۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۳۰۳۴۲۱
استاد دانشگاه:

ملاک و میزان در تفسیر المیزان قرآن است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه با اشاره به این که ملاک و میزان در تفسیر المیزان قرآن است، گفت: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از روایت های مختلف بهره می برد و به این امر تأکید دارد که برای فهم قرآن به هر جا می خواهید مراجعه کنید اما آن ها را به قرآن عرضه کنید و اگر قرآن آن را تأیید کرد، درست است.
ملاک و میزان در تفسیر المیزان قرآن است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اسماعیلی زاده، استاد دانشگاه بعد از ظهر امروز در دانشگاه فردوسی به بررسی و تبیین آثار علامه طباطبایی از نظر رویکردهای تفسیری، فلسفی و اجتماعی پرداخت.

 

وی با بیان این که تفسیر علامه طباطبایی در المیزان فراتر از تفسیر قرآن به قرآن است، گفت: برخی تفسیر علامه طباطبایی را تفسیر قرآن به قرآن می شناسند در حالی که شاید در این بعد توجه بیشتری شده اما به بحث های دیگر نیز در تفسیر المیزان توجه شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر دغدغه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان فقط قرآن بود مباحثی مانند روانشناسی، فلسفه و اجتماعی در المیزان وجود نداشت و تفسیری مانند الفرقان بود در حالی که تفسیری بالاتر از دیگر تفاسیر موجود است.

 

ملاک و میزان در تفسیر المیزان قرآن است

اسماعیل زاده با اشاره به این که ملاک و میزان در تفسیر المیزان قرآن است، اظهار کرد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از روایت های مختلف بهره می برد و نسبت به بررسی سندی اعتقادی ندارد و به این امر تأکید دارد که برای فهم قرآن به هر جا می خواهید مراجعه کنید اما آن ها را به قرآن عرضه کنید و اگر قرآن آن را تأیید کرد، درست است.

 

این استاد دانشگاه به روش های مختلف تفسیر در قرآن اشاره و بیان داشت: تفسیر قرآن بر اساس تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر بر اساس روایات و تفسیر بر اساس عقل انجام می شود که علامه طباطبایی هر سه روش را ملاک کار خود قرار داده است اما اولویت اول قرآن، بعد روایات و سپس عقل است.

 

وی این اولویت علامه طباطبایی در تفسیر را دارای برکاتی دانست و گفت: این نگاه جدیدی نیست و علما نیز قرآن را حجت می دانند.

 

اسماعیل زاده با اشاره به تفسیر های مختلف از آیات قرآن، تصریح کرد: در برخی از آیات قرآن تفاسیر مختلفی بیان می شوند به عنوان مثال آیه 3 سوره مائده را شیعه براساس روایات تشیع مربوط به غدیر می داند و اهل سنت مطابق با روایات خود مربوط به حجة الوداع می دانند که این آسیب است و قرآن را مفسر به مفسر کرده ایم.

 

این استاد دانشگاه افزود: در تفسیر علامه طباطبایی قرآن را میزان قرار داده است و تفسیر را مفسر به مفسر نمی کند. اگر همه نگاه ها به ظاهر قرآن ارجاع داده شود این اختلافات سامان می یابد./1310/202/ب1

ارسال نظرات