۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۳۰۳۹۷۴
معاون پژوهشی حوزه علمیه مطرح کرد؛

سیاست‌گذاری واحد در عرصه‌های علمی؛ راهبردی برای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی حوزه علمیه با اشاره به شکل گیری حکومت اسلامی در ایران، گفت: نهاد حوزه و دانشگاه هر دو نهاد مربوط به تعلیم و تربیت هستند و باید به دنبال مدیریت واحد باشیم و ضعف ما در عدم سیاست گذاری واحد در راهبرد جریان علم و دانش در کشور است.
حجت الاسلام عماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی عماد، معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه، در نشست علمی وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه مفید قم برگزار شد با بیان این که ایده وحدت حوزه و دانشگاه از زمان تأسیس اولین دانشگاه در ایران مطرح بوده است، خاطرنشان کرد: در این چند دهه صدایی بلند شنیده می‌شد که حوزه دانشگاه را نفی بکند و دانشگاه حوزه را نفی بکند؛ حوزه، دانشگاه را در جهت نفی ارزش ها بشناسد و دانشگاه، حوزه را در جهت مبارزه با پیشرفت تلقی بکند.


وی با اشاره به این که تا حد زیادی زمینه ارتباط فارغ التحصیلان حوزه و دانشگاه را فراهم شد، افزود: در دهه‌های بعد از 1330 زمینه همگرایی ایجاد شد اما طبیعتا مطالبات این آهنگ همگرایی با توجه به شرایط آن زمان مطرح بود و هرگز یکسان سازی این دو نهاد مطرح نبوده است.


حجت الاسلام عماد اظهار داشت: ما تا به حال بحث های زیادی داشته‌ایم و تعاملاتی هم تحقق پیدا کرده و اما ما بخش هایی از جامعه علمی و فرهنگی هستیم که با مسائل مشترکی مواجه ایم و شریعت و تجربه به ما آموخته است که هیچ مسأله‌ای تک ضلعی نیست و از ابعاد گوناگونی تشکیل شده است و مجموعه نهادهای دانش هستند که با این مسأله باید برخورد داشته باشند.


وی یادآور شد: ما از این رو که امروز در حل مسائل جامعه نقش داریم باید یک همکاری حداکثری در راستای همکاری تمام نهادهای مربوط به دانش را بررسی کنیم و از این منظر یک ضلع مسأله علوم تجربی است و یک ضلع علوم انسانی اسلامی است و هر کدام از علوم دیگر ضلع‌های مختلف این نهاد هستند.

 

معاون پژوهشی حوزه علمیه گفت: ما باید فرآیندهای حاکم بر نهاد دانش را شناسایی بکنیم و همه ذی نفع ها را شناسایی بکنیم و با همدیگر همکاری بکنیم تا بشود به نتیجه مناسب رسید.


وی با بیان این که ما در شرایط متفاوتی از دهه 60 قرار داریم، ادامه داد: در حال حاضر حکومت اسلامی شکل گرفته و نهاد سازی خوبی هم انجام شده و چون نهاد حوزه و دانشگاه هر دو نهاد مربوط به تعلیم و تربیت هستند باید به دنبال مدیریت واحد باشیم و ضعف ما در عدم سیاست گذاری واحد در راهبرد جریان علم و دانش در کشور است و این به معنی این نیست که زیست شناسی و پزشکی را از روش‌های فقهی بررسی کنیم بلکه باید مدیریت و جهت دهی کلان علم و تربیت دینی باشد.


حجت الاسلام عماد با اشاره به این که پیش فرض تولید علم در کشور این است که ما سکولار نمی‌اندیشیم، تصریح کرد: نهاد علم باید به دموکرات ترین شکل اداره شود و از تمام ظرفیت‌های علوم بهره برداری کرد./843/پ203/ف

ارسال نظرات