۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۳۰۳۲۵۷
کارشناس مسائل سیاسی:

ایران به دنبال عاری کردن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی است

خبر گزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی گفت: کشور ایران با پیشنهاد به کشورهای منطقه در عاری کردن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی تلاش بسیاری کرده است ولی برخی کشورها در اجرای این توافق هماهنگی نمی‌کنند.
موسسه ندا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر اصغر حقیقی کارشناس مسائل تسلیحاتی و خلع سلاح در عصر 26 آبان در یکصدوبیست و ششمین جلسه هم اندیشی که در موسسه ندا با محوریت رژیم صهیونیستی و معاهدات بین الملی تسلیحاتی برگزار شد بیان داشت: کنوانسیون‌های خلع سلاح و رژیم های بین الملی از دیدگاه روابط بین المل به دو بخش رئالیسم و ایده‌آلیسم تقسیم می‌شود.

 

وی افزود: این دو دید هرکدام اعتقادات مخصوص به خود رادارند در رئالیسم نگاه به بشر و اختلافات بشری مد نظر است که همه اتفاقات و جنایات را جزء لاینفک بشر می داند و در ایده‌آلیسم شخص به دنبال هدایت بشر به سمت صلح و اینکه اگر کشوری به کشور دیگر حمله برد باید کشورهای دیگر ظالم را محکوم کنند.

 

حقیقی اظهار داشت: در بحث حقوق بشر شخص وقوع جنگ را انکار نمی‌کند و از حقوق بین المل در نگاه خود استفاده می‌کند در این نگاه جنگ عملی است که باید اتفاق بیافتد ولی کشورها باید در خاموشی آن گام بردارند و هدف اصلی در حقوق بشر برقراری نظام تعادلی است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نگاه بشر دوستانه گفت: در این دید شخص قائل به استفاده از مین در جنگ‌های نظامی نیست و همچنین اگر قرار باشد دولت به پادگانی که در مرکز شهر است حمله کند باید در ابتدا به مردم شهر و نظامیان اطلاع دهد.

 

وی افزود: در نگاه حقوق بشری دو جنبه مطرح است نخست آثاری که جنگ و سابقه های تسلیحاتی بر کاهش هزینه‌های نظامی می‌گزارد و دوم افزایش توسعه اقتصادی اجتماعی است.

 

حقیقی ادامه داد: حقوق بشر تبعات ناشی از جنگ که باقی می‌ماند را کاهش می‌دهد به طوری که جنگی که در یک کشور ایجاد می‌شود بیشترین آسیب‌ها را غیرنظامیان آن کشور می‌بینند برای این منظور سازمان حقوق بشر برای رسیدگی به این افراد فراهم شده است.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه عنوان کرد: چه آرمان‌گرا و چه واقع گرا و یا ساختار گرا باشیم وجود رژیمی برای ظلم به دنیا وجود دارد.

 

وی به تبین هنجارهای بین الملی پرداخت و گفت: هنجارهای بین الملی به دو دسته که دسته نخست معاهدات و کنوانسیون‌های سلاح های نامتعارف و دسته دوم هنجارهای سلاح‌های متعارف تقسیم می‌شود.

 

حقیقی ابراز داشت: سلاح‌های غیرمتعارف به سلاح‌هایی که قدرت تخریب بالایی دارند و بسیاری از افراد را در برمی‌گیرند گفته می‌شود و سلاح‌های شیمیایی، میکروبی و اتمی را دراین دسته قرار می‌گیرند.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تقسیم سلاح‌های متعارف به عام و خاص گفت: سلاح های متعارف خاص دارای دو وجه است و وجه نخست آن درد و رنج بیش از حد که مین و سلاح‌های لیزری را در بر می‌گیرد. وجه دوم آن عدم تبعیض بین نظامی و غیر نظامی مانند خوشه‌های فسفری که همه افراد را دربرمی‌گیرد شامل می‌شود.

 

وی در بیان سلاح‌های متعارف عام گفت: این نوع سلاح سلاح‎‌های سبک و کوچک مانند ترکش‌های غیر قابل ردیابی و سلاح‌های آتش زا را در برمی‌گیرد.

 

حقیقی با اشاره به معاهدات صورت گرفته ابراز داشت: به سبب حساسیت معاهدات همه معادات در سازمان ملل صورت می‌گیرد در این بین معاهده‌ای که بیشتر نمایان است استفاده نکردن از سلاح‌های شیمیایی است که ایران نخستین کشوری است که بعد از عضویت در این معاهده تمام سلاح‌های هسته‌ای خود را منهدم کرد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: اصلی ترین معاهده، معاهده عدم تجارت سلاح با کشورهای ناقض حقوق بشر است که در این صورت با کشور ناقض هیچ‌گونه صادرات و واردات سلاح صورت نمی‌گیرد؛ ولی در این بحث در حق ایران اجحاف شده است و ایران را چندین سال است به عنوان ناقض حقوق بشر به دنیا معرفی کرده‌اند به همین خاطر ایران در زمینه سلاح تحریم است.

 

وی درپایان به اشاره به پیشنهاد ایران به کشورهای منطقه گفت: کشور ایران با پیشنهاد به کشورهای منطقه در عاری کردن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی تلاش بسیاری کرده است ولی برخی کشورها در اجرای این توافق هماهنگی نمی‌کنند./877/202/ب1

ارسال نظرات