۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۳۰۵۵۶۹
استاد حوزه علمیه قم:

قرآن برخلاف تصور اهل سنت نافی مسأله رجعت نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عده‌ای از مخالفان رجعت از اهل سنت و سایر افراد رجعت را مخالف آیات قرآن و نصوص روایی می دانند، گفت: آیات قرآن کریم نفی کننده رجعت خاص هستند نه عام و این به معنای نفی کلی رجعت نیست.
رجعت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام جبرئیلی امروز در برنامه پا به پای پیامبر(ص) که از رادیو معارف پخش شد با بیان اینکه مخالفان رَجعت به‌ ویژه اهل سنت چندین اشکال عمده در رد مسأله رَجعت بیان کرده اند، اظهار داشت: اولین اشکالی که این دسته از مخالفان در رد رَجعت بیان می‌کنند آیات قرآن کریم است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این دسته می‌گویند که آیه 95 سوره انبیاء که به‌ عدم بازگشت هلاک شدگان به وسیله عذاب الهی اشاره دارد دلیل روشنی بر رد مسأله رَجعت است که در پاسخ به این گروه باید گفت منظور مادر اینجا رَجعت بعضی از مؤمنان و بعضی از کافران است نه آن‌هایی که به وسیله عذاب الهی هلاک شده اند.

 

حجت‌الاسلام جبرئیلی ادامه داد: همچنین آیات قرآن که مخالفان به آن استناد می‌کنند مانند همین آیه 95 سوره انبیاء، آیه 31 و 32 سوره یاسین، آیه 99 و 100 سوره مؤمنون به سرگذشت اقوام هلاک شده قبل از اسلام اشاره دارد در حالی که ما رَجعت را برای ائمه معصومین(ع) و دشمنان آن‌ها بیان می‌کنیم نه برای اقوام گذشته که در اثر عذاب الهی هلاک شده‌اند بنابراین این آیات نفی کننده رَجعت خاص است نه عام.

 

وی اظهار کرد: همچنین عده‌ای در رد رَجعت می‌گویند که از کجا معلوم است که کافران زمانی که به این دنیا بازگشتند توبه نکنند و بهشتی نشوند و به این ترتیب رَجعت خود به خود رد می‌شود که باز هم باید در پاسخ مخالفان افزود که رَجعت برای تحمل عذاب اعمال گذشته است نه برای انتخاب دوباره مسیر و اضافه بر این آیات قرآن به صراحت تأکید دارند که اگر کافران بارها هم به این جهان بازگشت داده شوند باز هم همان راه گذشته را انتخاب می کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین رَجعت مخالف وقوع قیامت نیست و این دیدگاه اهل سنت که می‌گویند که 40 روز پس از ظهور قیامت می‌شود دیدگاه باطلی است زیرا باید افراد بدکار حضور داشته باشند تا نعمت حکومت بهشتی را در روی زمین ببیند و انسان‌های مؤمن هم لذت حکومت عدل الهی را درک کنند.

 

حجت‌الاسلام جبرئیلی ادامه داد: آخرین اشکالی که اهل سنت بر رَجعت می‌گیرند این است که می‌گویند احادیث روایی در زمینه رَجعت مرسل و ضعیف بوده و مستند نیست و این احادیث که بیان شده معلوم نیست از معصوم صادر شده باشد یا نه که در پاسخ به این اشکال هم ذکر این نکته بی‌فایده نیست که علامه مجلسی در جلد 53 کتاب بحار الانوار حدیث 197 را درباره مسأله رَجعت بیان کرده اند.

 

وی یادآور شد: براساس آنچه گفته شد نمی‌توان رَجعت را رد کرد و اهل سنت هم در برابر این پاسخ‌هایی که ذکر شده تاکنون نتوانسته اند دلیل بر غلط بودن آن ذکر کنند./968/پ202/ف

ارسال نظرات