۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۳۰۵۸۵۰

انتشار کتاب «عذابهای دنیوی الهی و انسان معاصر؛ با رویکرد قرآنی، روایی و عقلی»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «عذابهای دنیوی الهی و انسان معاصر؛ با رویکرد قرآنی، روایی و عقلی» از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.
کتاب «عذابهاي دنيوي الهي و انسان معاصر؛ با رويکرد قرآني، روايي و عقلي»

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «عذابهای دنیوی الهی و انسان معاصر؛ با رویکرد قرآنی، روایی و عقلی» نوشته دکتر سید سعید میری (عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خاتم‏الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم بهبهان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

 

سنت‏های الهی به تصریح قرآن کریم و روایات، تبدیل‏ناپذیر و غیرقابل تغییرند. یکی از این سنت‏ها، سنت عذاب الهی است که در قرآن کریم و احادیث متعدد از گرفتار آمدن اقوام و گروه‏های زیادی به دام این سنت قهریه الهی سخن به میان آمده است.

 

اساساً عذاب چیست؟ آیا تعریفی که امروزه از عذاب الهی مصطلح است، تعریفی جامع و مانع هست؟ منشاء عذاب چیست؟ آیا راهی به شناخت عذاب‏های الهی و تفکیک آنها از حوادث و وقایعی که از جنس عذاب نیستند، وجود دارد؟ نشانه‏های عذاب‏های الهی کدام‏اند؟ آیا راه‏هایی برای جلوگیری از وقوع عذاب‏های الهی وجود دارد؟ اگر وجود دارد، کدام‏اند؟

آیا به راستی امروزه هم سنت عذاب الهی جاری است؟ اگر چنین است قالب‏ها، اشکال و مصادیق آن کدامند؟ آیا ممکن است با توجه به نوع خاص زندگی انسان امروز که متأثر از مدرنیسم و ویژگی‏های آن می‏باشد، عذاب‏های الهی ـ در صورت موجود بودن ـ اَشکال و مظاهر جدیدی پیدا کرده باشند؟

 

کتاب «عذابهای دنیوی الهی و انسان معاصر» از چهار فصل «فلسفه و ماهیت عذاب»، «انواع عذابهای دنیوی»، «نشانه ها و ویژگی های عذاب دنیوی» و «انسان معاصر و عذابهای دنیوی» تشکیل شده است و شامل بخشها و موضوعات زیر است: فلسفه نظام جزا و پاداش اعمال انسان، سنت عذاب الهی، مفهوم عذاب، ماهیت گناه و کیفر در فرهنگ اسلامی، مراتب عذاب، عذاب در قرآن، فواید عذاب های دنیوی، انواع عذابهای اخروی، عذاب مسخ، موافقان و مخالفان مسخ جسمانی (حقیقی) و ادله آنها، چگونگی شناسایی عذابهای الهی، برخی از نشانه های عذاب های الهی، استمرار عذابهای دنیوی و دلایل آن، موانع وقوع عذاب، تفاوت عذاب انسان معاصر با عذاب گذشتگان، چگونگی عذاب انسان معاصر بر اساس مرزبندی اعتقادی در قرآن، علل و عوامل شدت و ضعف یا تأخیرعذاب انسان معاصر، اشکال و مصادیق عذاب انسان معاصر، راز پیشگیری و نجات انسان معاصر از عذابهای الهی.

 

کتاب «عذابهای دنیوی الهی و انسان معاصر» در 328 صفحه، قطع رقعی و شمارگان 1000 نسخه و قیمت 13000 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. دفتر نشر معارف پیش از این در زمینه تفسیر قرآن و علوم قرآنی کتابهای «تفسیر سوره حجرات»، «تفسیر سوره یاسین»، «تفسیر سوره تغابن»، «تفسیر سوره صف»، «تفسیر سوره جمعه»، «پژوهشهای قرآنی» (از حجت الاسلام سید محمدرضا صفوی)، «علوم قرآنی» (استاد یوسفی غروی)، «گزیده علوم قرآنی» و جلد اول «تفسیر قرآن برای همه» (هر دو نوشته علامه کمالی دزفولی)، «لحظه های اجابت: نگرشی قرآنی به نماز» تاد حمید ملکی، «بحثی درباره معاد: تفسیر سوره قیامت» (آیت الله صالحی مازندرانی) و «تفسیر آیات برگزیده» (حجت الاسلام مستشاری) را منتشر کرده است./998/د102/ق 

منبع: دفتر نشر معارف

ارسال نظرات