۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۳۰۴۸۷۶
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تحقیق و پژوهش، نیاز اصلی جامعه است

خبرگزاری رسا ـ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه استانی کتاب فارس، گفت: در شرایط کنونی تحقیق و پژوهش نیاز اصلی جامعه است و باید به آن توجه ویژه شود.
علي‌اصغر کارانديش، معاون توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، علی‌اصغر کاراندیش در مراسم آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه استانی کتاب فارس و سومین جشنواره رسانه‌های دیجتال استان فارس برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ مطالعه کاهش نیافته اما بهتر است جامعه به تحقیق و پژوهش تکیه کند.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب‌خوان کم شده است اما این بدان معنا نیست که فرهنگ مطالعه کاهش یافته است.

 

کاراندیش با بیان این‌که فرهنگ مطالعه به فضای مجازی انتقال یافته است، اظهار کرد: اکنون در جهان ابزاری ایجاد شده که باعث می‌شود بتوان از انواع فضای مجازی برای توسعه فرهنگ مطالعه استفاده کرد و ما هم از این روند جدا نیستیم و مطالعه را نباید به کتاب محدود کنیم.

 

وی با تأکید بر این‌که جامعه‌ای که بخواهد به سمت توسعه پایدار و همه جانبه برود، باید به تحقیق و پژوهش تکیه کند، ادامه داد: اگر جامعه بخواهد در حوزه تحقیق و پژوهش موفق و گسترده عمل کند باید فرهنگ مطالعه در آن کشور رواج داشته باشد وگرنه به توسعه پایدار نخواهد رسید و اینجاست که نقش کتاب و کتابخوانی در حوزه‌های مختلف بروز پیدا می‌کند و علاقه‌مندی مردم برای پیشرفت باعث گسترش فرهنگ کتابخوانی می‌شود.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از وظایف این وزارتخانه را فرهنگ‌سازی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نام برد و گفت: اگر این فرهنگ و گفتمان‌سازی در کشور توسعه نیابد ما به توسعه همه جانبه پایدار دست پیدا نخواهیم یافت.

 

وی در ادامه یکی از راه‌هایی که می‌تواند در توسعه فرهنگ‌سازی مؤثر باشد را توسعه کتابخوانی دانست و افزود: تصمیم‌گیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت حوزه کتاب و همچنین حمایت از مؤلفان و ناشران است که بتوانند با حمایت‌های بیشتر در کشور به فعالیت بپردازند. قانون حمایت از مولفان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری که در مجلس روند خود را طی می‌کند و همچنین برنامه‌هایی دیگر با این هدف است که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را توسعه دهیم و روی هم رفته هنر را ارتقا بخشیم.

 

کاراندیش با اشاره برخی آمارهای کشوری در حوزه فرهنگ با بیان این‌که کتاب ماندگارترین یادگار انسانی است، اظهار کرد: امروز زبان هنر بهترین زبان برای انتقال مفاهیم فرهنگ، ملی و دینی است. اینها همه مکمل هستند و اگر بخواهیم در دنیا به طور مطلوب نسبت به انتقال مفاهیم فرهنگی اقدام کنیم باید از همه امکانات موجود چه در حوزه فرهنگ و هنر و چه در حوزه مجازی استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به این‌که زمانی این اقدام می‌تواند نتیجه مطلوب داشته باشد که بتوانیم محتوای مطلوبی را تولید کنیم، افزود: محتوایی که برای مخاطبان جذابیت کافی را داشته باشد و اگر محتوا غنی و جذاب نباشد اثر مطلوب را نخواهد داشت و این در حوزه‌های مختلف به همین گونه است.

 

کاراندیش بیان کرد: خلأ امروز کشور مشکل در تولید محتوا است، از این رو، من از همه نویسندگان و همه اهل فرهنگ و هنر می‌خواهم در جهت تولید محتوا اقدام کنند و به سمتی نرویم که همه چیز را کپی کنیم و باید موضوعات جدید را به جامعه ارایه دهیم.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: با نیروهایی که از نظر فکری نخبه هستند به‌ویژه در فارس که سابقه فرهنگی، هنری و ادبی دارد بتوانیم آثار فاخری را تولید کنیم همان‌گونه که از فارس کسانی در گذشته این کار را کرده‌اند و ما امروز به وجود آنان افتخار می‌کنیم. اینک اگر بخواهیم در آینده به دوره ما افتخار شود باید آثار ارزشمند تولید کنیم که در فارس و شیراز با وجود افراد نخبه در فرهنگ و هنر این اتفاق خواهد افتاد.

 

چهاردهمین نمایشگاه استانی کتاب از 3 تا 8 آذرماه به همت مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس برپا است./998/د102/ق 

منبع: مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران 

ارسال نظرات