانه افراد باشد، گفت: نگاهی به سیره علمای دینی و اهمیت آنها به کتاب و کتابخوانی، ما را خجالت زده خواهد کرد.

 

این کارشناس و پژوهشگر علوم دینی یادآور شد: در احوالات شیخ عباس قمی رحمةالله علیه آمده است که ایشان برای خرید کتابی قصد سفر به تهران را می کند، و درحالیکه فقط پول خرید کتاب را داشته از قم به تهران پیاده حرکت می کند و پس از خرید کتاب پیاده به قم باز می گردد و در بین راه کتاب را هم کامل مطالعه می کند.

 

وی یاد آورشد: حضرت آیت الله مرعشی نجفی رحمةالله علیه نیز عشقی سرشار به کتاب داشت، چرا که برای یک نسخه خطی یا کتاب چاپی سال ها نماز و روزه استیجاری به جای می آورد و گاهی شب ها نیز کار می کرد تا بتواند سرمایه ای برای خرید کتاب به دست آورد و چه بسا روزها گرسنه می ماند تا بتواند با پول یک وعده غذا کتابی را تهیه کند از این رو وصیت کرد تا  در کتابخانه خود به خاک سپرده شود.

 

آذری فر گفت: برای حضرت آیت الله مرعشی نجفی نیز مکان مناسبی را در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها جهت دفن در نظر گرفته شد، اما ایشان فرمود دوست دارم زیر پای افرادی دفن شوم که به دنبال مطالعه علوم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم به این کتابخانه می آیند.

 

وی یاد آورشد: از فرزند و همسر علامه طباطبایی رحمةالله علیه نیز نقل شده اواخر عمر شریف ایشان پزشکان گفتند مغز او به اندازه هفتصد سال کار کرده است و تمام چروک هایش باز شده و دیگر هیچ علاجی برای ایشان نیست.

 

این کارشناس و پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: این بیانات برای برخی که شاید روزانه یک صفحه کتاب هم نمی خوانند خجالت آور است، از این رو امیدواریم که فرهنگ کتاب و کتابخوانی به عنوان یک واجب فراموش شده در جامعه ایرانی نهادینه شود./1307/ت302/ق

ارسال نظرات