۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۳۰۴۹۵۱
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

اعضای خانواده همدیگر را در بندگی پروردگار یاری کنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در برخی از خانواده ها خانم و آقا به هم کمک می کنند تا همدیگر را به خدا نزدیک‌تر کنند، گاهی اوقات بر عکس است یا خانم برای آقا مانع می شود یا آقا برای خانم و برخی اوقات شریک زندگی انسان را به سمت آتش می کشد.
حجت الاسلام والمسلمين قريشي،نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در کلاس درس هایی از نهج البلاغه این هفته، اظهار داشت: بر اساس روایت رسیده از امام حسن عسکری(ع) مومن پنج نشانه دارد که رفتن به زیارت اربعین حسینی(ع) یکی از آن نشانه ها است، بنابر این حدیث بسیاری از مسلمانان از تمام نقاط دنیا خود را به زیارت اربعین می رسانند.

 

وی با اشاره به خطبه متقین نهج البلاغه، افزود: امام علی(ع) در ادامه این خطبه می فرماید: «قامت خود را به رکوع خم کرده اند، به وقت سجده پیشانى و دست و زانو و انگشتان پا بر زمین مى گذارند، و از خداوند آزادى خود را از عذاب مى طلبند».

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: افراد متقی از روایات استفاده می شود که اهل نماز شب هستند و امام علی(ع) در خطبه همام به وصف اوصاف مومنان که در دل شب با خدای متعال نجوا می کنند، پرداخته است.

 

وی افزود: نماز شب و راز و نیاز در دل شب، بیش از اندازه در دین ما به آن اهمیت داده شده است و توجه به آیات و روایات نشان از اهمیت این مساله است که انسان مومن باید در دل شب خود را به درگاه الهی بیندازد.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به آیه 45 سوره حجر که می فرماید: «انَّ الْمُتَّقینَ‏ فی‏ جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ»، اضافه کرد: بر اساس آیات قرآن انسان متقی اینگونه است که در حقوق و اموال خود سهمی برای محرومین در نظر می گیرد وهمه اموال را خرج خود و خانواده خود نمی کند.

 

وی با شاره به استقبال مردم عراق از زائران امام حسین(ع) در اربعین، گفت: در عراق بین شیعیان رسم شده است که بخشی از اموال خود را برای زیارت اربعین کنار می گذارند.

 

ابرار بدون راز و نیاز شبانه به این مقام نمی رسند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه انسان متقی و ابرار بدون راز و نیازهای شبانه به این مقام نمی رسد، تصریح کرد: خداوند متعال به پیامبراکرم(ص) با صراحت بیان می کند: «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً».

 

وی خاطرنشان کرد: شب خصوصیتی دارد که در طول روز چنین ویژگی و فرصتی نیست، قرآن در شب نازل شده، مسال معراج پیامبر(ص) در شب اتفاق افتاده و خداوند متعال با حضرت موسی(ع) چهل شبانه روزدر کوه طور سخن گفت، ولی در قرآن از آن به عنوان شب یاد کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ارتباط با خالق و ارتباط با مخلوق را دو مساله مهم در تحقق بندگی و شرط صلاحیت انسان عنوان و اضافه کرد: احدالناسی نمی داند که خدای متعال برای مومنان چه جایگاه و نعماتی را در نظر گرفته است و بر اساس آیات قرآن برخی از اعمال ثواب شان قابل محاسبه نیست و نماز شب از ظاهر آیات اینگونه است.

 

وی تصریح کرد: برخی از اعمال ثواب شان قابل محاسبه است مانند آیه ای که می فرماید: «مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فی‏ کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ»، اما در مورد نماز شب اندازه ثواب آن قابل محاسبه نیست و خدای منان در آیه 17 سوره سجده می فرماید: «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ‏ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُون‏».

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: امام صادق(ع) می فرماید که هیچ کس کار درستی نمی کند مگر اینکه خدای متعال در قرآن برای آن ثوابی در نظر گرفته باشد، مگر نماز شب، خدا ی متعال ثواب نماز شب را مشخص نکرده است.

