۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۳۰۳۱۳۹
مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛

۳ هزار و ۲۱۴ کتابخانه در کشور فعال است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه های عمومی کشور از وجود ۳ هزار و ۲۱۴ کتابخانه فعال در کشور خبر داد و گفت: بیش از ۴۰ میلیون و ۵۹۸ هزار جلد کتاب در این کتابخانه ها موجود است.
هفته کتاب

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، مرتضی محمدزاده مدیرکل امور مجلس کتابخانه های عمومی کشور عصر امروز در همایش تجلیل از کتابداران و فعالان عرصه کتاب در بندرعباس، افزایش سرانه مطالعه را نشانه توسعه یافتگی و عدالت فرهنگی در هر جامعه دانست و با اشاره به تاثیرات فضای مجازی بر وضعیت کتابخوانی،گفت: این موضوع را نمی توان انکار کرد که فضای مجازی گستره زیادی را به خود اختصاص داده و بر فرهنگ کتابخوانی تاثیرگذار بوده است.

 

وی با اشاره به عضویت 2 میلیون و 301 هزار و 501 نفر در کتابخانه های کشور، افزود: شش هزار کتابدار در این کتابخانه ها به مراجعین خدمات رسانی می کنند.

 

مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه بیان داشت: در نیمه نخست سال جاری بیش از 19میلیون جلد کتاب به اعضا امانت داده شده است.

 

وی با بیان اینکه در حوزه ترویج کتابخوانی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است، اضافه کرد: برگزاری مسابقات کتابخوانی، نشست های کتابخوانی، توسعه کتابخانه ها و به روز کردن آنها بخشی از این اقدامات است.

 

محمدزاده با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با کتابداران که فرمودند: «ترویج فرهنگ کتابخوانی تنها وظیفه نهاد کتابخانه ها نیست و همه دستگاه ها و نهادها باید در این زمینه بسیج شوند»، تصریح کرد: نهاد کتابخانه ها به تنهایی نمی تواند در این زمینه موفق عمل کند و نیازمند همراهی و همکاری همه دستگاه ها است.

 

وی با اظهار اینکه هیچ ردیف اعتباری به نهاد کتابخانه ها اختصاص داده نشده است، گفت: طبق پیگیری ‌هایی که از طریق کمیسیون ‌های فرهنگی و بودجه مجلس انجام داده‌ایم، سال 94 در زمینه افزایش بودجه و اصلاح قانون نهاد تحولاتی انجام گرفته و مشکلات حل می‌شود.

 

مدیرکل امورمجلس نهاد کتابخانه های عمومی کشور از انجمن کتابخانه های عمومی استانی و شهرستانی به عنوان ظرفیتی بسیار خوب یاد کرد و افزود: مسئولان عضو انجمن و کتابداران در نشست های این انجمن باید نقاط قوت و ضعف را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند تا شاهد تحولی در حوزه کتابخوانی در سطح کشور باشیم.

 

وی با اشاره به قانون اختصاص نیم درصدی درآمدهای شهرداری ها به حوزه کتابخانه ها، بیان کرد: این موضوع از قبل نیز وجود داشت اما الزام قانونی به همراه نداشت، که با همکاری مجلس و نمایندگان این قانون اصلاح و الزام آور شد.

 

محمدزاده در پایان به اولویت های نیمه دوم سال جاری نهاد کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: تبدیل کتابخانه ها به مراکز فرهنگی اثرگذار، برگزاری نشست های هم اندیشی با متخصصان و اهل فن، برگزاری دوره های مشاوره ای برای کتابداران و تبدیل شعار کتابدار به کتاب یار را از جمله برنامه های محوری در حوزه کتاب و کتابخوانی است./851/پ202/ق

ارسال نظرات