۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۳۰۵۶۰۴
از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی رضوی:

بیست و نهمین جلد کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سربلاغته» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از انتشار بیست و نهمین جلد از کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته» خبر داد.
بيست و نهمين جلد از کتاب «المعجم في فقه لغة القرآن و سربلاغته» منتشر شد

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی تبار با اعلام این خبر اظهار کرد: اصل این طرح بنا بر نظر و ابتکار سرپرست گروه استاد واعظ زاده خراسانی و با اشراف ایشان شکل گرفت، وی در ابتدا به عنوان یک کار تحقیقی در کنگره شیخ طوسی مباحث لغوی و بلاغی تفسیر التبیان شیخ طوسی را فیش برداری کردند. امّا پس از مشخص شدن حجم انبوه کار، بر آن شدند تمام الفاظ قرآن را در کتب لغت بلاغت و تفسیر مورد توجه قراردهند که نتیجه آن شکل گیری اثر فاخری چون کتاب «المعجم فی فقه لغة القرآن» شد.

وی بیان کرد: این کتاب ارزشمند مربوط به حوزه الفاظ، مفردات قرآن، بلاغت و اعجاز بلاغی است که در آن هر یک از کلمات قرآن به ترتیب حروف تهجّی (الفبایی) با سه رویکرد لغوی، بلاغی و تفسیری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. شریعتی تبار افزود: مراحل کار به گونه‌ای است که در آن سیر تحول و تطور معنایی هر یک از کلمات قرآن در نزد دانشمندان علم لغت و بلاغت و تفسیر مورد توجه قرار گرفته و تمام مطالب مربوط به بحث های لغوی،  تفسیری و بلاغی و غیره هر یک از آن ها با رعایت ترتیب زمانی در یک جا گردآوری شده است تا امکان تطبیق و مقایسه دیدگاه ها برای خوانندگان و پژوهشگران فراهم شود.

حجت الاسام شریعتی تبار با بیان این مطلب که با توجه به اهمیت و نقش مهم این اثر ارزشمند، در سال 1384 ه. ش بنا بر  توصیه مقام معظم رهبری عنوان «الموسوعة القرآنیّة الکبرى» به نام این کتاب اضافه شد، عنوان کرد: 29 جلد از این موسوعه بزرگ قرآنی تحت اشراف و نظارت حضرت آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی انجام شده و بقیّه مجلّدات نیز در دست تالیف و تحقیق است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: این کتاب دارای  4بخش است و بخش نخست با عنوان «نصوص لغویّة» تمام متون لغت که از قرن اول هجری تاکنون در مورد کلمات قرآنی انتخاب و جمع آوری شده و به ترتیب تاریخ زندگی مؤلّفین  تنظیم شده است.

وی افزود: در بخش دوم از این کتاب، همه متون تفسیری از قرن اول هجری تا زمان معاصر ذیل عنوان «نصوص تفسیریّة » با شیوه ای خاص که غالبا با حذف و ارجاع مکررات همراه بوده، جمع آوری و تنظیم شده است.

حجت الاسلام شریعتی تبار مطرح کرد: در این قسمت دریایی از معارف جمع شده، به‌ نحوی که اگر هر جوینده معارف قرآنی بخواهد در موضوعی از معارف وارد شود با مراجعه به این کتاب به مباحث تفسیری متنوع کلامی فلسفی، عرفانی، اجتماعی، اخلاقی و دیدگاه‌های متفاوت دست یافته، با ده‌ها نکته تفسیری و بلاغی مواجه شده و از مراجعه به کتاب های دیگر بی نیاز خواهد شد.

وی افزود: در برخی از کلمات مانند أعلام قرآنی مباحث تاریخی اضافه شده و در مورد کلماتی که مربوط به حیوانات بوده به‌کتاب های حیوان شناسی و برای کلمات مرتبط به مکان ها به‌کتابهای جغرافیا مراجعه شده تا از این جهت نیز کتاب کامل باشد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ابراز کرد: در بخش سوم از این کتاب ارزشمند، سیر تحول معنایی و لغوی هرکلمه تحت عنوان «الأصول اللّغویّه» مورد بررسی قرار گرفته، به کاربردهای حقیقی و مجازی هر کلمه اشاره شده  و ارتباط معنای حقیقی و مجازی بیان شده است.

وی تصریح کرد: بخش آخر که می توان آن را بخش اساسی و خیلی مهم کار نامید، به کاربردهای متعدد الفاظ قرآنی و میزان ارتباط آن ها با یکدیگر اختصاص دارد که به قلم توانای استاد محمد واعظ زاده خراسانی تحت عنوان «الاستعمال القرآنی» تحریر شده است. ایشان در این بخش، با سبکی جدید و متاثر از شیوه تفسیری قرآن به قرآن، جایگاه هر کلمه قرآنی را بنا بر یافته های علم لغت و بلاغت و تفسیر مشخص کرده که در نوع خود کم نظیر است./1308/د102/ق 

منبع: روابط عمومی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات