۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۳۰۶۴۳۷

چند خبر کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

خبرگزاری رسا ـ تجدید چاپ کتاب «داستان راستان» به زبان اردو در دهلی نو، برگزاری سمینار «بررسی حقوق زن در آموزه‌های اسلامی» در افغانستان، تلاش برای ثبت «راهپیمایی اربعین» در یونسکو، برگزاری همایش شناخت جریان‏های فکری در تاجیکستان، تبیین قیام امام حسین (ع) در اوگاندا، برگزاری همایش بین‌المللی «اسلام و دموکراسی» در ترکیه از مهمترین عناوین اخبار کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خراسان

به گزارش خبرگزاری رسا، تجدید چاپ کتاب «داستان راستان» به زبان اردو در دهلی نو، برگزاری سمینار «بررسی حقوق زن در آموزه‌های اسلامی» در افغانستان،  تلاش برای ثبت «راهپیمایی اربعین» در یونسکو، برگزاری همایش شناخت جریان‏های فکری در تاجیکستان، تبیین قیام امام حسین (ع) در اوگاندا، برگزاری همایش بین‌المللی «اسلام و دموکراسی» در ترکیه از مهمترین عناوین اخبار کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

 

  

تجدید چاپ کتاب «داستان راستان» به زبان اردو در دهلی نو

کتاب «داستان راستان» اثر شهید مرتضی مطهری(ره) از سوی ناشر هندی به زبان اردو ترجمه و با همکاری خانه فرهنگ ایران در دهلی نو تجدید چاپ شد.

 

با همکاری خانه فرهنگ ایران در دهلی نو و مشارکت انتشارات «الهدی اورینتال»، کتاب «داستان راستان» اثر شهید مرتضی مطهری(ره) به زبان اردو ترجمه و در دو جلد مجزا منتشر شد.

 

شهید مطهری(ره) از شخصیت‌های علمی و فلسفی قرن حاضر است که آثار ایشان به زبان‌های مختلف ترجمه و چاپ شده است؛ در هند نیز خوانندگان زیادی را به خود جلب کرده و به ویژه قشر جوان و تحصیل کرده جامعه در جست‌وجوی ترجمه‌های انگلیسی، هندی و اردوی آثار این استاد فرهیخته هستند که بر این اساس اکثر آثار این شهید بزرگوار به زبان‌های اردو و هندی نیز ترجمه شده است.

کتاب «داستان راستان» از جمله آثار شهید مطهری(ره) است که شامل داستان‌هایی با مآخذ اسلامی است و به زبانی بسیار ساده و قابل فهم نوشته شده است.

 

این کتاب در سال 2005 به زبان اردو و در دوجلد ترجمه و توسط ناشر محلی «الهدی اورینتال پبلیکیشنس» در قالب هزار نسخه منتشر شده بود و اکنون با توجه به استقبال بی نظیر مردم تجدید چاپ شده است.

 

این کتاب را اختر مهدی، استاد گروه فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو به زبان اردو ترجمه کرده که در دو جلد 176 و 208 صفحه‌ای در شمارگان دو هزار نسخه منتشر شده است.

 

 

همزمان با روز جهانی عدم خشونت علیه زنان؛

سمینار «بررسی حقوق زن در آموزه‌های اسلامی» در افغانستان برگزار شد

به همت وابستگی فرهنگی ایران در هرات و همکاری سازمان مردم‌نهاد اسلامی مدافعان حقوق بشر و بخش فرهنگی مجتمع قرآن و عترت هرات، سمینار «بررسی حقوق زن در آموزه‌های اسلامی» برگزار شد.

 

به همت وابستگی فرهنگی ایران در هرات و همکاری سازمان مردم‌نهاد اسلامی مدافعان حقوق بشر و بخش فرهنگی مجتمع قرآن و عترت هرات، سمینار یک روزه «بررسی حقوق زن در آموزه‌های اسلامی» در محل سالن بزرگ بیت‌الامام جواد (ع) شهر هرات، با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی، اساتید دانشگاه و میهمانانی از ایران برگزار شد.

