۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۳۰۳۰۰۰

دور زدن برجام از ایالت‌های امریکا کلید خورد

خبرگزاری رسا ـ دومین دستور کار روی میز کمیته نظارت بر برجام قرارداد باز طراحی رآکتور اراک امضا شد؛ سندی که براساس آن، شرایط بازطراحی این رآکتور در چارچوب توافق هسته‌ای را مشخص می‌کند.
برجام

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، قرارداد باز طراحی رآکتور اراک[از قرار] دیروز امضا شد؛ سندی که براساس آن، شرایط بازطراحی این رآکتور در چارچوب توافق هسته‌ای را مشخص می‌کند. روز یک‌شنبه هم علی اکبر صالحی از شروع برچیدن سانتریفیوژ‌های غیرفعال در نطنز خبر داد. این تعهدات در حالی کلید خورده که فرایندی جدید برای دور زدن توافق هسته‌ای ایران با 1+5 از ایالت ویسکانسین امریکا کلید خورده و قانونگذاران این ایالت، طرحی را به جریان انداخته‌اند که بر اساس آن، این ایالت اجازه نخواهد داشت در شرکت‌های طرف همکاری یا فعال در ایران همکاری داشته باشد. این احتمالاً دومین دستور کار کمیته تازه تأسیس نظارت بر اجرای برجام در ایران است.

 

قانونگذاران جمهوریخواه امریکایی که نتوانستند راه توافق هسته‌ای ایران با 1+5 را در سطح فدرال سد کنند، فرایند جدیدی برای دور زدن برجام در سطح ایالتی شروع کرده‌اند. دیل کوینگا و لیه ووکمیر لایحه جدیدی را در ایالت ویسکانسین به جریان انداخته‌اند که مستلزم این است که این ایالت طی یک سال هرگونه دارایی شرکت‌هایی را که در ایران فعال هستند، به فروش برساند.

 

این دو نماینده ایالتی در یادداشتی که درباره این طرح منتشر کرده‌اند به صراحت می‌گویند که این طرح برای کمک به محدود کردن اثرات توافق هسته‌ای امریکا، اروپا، چین و روسیه با ایران طراحی شده است. طبق این طرح، سرمایه‌گذاری ایالتی در خارج از امریکا نباید باعث تزریق پول به شرکت‌هایی شود که بخشی از پول آنها مربوط به دولت ایران بوده یا اینکه دارایی کارکنان آنها مال ایران است یا اینکه در ایران فعال هستند.

 

این طرح همچنین سرمایه‌گذاری ایالتی در شرکت‌هایی که با دولت ایران قرارداد دارند یا قرارداد با شرکت‌هایی را که مقام‌های ایرانی مالک آن هستند، ممنوع می‌کند. دو نماینده ایالتی که این طرح جدید را ارائه کرده‌اند می‌گویند: «در نبود رهبری [مناسب] در واشنگتن، این اقدام کمترین چیزی است که ما می‌توانیم انجام بدهیم.» کوینگا می‌گوید که این طرح باعث خواهد شد شرکت‌های کوچک و متوسطی که می‌خواهند با ایران وارد تجارت شوند، بیشتر تأمل کنند.

 

ظاهراً این طرح جدید را لابی صهیونیستی «اتحاد در مقابل ایران هسته ای» که از مخالفان جدی برجام است، تحریک می‌کند. طبق اطلاعاتی که این لابی فعال در امریکا ارائه کرده، بیش از هزار شرکت در سراسر دنیا با ایران تجارت می‌کنند. همچنین بر اساس اطلاعات این لابی امریکایی، 24 ایالت از مجموع 54 ایالت امریکا قوانینی دارند که شرکت‌های عمومی را از تجدید قرارداد یا ورود به قراردادهای جدید با شرکت‌هایی که در ایران فعال هستند، بازمی دارد.

 

در حالی که اولین دستور کار کمیته نظارت بر اجرای برجام با یادداشت‌های باراک اوباما و جان کری، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه امریکا درباره ابعاد برداشته شدن تحریم‌های ایران مشخص شده، احتمالا این کمیته باید تعهدات امریکا در چارچوب برجام را با این طرح جدید نیز مطابقت دهد.

 

ماده 25 برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و 1+5 می‌گوید: «چنانچه قانونی در سطح ایالتی یا محلی، در ایالات متحده مانع از اجرای لغو تحریم‌های مشخص شده در این برجام شود، ایالات متحده با در نظر گرفتن تمامی اختیارات موجود، گام‌های مقتضی را به منظورتحقق اجرای آن (لغو تحریم‌ها) اتخاذ خواهد نمود.» همین ماده تصریح کرده است: «ایالات متحده به طور فعال، مقامات در سطح ایالتی یامحلی را تشویق خواهد کرد که تغییرات در سیاست ایالات متحده منعکس شده در لغو تحریم‌های وفق این برجام را در نظر داشته و از اقداماتی که با این تغییر در سیاست همخوانی ندارد، خودداری نمایند.»/998/د101/ف2

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات