۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۳۰۶۲۵۱
حجت الاسلام خمینی:

عکس به خاطر سکون و خاموشی قوه خیال انسان را تقویت می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام خمینی در خصوص مفهوم عکس، گفت: عکس به دلیل سکون و خاموشی خود فرد را وا می‌دارد تا قوه خیالش را به کار بگیرد.
حسن خميني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسن خمینی، شامگاه جمعه 13 آذر در حاشیه سوگواره عکس عاشورایی در خانه هنرمندان تهران، گفت: در دیوان شمس بیش از صد غزل با لفظ خاموش پایان می‌پذیرد، برخی همین موضوع را مدنظر قرار گرفته‌اند و گفته‌اند خاموش تخلص مولانا است، گروه دیگری اما با این موضوع مخالفت کرده‌اند و گفته‌اند مولانا تخلص ندارد، زیرا تعابیر دیگری هم در ابیات دیگر مولانا است.



وی افزود: صاحب‌نظران گفته‌اند خاموشی تخلص مولانا نمی‌باشد، بلکه دستور عارفانه وی است.



حجت الاسلام خمینی در خصوص جایگاه «عکس» در دنیای جدید، بیان داشت: با تمام تغییرات به‌وجود آمده هنوز عکس جایگاه خود را حفظ کرده است و هنوز یک «فریم» از یک حادثه و تصویر بیش از چندیدن ساعت از یک فیلم تاثیرگذار است، علت این موضوع این است که عکس خاموش و ساکت است.



حجت الاسلام خمینی، ادامه داد: در خاموشی تولید هنر وجود دارد، در تصویر وضعی وجود دارد که قوه خیال را بر می‌انگیزد و ما را به دورن خود می‌برد، برخی از نقاشی‌های هم همین کارایی را دارند.



وی درباره موضوع تخیل، ابراز داشت: عکس و به‌طور کل موضوع هنر عکس تنها یک امر هنری نیست، بلکه هنرمندساز نیز هست، هرکس در برابر یک عکس قرار بگیرد تخیلی در وی جوانه می زند و او را از کالبد زمان جدا می کند و فرد را به درون خود می‌برد.

حجت الاسلام خمینی، گفت: یکی از علل این‌که عکس‌های سیاه و سفید تاثیر بیشتری دارند این است که با حذف رنگ‌ها کاری می‌کنند که فرد با ایجاد فضا در ذهن خود به موضوع مورد نظر توجه کند.



وی با پرداختن به ماهیت کلی «عکس»، عنوان داشت: عکس صرفا یک هنر نیست، بلکه هم معلول هنرمند است و هم علت پیدایش هنرمند است، هرکس بر اساس ظرفیتی که در درون دارد وقتی در برابر عکس می‌ایستد دچار بر افروختگی هنری می‌شود.



حجت الاسلام خمینی در خصوص کارکرد هنرمند، گفت: عکس از جوهر خاموشی استفاده می کند، بزرگ ترین کار هنرمند این است که آن چه که در درون افراد هست را از قوه به فعل تبدیل کند، در فیلم‌هایی هم که دارای پایان مبهم هستند ذهن مخاطب را مدت‌ها درگیر خود می‌کند.



حجت الاسلام خمینی، ابراز داشت: عکس با بهره گیری از خاموشی هم معلول جان هنرمند است، هم علت پیدایش جان‌های هنرمندی است که می‌تواند در آن‌ها جان‌های هنری ایجاد شود.



حجت الاسلام خمینی، در خصوص کارکرد دعا، بیان داشت: بیشتر وقت‌ها ما فقط دعا می‌خوانیم که چیزی از درون ما بیرون نمی‌آید، اما دعا کردن یک جوشش درونی است، در این نوع ارتباط انسان مستقیما انسان با قوه تخیل خود با خدای خود صحبت می‌کند.



وی بیان داشت: خاموشی رمز ماندگاری است، زیرا با خاموشی است که جان‌های هنرمند هویدا می‌شوند و برای افراد سوال‌های جدید با جواب‌های جدید را تولید می‌کند.



حجت الاسلام خمینی، تاکید کرد: وقتی خیال بارور می‌شود انسان ساعت‌ها متحیر می‌شود، به این معنا که وقتی در مقابل یک پدیده قرار می‌گیریم و قوه خیال ما به جوشش در می‌آید در برابر یک پدیده ساعت‌ها متحیر باقی می‌مانیم.



وی درباره پدیده عاشورا، اظهار کرد: وقتی در هنر عکاسی، عاشورایی باشد که از تمام جلوه‌های حقیقت و مظاهر برخوردار است، فرد را مبهوت خود می‌کند.



حجت الاسلام خمینی، گفت: در حادثه عاشورا از غم و اشک حماسه به‌وجود می‌آید، پس باید گفت که جشنواره عکس عاشورایی دارای دو عنصر است، اول این‌که خاموشی را در درون خود دارد و دیگری این‌که دارای مفهوم عاشورایی است./856/202/ب1

ارسال نظرات