۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۳۰۵۶۰۱
از سوی به نشر منتشر شد؛

کوتاه شده ابیات شاهنامه در کتاب «چنین گفت دهقان»

خبرگزاری رسا ـ انتشارات آستان قدس رضوی برای نخستین بار کتاب کوتاه شده شاهنامه فردوی را با عنوان «چنین گفت دهقان» به قلم استاد محمد جعفر یاحقی چاپ و روانه بازار نشر کرد.
چنين گفت دهقان

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجم زیاد شاهنامه که تقریبا در میان منظومه های مهم زبان فارسی، کم نظیر و شاید بی نظیر باشد، سبب شده است که بسیاری از خوانندگان امروزی مجال خواندن آن را از ابتدا تا انتها نداشته باشند.

بر این اساس انتشارات آستان قدس رضوی برای نخستین بار نسبت به چاپ و انتشار کتاب «چنین گفت دهقان» به گزینش و گزارش استاد محمد جعفر یاحقی اقدام نمود تا به این وسیله خوانش شاهنامه فردوسی نه تنها در مدت زمان کمتری مقدور باشد بلکه وجود توضیحات برخی از بخش های کم اهمیت تر به نثر، باعث شده است هیچ بخشی از نظر خواننده اثر دور نماند.

این اثر ارزشمند که خلاصه ای از متن کامل شاهنامه و شامل برگزیده ابیاتی از مجموعه داستان های شاهنامه از بخش اساطیری و ابتدای آن تا بخش تاریخی و انتهایی آن می شود، در حقیقت تجدید نظری در کتاب «بهین نامه باستان» از کتاب های «به نشر» اثر دیگری از همین مؤلف می باشد که با ایجاد تفاوت های ساختاری متعدد به رشته تحریر درآمده است.

از جمله ویژگی های این اثر می توان به وجود مقدمه ای در معرفی ساده و مختصر حکیم ابوالقاسم فردوسی و شاهنامه اشاره کرد که طی آن خواننده به صورت اجمالی اما کامل با سرگذشت و وقایع اثرگذار این شاعر بلند آوازه ایرانی و همچنین ویژگی های و شاخصه های شاهنامه آشنا می شود.

توضیح واژه ها و تعبیرات دشوار یا اندکی دشوار و همچنین معرفی کوتاه اماکن و نام های عنوان شده در شاهنامه به همان صورت که در متن اصلی به کار رفته، معنا شده است و همچنین استفاده از سجاوندی و حرکت گذاری در خصوص کلمات دشوار و موارد لازم نیز از دیگر ویژگی های کتاب «چنین گفت دهقان» بشمار می رود.

همچنین انتخاب ابیات بر اساس معتبرترین تصحیح دکتر خالقی مطلق در این کتاب از دیگر شاخصه های آخرین اثر دکتر محمد جعفر یاحقی محسوب می شود.

کتاب «چنین گفت دهقان» در حال حاضر در قطع وزیری و با مبلغ 290.000 ریال در دسترس عموم قرار دارد و علاقه مندان به تهیه این کتاب و همچنین مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می توانند به نشانی اینترنتی www.behnashr.com  و یا فروشگاه های سطح شهر مشهد و نمایندگی های سراسر کشور مراجعه کنند./1308/د102/ق

منبع: به نشر

ارسال نظرات