 

وی ادامه داد: نقل است که مصطفی خمینی(ره) یک روز نقل می کرد که دیدم پدرم با صدای بلند گریه می کند، از مادرم سوال کردم که علت گریه کردن شان چیست؟ گفتند که امشب برای نماز شب بیدار نشده اند، می گفتند: خدایا من چه کرده بودم که تو توفیق راز و نیازت را از من گرفته و قسمت دیگران کرده ای.

 

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در کتاب روضه الواعظین آمده است که وقتی انسان از رختخواب نرم برای نماز شب برمی خیزد در حالی که خواب آلود است، خدای متعال با این بنده به ملائکه مباهات می کند و میگوید ببینید بنده ام را که از خواب برخواسته برای عبادتی که واجب نکرده ام، شاهد باشید که من او را بخشیدم.

 

وی افزود: در حالت برخی از علما آمده است که فرزندان خود را برای نماز شب بیدار می کردند و همسران شان فرزندان شیرخوار خود را در آن زمان شیر می دادند، بنا بر آیات و ورایات در ثلث آخر شب درهای رحمت الهی به روی انسان باز می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: امام صادق(ع) می فرمایند: «اگر انسان نماز شب بخواند چهره او دوست داشتنی می شود و اخلاقش نیکو، بوی انسان خوش، روزی اش فراوان، قرض های اش پرداخت، غصه های اش برطرف و چشم های اش پر نور می شود».

 

وی خاطرنشان کرد: دین ما دستوراتی دارد که عمل به آن حزن و اندوه انسان را بر طرف می کند، ولی متاسفانه ما مسلمانان چون رسم مسلمانی کردن را نمی دانیم برای شاد شدن به کارهای لغو و بیهوده مانند جک گفتن و مانند آن روی می آوریم.

 

راه حل مشکل مالی کمک خواستن از خدای متعال در دل شب است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: فردی نزد امام صادق(ع) آمد و از وضع زندگی خود گلایه کرد، امام فرمود: آیا نماز شب می خوانی؟ گفت: بله، امام فرمود دروغ می گوید کسی که می گوید نماز شب می خوانم و محتاج و فقیر شده است، بنابراین حدیث راه حل مشکل مالی کمک خواستن از خدای متعال در دل شب است.

 

وی افزود: در برخی از خانواده ها خانم و آقا به هم کمک می کنند تا همدیگر را به خدا نزدیکتر کنند، گاهی اوقات بر عکس است یا خانم برای آقا مانع می شود یا آقا برای خانم و برخی اوقات شریک زندگی انسان را به سمت آتش می کشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: امام معصوم(ع) می فرماید: «خدا رحمت کند بنده ای را که خود نماز شب می خواند و خانواده اش را هم برای نماز بیدار می کنند و خدا رحمت کند خانمی را که در دل شب نماز می خواند و همسر اش را هم برای نماز بیدار می کند»؛ چقدر خوب است که در خانواده همه باهم به بندگی خدای تبارک و تعالی بپردازند.

 

وی ادامه داد: امام علی(ع) می فرمایند: «متقین به هنگام روز، بردباران، دانشمندان، نیکوکاران و پرهیزکارانند، بیم از حق جسم شان را چون تیرِ تراشیده لاغر کرده است، مردم آنان را مى بینند به تصور اینکه بیمارند، ولى بیمار نیستند».

 

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه برخی از افراد شرارت از وجودشان می ریزد، گفت: اما در مورد متقین خدای متعال در سوره مطففین می فرماید: «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِى نَعِیمٍ عَلىَ الْأَرَائکِ یَنظُرُونَ تَعْرِفُ فىِ وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِیمِ یُسْقَوْنَ مِن رَّحِیقٍ مَّخْتُومٍ».

 

وی با بیان اینکه برخی از افراد در جامعه ما هستند که امکان سودجویی و رشوه خواری دارند، اما انجام نمی دهند، اظهار داشت: انسان متقی هر اندازه که عمل کند باز آن را قلیل می داند، اما برخی از افراد تا عملی انجام می دهند فریاد می زنند که من فلان کارها را کرده ایم، مثلا برخی ها یه مدت راهپیمایی رفتند و یا مدتی در جبهه بودند همه را به نوعی بدهکار خود می دانند./936/202/ب1

ارسال نظرات