۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۳۰۵۵۷۷
حجت الاسلام تراشیون مطرح کرد؛

ضرورت توجه به هدایت‌گری و تحول‌آفرینی عاشورایی در تربیت دینی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت رسول(ص)به حضرت علی(ع) می‌فرمایند که ارزش هدایت یک انسان از نور افشانی خورشید هم بالاتر است، گفت: تربیت دینی فرزندان نوعی هدایت گری و تحول آفرینی عاشورایی است.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام تراشیون عصر امروز در برنامه پرسمان کودک و نوجوان از رادیو معارف با بیان اینکه ارزش هدایت یک انسان از نورافشانی خورشید هم بالاتر است، گفت: گاهی زیارت یک امام مانند زیارت اربعین و تربیت دینی فرزند خود نوعی هدایت گری و تحول آفرینی عاشورایی محسوب می شود.

وی افزود: خداوند در عالم هستی چهار بعد زندگی قرار داده که بعد نباتی، بعد جامدات، بعد حیوانی و بعد روحانی و انسانی از مهم‌ترین این ابعاد هستند و انسان تنها موجودی است که این چهار بعد را باهم دارد.

وی افزود: انسان در هنگام مرگ بعد جامدی پیدا می‌کند و در هنگامی که مریض می‌شود برای مثال دچار مرگ مغزی شده بعد نباتی دارد و در هنگامی که از فطرت خداجوی خود غافل شود بعد حیوانی او برای سایر ابعاد غلبه می کند.

استاد حوزه علیمه قم تصریح کرد: آنچه انسان را در میان سایر موجودات برجسته می‌کند همین بعد روحانی و انسانی است، بنابراین اگر از بعد روحانی و انسانی فرد غافل شویم هدایت پذیری او از بین می رود.

حجت‌الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه تربیت دینی و به صورت کلی مقوله تربیت مربوط به همین بعد روحانی انسان است، گفت: آنچه رشد کرده و تعالی پیدا می‌کند همین بعد روحانی است و انبیا به‌خصوص امام حسین(ع) هم برای تربیت همین بعد روحانی انسان‌ها قیام کردند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف زیارت اربعین تربیت بعد روحانی انسان است، ادامه داد: والدین باید به تربیت بعد روحانی فرزندان خود توجه کنند و در این زمینه وظیفه پدر نسبت به سایر اعضای خانواده سنگین‌تر است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: پدر تکیه گاه خانواده و امید بخش زن و فرزندانش است به همین دلیل حضرت رسول(ص) می‌فرمایند که« قدم‌هایی که مرد برای رسیدن به خانه برمی‌دارد مانند قدم‌های او به سوی مسجد است» زیرا خانه هم مانند مسجد محل تربیت انسان‌های وارسته است.

حجت‌الاسلام تراشیون ادامه داد: در خانواده‌هایی که پدر و مادر در جایگاه خود قرار داشته و پدر در آن خانواده مانند یک تکیه گاه برای فرزندانش مایه آرامش است انسان‌های وارسته ای تربیت می‌شوند که خانواده حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) نمونه بارز این نوع خانواده هستند.

وی یادآور شد: مرد نباید در خانه تحکم داشته باشد و خانه را محل تشنج و سلطه طلبی خود قرار دهد بلکه پدر باید در خانه مانند یک تکیه گاه برای خانواده بوده و به آنها آرامش بدهد که حضرت زهرا(س) با وجود اینکه خود نمونه بارز کمال هستند در این زمینه می فرمایند که هر گاه حضرت علی(ع) به خانه پای می گذاشتند خانه آن‌ها محلی برای آرامش و فراغت از خستگی های روز مره بود./968/پ202/س

 

ارسال نظرات