در ابتدای این سمینار، آلبوغبیش، استاد دانشگاه از ایران، ضمن ارایه مقاله خود گفت: همه پذیرفته‌اند که نه فقط کشورهای جهان سوم و کشورهای اسلامی؛ بلکه جامعه جهانی گرفتار مسأله‌ای به نام تبعیض، عدم مراعات حقوق زن و اعمال خشونت علیه زنان است. این پدیده قابل انکار نیست و به همین دلیل در دنیا همه به دنبال رسیدن به راه‌حل مناسب هستند.

 

وی افزود: گمان نکنید امروز کشورهای پیشرفته غربی با این مشکل مواجه نیستند؛ بلکه این معضل به صورت بسیار عمده و پیچیده دامن آنها را هم گرفته است. در این میان یکی از راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شده، راه‌حل غربی‌هاست. ما معتقدیم که این راه‌حل ممکن است در کوتاه‌مدت منفعتی را برای بانوان همراه داشته باشد اما در میان‌مدت و بلندمدت، علیه زنان مسلمان است.

 

آلبوغبیش ادامه داد: اندیشه‌ای که در غرب بنام «فمینیست» مشهور است، زنان را هدف قرار داده و آنها را وسیله و ابزاری برای اهداف سوء سرمایه‌داران و سیاست‌مداران غربی قرار داده است.

 

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: در خصوص احقاق حقوق زنان ما باید تجربه غرب را به طور کامل فراموش و به سیره و روش پیامبر اکرم (ص) و به ویژه آیات و آموزه‌های قرآن، توجه کنیم.

 

در ادامه سهیلا عرفانی، استاد دانشکده خبر و مدیر رادیو معراج هرات، به ارایه مقاله خود با موضوع «حقوق زن از دیدگاه عرفای اسلامی؛ به ویژه ابن عربی» پرداخت.

پس آن هم حجت‌الاسلام اخلاقی، از معاونت بین‌الملل حوزه علمیه قم هم در سخنانی ضمن اشاره به حقوق زنان در اسلام گفت: هنوز جایگاه حق و تکلیف در حقوق زنان مشخص نشده است. آیا بایستی به حق عمل کرد یا به تکلیف. اگر ما ادعای اومانیستی کنیم و اصالت را به انسان بدهیم، نتیجه‌ای که می‌گیریم تابع تفکر ماست. اگر خدامحور باشیم دیدگاه ما متفاوت می‌شود.

 

وی افزود: فمینیست، اصولاً دیدگاه انسان‌محورانه دارد تا جایی که به انسان غربی اجازه می‌دهد در برابر خدا بایستد. اما دیدگاه ما خدامحورانه است. در این دیدگاه یکی دیدگاه جهان غرب و مسیحیت است که می‌گوید خدا خالق همه جهان و معمار آن است و همه چیز را به بهترین و کامل‌ترین نحو آفریده است؛ اما این انسان است که می‌تواند برای خودش تصمیم بگیرد.

 

اخلاقی ادامه داد: ما اعتقاد داریم خدا انسان را به حال خود وانمی‌گذارد و برای هدایت انسان پیامبران و کتاب آسمانی را فرستاده است که مسیر درست را به ما نشان دهد.

در ادامه آیت‌الله علوی‌نژاد، استاد دانشگاه اشراق و استاد درس خارج هم در سخنانی اظهار کرد: ما با غرب تفاوت ماهوی داریم. بنیان خانواده در غرب سست و متزلزل است. غرب به دنبال پیاده کردن این برنامه در کشورهای اسلامی است تا بتواند بنیان خانواده که محکم‌ترین و بهترین بنیان در استحکام کشورهای اسلامی است را از میان بردارد.

وی افزود: مکتب فمینیست یک مکتب و روش نادرست است که خود غربی‌ها هم به پیامدهای سو و مخرب آن پی برده‌اند و به دنبال راه‌حلی برای حل این معضل هستند.

آیت‌الله علوی‌نژاد در ادامه بیانات خود بی‌اخلاقی، بی‌بندوباری و نداشتن احساس مسئولیت در خانواده را یکی از مخرب‌ترین آثار این مکتب عنوان کرد و افزود: تنها راه احقاق حقوق زن، به کار گرفتن آموزه‌های قرآنی، سیره نبوی و گفتار ائمه طاهرین (ع) است.

