۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۹
کد خبر: ۳۰۳۲۸۴
در مؤسسه امام خمینی؛

کتاب «کلام جدید» نقد و بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «کلام جدید»با حضور حسن یوسفیان، نویسنده کتاب و حجج الاسلام حمید رضا شاکرین و محمد جعفری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
 موسسه امام خميني موسسه امام خميني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب کلام جدید با حضور حسن یوسفیان و حجج الاسلام حمید رضا شاکرین و محمد جعفری شب گذشته در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

کتاب کلام جدید برای نخسین مرتبه در سال 89 و پس از آن تاکنون 5 مرتبه و در هر مرتبه به تیراژ 40000 جلد به چاپ رسیده است؛ از موفقیت‌های این کتاب می توان به معرفی پژوهش برتر در همایش دین پژوهان برتر و کتاب سال حوزه های علمیه  در سال 90 اشاره کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که به عنوان ناقد در این نشست حضور داشت کتاب کلام جدید را قابل تحسین دانست و مواردی مانند نحوه بیان مباحث، شیوه تدوین و منابع زیاد را از ویژگیهای خوب این کتاب بیان کرد.

 

وی مشخص نبودن تعریف کلام همچنین کلام جدید در ساماندهی، حل نشدن مسأله تعریف دین، به کار نبردن واژه های مناسب، ابهام در برخی مسائل و استفاده از تعابیر القائی را از مشکلات در این کتاب معرفی کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفری هرندی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز به کارنبردن شاخص های کتاب های درسی و ارجاع به منابع فراوان، به کاربردن چند منبع نا مناسب، ارجاع به منبع انگلیسی و ترجمه فارسی همان کتاب، عدم استفاده از علایم ویرایشی در موارد نیاز، عدم به کاربردن بحث علم و دین، عدم چینش مناسب مباحث و استفاده از نظرات متعارض را از مشکلات این کتاب معرفی کرد.

 

 حسن یوسفیان عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نویسنده کتاب کلام جدید در پایان جلسه با بیان این که برخی از اشکالات بیان شده قابل قبول است و در بازنگری که دارد در این کتاب صورت می گیرد برطرف شده اند گفت: در این کتاب بحث تعریف کلام جدید روشن است و وارد مباحثی غیر از کلام نشده و اگر بحثی بیان شده است از نگاه کلامی است.

 

وی در زمینه ارجاعات فراوان و منابع در این کتاب گفت: این کتاب در مقاطع مختلف تحصیلی  حتی ارشد و دکتری و به غیر از رشته های کلامی تدریس می شود بنابراین شاید این ارجاعات در مقطع کارشناسی مفید نباشد اما در مقاطع دیگر بسیار مفید است؛ در زمینه منابع نیز بسیاری از منابع در مورد معتزله از بین رفته اند و دیگر در دسترس نیستند بنابراین ارجاع به کتاب های دیگر اشکال نخواهد داشت./1324/د101/ف2

ارسال نظرات