۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۳۰۴۳۶۵

نگاهی به فعالیت‌های کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد در هفته کتاب

خبرگزاری رسا ـ کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد در هفته کتاب امسال برنامه­هایی همچون بازدید دانش­اموزان از این کتابخانه، برگزاری نمایشگاه از انواع منابع اطلاعاتی و قدردانی از اعضای فعال این کتابخانه برگزار کرده است.
حسينيه ارشاد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در هفته کتاب سال 1394 کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد مثل سال های قبل برنامه های متفاوتی برگزار کرد:

 

دانش آموزان و کتابخانه

 در این هفته دانش آموزان و ناشنوایان در مقاطع مختلف از پیش دبستانی تا مقطع پنجم تقریبا هر روز در دو تا سه گروه از بخش کودکان کتابخانه بازدید کردند و علاوه بر نقاشی، کتابخوانی، قصه گویی، آشنایی با کتاب های مرجع با چگونگی استفاده از منابع بخش کودکان کتابخانه و فعالیت های آن آشنا شدند.

 

در تاریخ یکشنبه 24 آبان کتابداران بخش کودکان کم توان ذهنی-جسمی به مدرسه استثنایی هاتف برای افتتاح کتابخانه مدرسه رفتند و داستان شیر کتابخانه در این مراسم برای این کودکان قصه گویی کردند که بسیار مورد توجه دانش آموزان قرار گرفت.

 

نمایشگاهی از انواع منابع اطلاعاتی

در بخش ها مختلف کتابخانه نمایشگاه هایی برپا شد، در بخش کودکان نمایشگاهی از منابع تالیفی برنده جایزه با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با این منابع، در بخش نشریات برخی از نشریات آرشیوی خود با موضوعات مختلف به نمایش گذاشت که برخی از آنها کاوه، گل آقا، بررسی های تاریخی، چیستا و ... بودند؛ در بخش مرجع کتابخانه منابع مرجع ارزشمند در زمینه های موضوعی مختلف که کمتر مورد توجه مراجعه کنندگان هستند به نمایش گذاشته شد، نمایش منابع پر مخاطب گویا و بریل با موضوعات مختلف بخش نابینایان و در بخش امانت نیز با هدف ایجاد توجه اعضا در امانتداری و حفاظت از سلامت منابع امانتی نمایشگاهی از منابع حاشیه نویسی شده توسط اعضا برپا شد.

 

 

برگشت کتاب های تاخیری به کتابخانه

برخی از منابع کتابخانه که در برگرداندن آنها حداقل 30 روز تاخیر وجود داشت به کتابخانه بازگشت و برای آن اعضا تاخیر در پرونده درج نشد.

 

هدیه عضویت کتابخانه

کتابخانه در روز کتابدار عضویت سه ماهه کتابخانه را به کتابداران عزیز هدیه داد و کتابخانه از این پس به حرفه مندان و شاغلین در روزی که حرف آنها در تقویم رسمی کشور ثبت شده است عضویت سه ماهه کتابخانه را هدیه می دهد.

 

شروع کارگاه نثر داستانی فارسی

در روز 25 آبان ماه اول جلسه کارگاه «نثر داستانی فارسی» با تدریس نویسنده محبوب معاصر، جناب آقای هوشنگ مرادی کرمانی برگزار شد، این کارگاه با استقبال بسیار خوبی مواجه شد، این کارگاه در چهار جلسه و با موضوع بررسی نثرهای مختلف داستانی فارسی و چگونگی استفاده کلمات و جملات در آنها برگزار می‌شود.

 

انجمن های علمی در کتابخانه

در این هفته به منظور گسترش فعالیت های ترویجی کتابخانه با انجمن های علمی ارتباط گرفته شد و در تاریخ 26 آبان مسئولین دو انجمن به کتابخانه آمدند. در بازدید اول رییس انجمن روانشناسی ایران سرکار خانم شیوا دولت آبادی با فعالیت بخش های مختلف کتابخانه آشنا شدند، ایشان ضمن ابراز خوشحالی از آشنایی با کتابخانه حسینیه ارشاد در انتهای بازدید خود کارهای کتابخانه را به خصوص در حوزه کودکان ویژه موضوعات کاربردی و پژوهشی خوبی برای پایان نامه های دانشجویان دانستند و قرار شد برای برگزاری نشست ها، کنگره ها و همایش های مشترک بررسی های بیشتر انجام شود و تفاهم نامه ای بین دو مرکز به امضا برسد.

 

بعدازظهر همان روز اعضای هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک ایران از کتابخانه بازدید کردند و در انتها در جلسه ای که با حضور رییس کتابخانه برگزار شد، از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه برگزاری کارگاه های ویرایش، داستان نویسی و آشنایی با واژگان برای نوجوانان، ارتباط موثرتر نویسندگان کودک با کتابخانه به عنوان نهاد رابط بین نویسنده و کودک و نوجوان، تشویق نویسندگان برای تالیف کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه بود که دو طرف تمایل خود را برای برقراری ارتباط موثر اعلام کردند.

 

قدردانی از اعضای فعال و دوستداران کتابخانه

در آخرین روز هفته کتاب مراسمی برای تقدیر از اعضای فعال کتابخانه، دوستداران کتابخانه و گویندگان افتخاری کتاب های گویای بخش نابینایان برگزار شد. در این نشست بسیار صمیمی در ابتدا ریاست کتابخانه سرکار خانم مهرناز خراسانچی مطالبی در حوزه کتاب و کتابخوانی مطرح نمودند و از اعضا و همراهان کتابخانه به خاطر این همراهی تشکر کردند، از 103 نفر با حضور مسئولین کتابخانه انجام شد که از این تعداد 18 نفر از اعضای فعال بخش کودکان و نوجوانان بودند؛ در این میان برخی از اعضا از خدمات خاص کتابخانه حسینیه ارشاد و حسن برخورد کتابداران آن تشکر و قدردانی کردند.

 

نشست کتاب و ترویج

در همان روز سی و ششمین نشست علمی کتابخانه با عنوان «کتاب و ترویج» برگزار شد، در این نشست جناب آقای دکتر مجتبی مقصودی «نقش کتاب و ترویج فرهنگ صلح»، سرکار خانم فرزانه اخوت «نقش کتابخانه ها در تفاهم اقوام» و جناب آقای عرفان خسروی «زندگی در کنار دایناسورها و همه لذت های ترویج دانش دیرینه شناسی» سخنرانی کردند که گزارش کامل آن در سایت کتابخانه قابل مشاهده است./998/د102/ق 

منبع: روابط عمومی کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد

ارسال نظرات