 

بنا بر اعلام این گزارش، در پایان این سمینار از بانوان نمونه و فعال هرات در عرصه‌های فرهنگی، آموزشی و مذهبی، با اهدای تندیس قدردانی شد.

 

 

تلاش برای ثبت «راهپیمایی اربعین» در یونسکو

رایزنی فرهنگی کشورمان در بغداد، پیشنهاد همکاری ایران و عراق برای ثبت جهانی میراث مادی و معنوی عراق از جمله راهپیمایی اربعین به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی انسانی در جهان در سازمان جهانی یونسکو را ارایه داد.

حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی کشورمان در عراق با جابر الجابری، قائم‌مقام وزیر فرهنگ کشور عراق، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار رایزن فرهنگی کشورمان اظهار امیدواری کرد که در دوران تصدی جابر الجابری ـ که به تازگی به این سمت منصوب شده است ـ روابط و پیوندهای فرهنگی میان دو کشور توسعه و گسترش بیش‌تری پیدا کند.

 

غلامرضا اباذری در ادامه سخنانش با بیان اینکه سفر فریاد رواندوزی، وزیر فرهنگ عراق منجر به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارتخانه‌های فرهنگی دو کشور شد، خواستار هماهنگی و تلاش دو طرف در راستای اجرای بندهای این تفاهم‌نامه همکاری شد.

 

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های عکاسی، نقاشی و طراحی برای نخبگان فرهنگی و هنری عراق با حضور اساتید برجسته ایرانی در مرکز فرهنگی ایران در بغداد، از آمادگی این مرکز فرهنگی برای برگزاری دوره‌های مختلف فرهنگی و هنری با همکاری و هماهنگی با وزارت فرهنگ عراق در راستای توانمندسازی هنرمندان عراقی خبر داد.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین با بیان اینکه عراق از میراث مادی و معنوی خوبی برای ثبت در سازمان جهانی یونسکو برخوردار است، به آمادگی رایزنی فرهنگی کشورمان در این زمینه برای همکاری با وزارت فرهنگ عراق اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی انسانی در جهان از ظرفیت بسیار بالایی برای ثبت در فهرست میراث معنوی سازمان جهانی یونسکو برخوردار است، به آمادگی ایران برای همکاری با عراق در زمینه ثبت این میراث معنوی خبر داد.

 

اباذری همچنین به فرایند ثبت وادی‌السلام نجف به عنوان یکی از مقدس‌ترین اماکن جهان اسلام با همکاری سازمان بهشت زهرا (س) در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو اشاره و بیان کرد: ایران آمادگی انتقال تجربیات برجسته خود در زمینه ثبت آثار تاریخی و همچنین ثبت مراسم‌های دینی و ملی به عنوان میراث معنوی در سازمان یونسکو به طرف عراقی را دارد و در این زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی اساتید ایرانی با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران و وزارت فرهنگ عراق، بسیار کارآمد خواهد بود.

پس از آن جابر الجابری، قائم‌مقام وزیر فرهنگ عراق نیز به پیوندهای عمیق و اشتراکات فراوان دو ملت در حوزه‌های دینی و مذهبی، اجتماعی و قومی و ... اشاره و بیان کرد: امروز روابط در حوزه‌های گوناگون سیاسی، دیپلماسی، اقتصادی و تجاری میان دو کشور وجود دارد؛ اما آنچه در این راستا بیش‌ترین اهمیت را دارد، پیوندهای فرهنگی و تقویت این پیوندهاست.

 

قائم‌مقام وزیر فرهنگ عراق با بیان اینکه روابط و پیوندهای فرهنگی و هنری زمینه نزدیکی بیش از پیش افکار عمومی دو ملت را به هم فراهم می‌سازد، افزود: دوران جدیدی در روابط دو کشور در حوزه روابط فرهنگی و هنری آغاز شده است و آنچه بیش از پیش اهمیت دارد، فراهم کردن یک برنامه مشترک فرهنگی میان دو کشور است.

