۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۳۰۳۶۹۴
آیت الله ممدوحی:

علامه طباطبایی با وجود زندگی فقیرانه همواره عزت مندانه زندگی می کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که علامه طباطبایی با وجود زندگی فقیرانه ای که داشت همواره با عزت و بزرگواری زندگی کرد، گفت: وجود علامه طباطبایی چیزی جز خیر نبود، هر اندازه از این عالم عامل علم تراوش می کرد به همان اندازه نیز خضوع و خشوع در ایشان افزایش پیدا می کرد.
اختتاميه همايش تفسير قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری امشب در دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره علامه طباطبایی به تبیین شخصیت علمی، عرفانی و اخلاقی این عالم وارسته پرداخت.


وی افزود: وجود علامه طباطبایی چیزی جز خیر نبود، هر اندازه از این عالم عامل علم تراوش می کرد به همان اندازه نیز خضوع و خشوع در ایشان افزایش پیدا می کرد، از این رو مقام والا و علم بسیار هیچ گاه سبب تکبر ایشان نشد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: زمانی که ایشان با کلام ائمه طاهرین(ع) مواجه می شد می فرمود اگر ده ها نفر از ادبا و علما جمع شوند نمی توانند جمله ای همانند معصوم و امام علی(ع) بیان کنند، ایشان می فرمود هرگاه امیرالمؤمنین(ع) از آیات قرآن استفاده می کنند همانند ماهی که در بین ستاره های می درخشد، مشخص است.


وی ادامه داد: آیات قرآن کریم فوق کلام بشر است؛ پس از این که علامه طباطبایی از تبریز هجرت کرده و برای تحصیل وارد نجف شدند وضعیت آن زمان به گونه ای بود که رابطه ایران و عراق قطع شده بود و قهرا کمک هایی که باید به ایشان می شد صورت نمی گرفت.


آیت الله ممدوحی با بیان این که علامه طباطبایی در نجف در فقر مالی شدید قرار گرفته بود، ابراز داشت: ایشان در سخت ترین شرایط در نجف از تلاش خود برای تحصیل و کسب علم کم نکرد، این عالم وارسته بسیار پیگیر بود و در بدترین شرایط نیز کار خود را به پیش می برد.


وی عنوان کرد: علامه طباطبایی در ایام نظام علمی خود آسیب های بسیاری را متحمل شدند، ایشان با وجود زندگی فقیرانه ای که داشت همواره با عزت و بزرگواری زندگی کرده و هیچ کدام از گرفتاری های خود را به دیگران منتقل نمی کرد.


نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مشکلات بسیار زندگی کمترین اثری در علامه طباطبایی نداشت، زمانی که ایشان به قم هجرت کردند فشارهای روحی بسیاری به ایشان وارد شد که همین مسأله علامه را به کسالت عصبی مبتلا کرد.


وی اضافه کرد: به دلیل مطرح کردن یک احتمال از سوی علامه مبنی بر این که شاید ذوالقرنین کوروش باشد حدود یک میلیون نامه اعتراضی برای ایشان ارسال شد که علامه با شرح صدر فراوانی که داشتند با اینگونه موارد برخورد می کردند؛ تمام حرکات و سکنات ایشان آموزنده بود و پس از فوت ایشان بسیاری خسارت فراوانی را متحمل شدند./1323/پ202/ج

ارسال نظرات