۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۳۰۵۹۷۲
احکام(۳۴)

پیاده‌روی بهترین شکل رفتن برای زیارت اربعین از منظر روایات است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه برای ادای زیارت اربعین شیوه‌های مختلفی از منابع فقهی بیان شده است، گفت: از مجموع روایات بر می آید که بهترین شیوه زیارت اربعین پیاده روی اربعین است.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری، در مراسم بیان احکام شرعی که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد به تبیین اهمیت احکام زیارت اربعین پرداخت و گفت: زیارت اربعین از ویژگی‌ها و علامات مؤمنین بیان شده است که سند این مهم را می‌توان در بیان امام حسن‌ عسکری(ع) یافت که زیارت اربعین را بعد از نماز به عنوان ویژگی مؤمنین بیان فرموده اند.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه هر ملتی و قومی به نحوی شعائری دارند که می‌خواهند هویت خود را به وسیله آن به سایر اقوام منتقل کنند، گفت: زیارت اربعین یکی از شعائر اسلامی است که علاقه مندی شیعیان را به امام حسین(ع) نشان می‌دهند و نوعی بیعت عملی با اهداف قیام است.

 

حجت‌الاسلام اکبری زیارت و احکام آن را از نگاه مراجع عظام تقلید مورد بررسی قرار داد و اذعان داشت: امام رضا(ع) می‌فرمایند «از حقوق ما بر گردن شیعیان زیارت و دیدار با ماست»؛ بنابراین زیارت در احکام فقهی نیز احکام خاص خود را دارد که به زیارت های مختلف تقسیم شده است که از مهمترین زیارت ها زیارت اربعین است.

 

استاد حوزه علمیه قم به تفهیم سهولت حکم شرعی زیارت امام حسین(ع) و سایر اهل بیت(ع) اشاره کرد و بیان داشت: فردی محضر امام صادق(ع) رسید و گفت من توان مالی زیارت امام حسین(ع) را ندارم و زیاد یاد حضرت را می‌کنم بر من چگونه حکمی لازم است، حضرت در پاسخ فرمودند که فقط با سلام بر جدم می‌توانی به ثواب زائران حسینی برسید.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه برای ادای زیارت اربعین شیوه‌های مختلفی از منابع فقهی بیان شده است، عنوان کرد: از مجموع روایات بر می آید که بهترین شیوه زیارت اربعین پیاده روی اربعین است.

 

حجت‌الاسلام اکبری به جمع‌بندی احکام پرداخت و ابراز کرد: امام صادق(ع) فرمودند «کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از خانه خود خارج شود؛ اگر پیاده به این زیارت برود به ازای هر قدم گناهی از او زائل می‌شود تا جایی که به زیارت امام حسین(ع) نائل شود پاک بر حرم ایشان وارد شود»./837/پ202/ف

ارسال نظرات