وی ادامه داد: بدیهی است که عراق در این مسیر از تجربه نهادها، مؤسسه‌ها و همچنین شخصیت‌های فرهنگی و هنری ایران بی‌نیاز نیست و توقع آن است که ایران در این حوزه نیز مانند سایر حوزه‌ها در کنار ملت عراق بایستد.

 

در پایان این دیدار، جابر الجابری از پیشنهاد رایزن فرهنگی کشورمان مبنی بر انتقال تجربیات ایران و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه ثبت آثار مادی و معنوی در سازمان جهانی یونسکو، استقبال کرد.

  

برگزاری همایش شناخت جریان‏های فکری در تاجیکستان

رایزن فرهنگی کشورمان در همایش «جریان معارف‏پروری و مسأله‏های جهان معاصر» در تاجیکستان بر استفاده دنیای اسلام از عقلانیت برای پیشرفت و آبادی و دوری از نزاع‏های مذهبی تأکید کرد.

 

ابراهیم خدایار، رایزن فرهنگی کشورمان در تاجیکستان، در همایش بین‏المللی «جریان معارف‏پروری و مسأله‏های جهان معاصر» که در دانشگاه ملی تاجیکستان برگزار شد، شرکت و در مراسم افتتاحیه این همایش سخنرانی کرد.

 

همایش با سخنان سفر محمداف، معاون دانشگاه ملی تاجیکستان آغاز شد و پس از آن کرامت‏الله عالم‏زاده، معاون اول آکادمی علوم تاجیکستان در سخنانی اهمیت این همایشها را در شناخت جریان‏های فکری معاصر در یکصدسال اخیر آسیای مرکزی برشمرد و افزایش تحقیقات علمی درباره پیوند این جریان‏ها با همتایانشان در دنیای معاصر و همسایگانشان را خواستار شد.

 

در ادامه نیز خدای‏نظر خالق‏اف، رییس مرکز تحقیقات راهبردی ریاست جمهوری تاجیکستان با اشاره به حوادث دنیای اسلام در عراق و سوریه و راه‏اندازی نزاع‏های مذهبی از سوی دشمن، راه برون‏رفت از این وقایع شوم را آگاهی ملی دانست و بر مدارای مذهبی و پرهیز از تکفیر مذاهب تأکید کرد.

 

سپس نظام قاسم، رییس اتفاق نویسندگان تاجیکستان، ابراهیم خدایار، رایزن فرهنگی ایران در تاجیکستان، نماز حاتم‏اف، پژوهشگر تاجیک، محمدداورد منیر، استاد دانشگاه دولتی هرات افغانستان و مرتضی زین‏الدین‏اف، استاد دانشگاه ملی تاجیکستان، به ترتیب درباره «سهم ادیبان در شکل‏گیری معارف‏پروری»، «اندیشه‏های آرمان‏شهری در میراث ادبی جدیدان»، «صدرالدین عینی درباره احمد دانش و مقام او در بیداری افکار سیاسی روشنفکران»، «معارف‏پروری و پیروان آن با مشروطه‏خواهی در افغانستان» و «شهاب‏الدین مرجانی و زمینه‏های افکار معارف‏پروری او» سخنرانی کردند.

 

رایزن فرهنگی کشورمان در سخنان خود در این همایش که با عنوان «اندیشه‏های آرمان‏شهری در میراث ادبی جدیدان» ارایه شد، گفت: زندگی در سال‏های منتهی به سده بیست در سرزمینی که امروزه به آسیای مرکزی مشهور است، به گونه جان‏فرسایی بر مردمانش سخت و جانگداز شده بود؛ به‏گونه‏ای که نزاع‏های سیاسی میان خان‏های سه‏گانه بخارا، خوارزم و خوقند از درون و همچنین نبردهای گاه‌ و ‌بی‌گاه آنها با همسایگان از بیرون، باعث شکل‏گیری آسیب‏های آشکارِ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در میان جامعه شده بود.

 

وی در ادامه با اشاره به جریان‏های آزادی‏خواهی در جهان اسلام در آن دوران گفت: رهبران فکری جامعه با مطالعه عمیق میراث شکوهمند خویش از یک سو و آگاهی از تحولات غرب از سوی دیگر، در اواخر نیمه دوم سده نوزدهم میلادی، همسو با تحولات فرهنگی و بیداری ملی در کشورهای هم‌سرنوشت منطقه‌ مانند ایران، ترکیه، هندوستان و مصر، به فکر درمان این درد جانکاه جامعه خود افتادند.

 

خدایار در ادامه با اشاره به میراث ادبی نوشته شده در این دوران، افزود: آن دسته از روشنفکران و رهبران که دنیای جدید را با چشمان خود دیده یا از طریق مطبوعات خوانده بودند، بیش‌تر به عمق فاجعه‏ای که در سرزمین‏ مادریشان در حال رخ دادن بود، پی می‏بردند. بیداری بسیار ساده اتفاق می‏افتاد؛ شاه‏کلیدی به نام مقایسه، مقایسه و مقایسه. مقایسه آنچه در سرزمینشان جاری بود با آنچه در دنیای جدید جریان داشت. یکی به سوی پیشرفت، دیگری به سوی سقوط. فقر فرهنگی و اقتصادی، نابرابری و شکاف طبقاتی، نزاع‏های بی‏مبنای مذهبی و سرزمینی، تعلیم و تربیت ناقص و ناسودمند چیزی نبود که حتی با یک بار دیدن دنیای جدید، چهره ناخوب و تن برهنه ناتوان خود را برای بیننده دانا و نکته‏بین نمایان نکند.

 

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه با اشاره به عنوان همایش ـ جریان معارف‏پروری و مسئله‏های جهان معاصر ـ گفت: به عنوان یک مخاطب دوست دارم به این پرسش با تکیه بر میراث معارف‏پروران و جدیدان پاسخ کوتاهی ارایه کنم. پیش از بیان پاسخ باید بگویم محتوای آثار آرمان‌شهری با توجه به جغرافیای تولید و بنیاد اندیشگی نویسندگان آن، بسیار متنوع است. طبیعی است طرح جامعه آرمانی در اندیشه غربیِ سکولار در مقایسه با جامعه الهی با اندیشه دینی، دارای تفاوت‏های اساسی باشد؛ اما چهار عنصر «عقلانیت»، «هماهنگی»، «نظم اجتماعی» و «برابری» را شاید بتوان از عناصر مشترک تمام آثار ادبی آرمان‏شهری دانست.

 

وی افزود: اگر ناگزیر باشم از میان این چهار عنصر یکی را به اجبار انتخاب کنم، به عنوان فرزند فردوسی بزرگ که وقتی سمیرغ خیالش را به دوردست‏ترین افق‏ها پرواز ‏داد و حماسه بزرگ خود را با نام خدای خرد ‏آغازید؛ «به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد» من هم عقلانیت را انتخاب خواهم کرد.

 

خدایار تأکید کرد: اگر جامعه‏ای خود را از این نعمت خداوندی دور کند، و فقط به نقل قول دیگران تکیه کند؛ هیچ چیز نمی‏تواند او را از فلاکت و بدبختی نجات دهد. خداوند احمق‏ها را دوست ندارد.

 

بنا بر اعلام این خبر، آن بخش از سخنان رایزن فرهنگی کشورمان مبنی بر نیاز دنیای اسلام به استفاده از عقلانیت برای پیشرفت و آبادی و دوری از نزاع‏های مذهبی که با اشاره به افراط‏گرایی ضددینی در جهان اسلام و شرکت تعدادی از جوانان تاجیکستان ایراد شد، به‏شدت مورد توجه حاضران قرار گرفت.

 

این همایش دوروزه با همکاری اتفاق نویسندگان و آکادمی علوم تاجیکستان در تالار همایش‏های دانشگاه ملی برگزار شد و پس از بیان سخنرانی‏های افتتاحیه، در دو روز و در دو بخش با 36 سخنرانی ادامه یافت. علاوه بر تاجیکستان، سخنرانانی از قرقیزستان و افغانستان نیز در این همایش شرکت داشتند.

  

 

استاد دانشگاه الجزایری مطرح کرد؛

 

الجزایر از تجربیات ایران در علم نانو استفاده کند

فرید بن یحیی، استاد علوم تکنولوژی دانشگاه الجزایر در دیدار با رایزن فرهنگی ایران در این کشور، خواستار استفاده کشورش از تجربیات ایران در علم نانو شد.

سید عبدالامیر موسوی‌بدر، رایزن فرهنگی ایران در الجزایر با فرید بن یحیی، استاد علوم تکنولوژی دانشگاه الجزایر و کارشناس سرشناس سیاسی و بین‌المللی رسانه‌ها، دیدار کرد.

طرفین در این دیدار که در محل رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد، درباره روابط فرهنگی، همکاری‌های دانشگاهی، وضعیت بورسیه‌های تحصیلاتی، شرایط فعلی دانشگاه‌های الجزایر، تحولات فرهنگی علمی و اجتماعی کشور الجزایر، اظهارات طایفه‌گری اخیر محمد عیسی وزیر اوقاف الجزایر و تحولات منطقه و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

فرید بن یحیی در این دیدار در خصوص شرایط نامطلوب رشته نانو تکنولوژی در الجزایر، توضیحاتی ارایه داد و باتوجه به پیشرفت‌های علمی قابل توجه ایران در این علم، خواستار همکاری جدی و گسترده در این رشته شد.

 

 

تبیین قیام امام حسین (ع) در اوگاندا

به همت رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا و با حضور اساتید دانشگاه و مبلغین برجسته سنی و شیعه این کشور،نشستی به منظور تبیین قیام امام حسین (ع) برگزار شد.

 

این نشست، به منظور ارتقای سطح دانش و آگاهی شرکت‌کنندگان درباره قیام امام حسین(ع) برگزار شد و طی آن شرکت‌کنندگان در مورد مباحث مختلفی همچون؛ تاریخچه و عوامل قیام امام حسین (ع)، قیام امام حسین (ع) و نقش آن در اعتلای ارزش‌های انسانی، امام حسین(ع)؛ قهرمان آزادگی و آزادی‌خواهی و دیدگاه‌های مختلف درباره قیام عاشورا، با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

پروفسور عابدی، استاد دانشگاه کامپالا در این کارگاه به مرور تاریخچه مختصری از زمان ولادت امام حسین(ع) و جایگاه او نزد پیامبر(ص) و مسلمانان و حوادث پس رحلت رسول اکرم (ص) تا وقوع حادثه کربلا پرداخت.

 

همچنین علی بختیاری، رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا نیز در سخنانی در این کارگاه با بیان اهمیت قیام امام حسین(ع) در اعتلای ارزش‌های انسانی، برخی از مصادیق این ارزش‌ها همچون آزادی و آزادی‌خواهی، عزت و کرامت انسانی، ظلم‌ستیزی و ولایت‌پذیری را تشریح کرد.

 

در ادامه هم آدم سبیالا، پژوهشگر و استاد کالج المصطفی در اوگاندا، با بیان این که امام حسین(ع) قهرمان آزادی و آزادگی است، به برخی شبهات وارده در مورد عاشورا، از جمله جشن گرفتن در این روز به تأسی از قوم یهود پرداخت و آن را پدیده‌ای خلاف ارزش‌های اسلامی دانست.

 

حجت‌الاسلام بکایی، رییس کالج المصطفی در اوگاندا نیز در این کارگاه در سخنانی به معرفی دیدگاه‌های گوناگون نسبت به واقعه عاشورا از نگاه اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان پرداخت و نوع نگاه به قیام عاشورا را در نوع نتیجه‌گیری و تحلیل وقایع آن، بسیار پراهمیت شمرد.

  

استاد دانشگاه الجزایر:

خط انحرافی وهابیت فاقد پایگاه مردمی درالجزایر است

قیصر مصطفی، شاعر لبنانی‌الاصل الجزایر و استاد دانشکده ادبیات دانشگاه الجزایر در دیدار سید عبدالامیر موسوی‌بدر، رایزن فرهنگی کشورمان گفت: خط انحرافی وهابیت فاقد پایگاه مردمی درالجزایر است.

 

سید عبدالامیر موسوی‌بدر، رایزن فرهنگی ایران در الجزایر، با قیصر مصطفی، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه الجزایر در منطقه بن عکنون در مرکز پایتخت، دیدار کرد.

 

در این دیدار طرفین در سخنان خود وضعیت دانشگاه‌ها و دانشجویان الجزایر از نظر علمی، اجتماعی، معیشتی، خوابگاه‌ها و شرایط درسی، همچنین اوضاع فرهنگی الجزایر و تقسیم‌بندی‌های رسانه‌های موافق و مخالف دولت و وضعیت ایران‌هراسی در الجزایر را برسی کردند.

 

قیصر مصطفی در سخنان خود جایگاه ایران و خط مقاومت در الجزایر را در مجموع بسیار خوب ارزیابی و تأکید کرد که صداهای مخالف این محور توسط خط وهابیت و فرانسه تغذیه می‌شود و این خط انحرافی، فاقد پایگاه مردمی است.

 

قیصر مصطفی در پایان این دیدار دو جلد کتاب غزلیات خود به زبان عربی را به رایزن فرهنگی کشورمان اهدا کرد.

 

بنا بر اعلام این خبر، قیصر مصطفی، نویسنده لبنانی‌الاصل 17 کتاب و دیوان شعر، کارشناس سیاسی و امور بین‌الملل و رسانه و از حدود 37 سال پیش، مقیم الجزایر است.

 

 

همایش بین‌المللی «اسلام و دموکراسی» در ترکیه برگزار شد

همایش بین‌المللی «اسلام و دموکراسی» با همکاری وابستگی فرهنگی ایران در استانبول و پژوهشگاه خاورمیانه دانشگاه ساکاریا، در ترکیه برگزار شد.

 

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان، به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی «اسلام و دموکراسی» پیامی را به این همایش ارسال کرد.

 

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در بخشی از پیام خود از روشنگری، آگاهی و شناخت صحیح از مفاهیم اصیل اسلامی به عنوان نیاز کنونی جامعه جهانی یاد کرد. وی همچنین تأکید کرد که اسلام، بنیان خود را از عدالت، برابری، رحمت، عشق و مرحمت، گرفته است و نسبتی با افراطی‌گری ندارد.

 

همچنین عبدالرضا راشد، وابسته فرهنگی ایران در استانبول نیز در سخنانی در این همایش که در محل دانشگاه ساکاریا برگزار شد، گفت: در شرایطی که برخی قدرت‌های شیطانی با اهداف سیاسی بر طبل اسلام‌هراسی می‌کوبند، سخن گفتن از دموکراسی و مفهوم آن در اسلام از اهمیت مضاعف برخوردار است.

 

بنا بر اعلام این خبر، در این همایش احمدرضا یزدانی‌مقدم نیز مقاله خود را با عنوان «مردم‌سالاری دینی از دیدگاه علامه امینی» قرائت کرد و رضا عیسی‌نیا، درباره الگوی شهروندی در نظام جمهوری اسلامی ایران سخن گفت.

 

عنوان مقالات شریف لکزایی، پژوهش‌گر و محقق، «حقوق اقلیت‌ها در نظام مردم‌سالاری دینی»، محمد پزشکی، پژوهش‌گر و محقق، «دموکراسی اسلامی» و محمدرحیم عیوضی، استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) «مردم‌سالاری دینی و لیبرال‌دموکراسی» بود.

 

در همایش بین‌المللی «اسلام و دموکراسی»، احمد ییلدیز، نماینده پارلمان ترکیه، علی یاشار، استاد دانشگاه باغچه شهیر، کمال اینات، استاد روابط بین‌الملل و آیدین، استاد دانشگاه در ترکیه نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

همچنین در حاشیه این همایش سمیناری تحت «عنوان مبانی اسلام بر مدیریت دولتی و روابط حقوقی میان شهروندان و دولت از دیدگاه اسلام» برگزار شد./998/د101/س

 

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات