۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۷
کد خبر: ۳۰۶۸۲۴
در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور؛

روند بیمه فعالان قرآنی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و رییس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی آخرین اقدامات صورت گرفته درباره بیمه فعالان قرآنی را مورد بررسی قرار دادند.
اتحاديه تشکل هاي قرآني کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بررسی روند بیمه فعالان قرآنی، شامگاه سه‌شنبه 17 آذر با حضور دکتر لاله افتخاری رییس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و حسن عباسی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.



باید در فعالیت‌های قرآنی کارها به عموم مردم سپرده شود

در بخش ابتدایی این جلسه حسن عباسی با اشاره به روند طی شده درباره تحت پوشش بیمه قرار گرفتن فعالان قرآنی، گفت: امیدواریم روندی که از سال‌ها قبل برای بیمه‌دار شدن فعالان قرآنی آغاز شده است به نتیجه برسد.



وی افزود: تلاش‌هایی از سال 89 برای بیمه شدن فعالان قرآنی صورت گرفت و در سال 92 حدود با معرفی 7000 نفر برای اخذ بیمه به مرحله جدیدی رسید، اما متاسفانه با سیاست‌های غلط اعمال شده در خصوص اجرایی شدن طرح بیمه فعالان قرآنی تمامی تلاش‌ها مغفول ماند.



مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با انتقاد از مسکوت ماندن موضوع بیمه فعالان قرآنی، تصریح کرد: در سال‌های اخیر به هیچ عنوان گامی در خصوص بیمه شدن فعالان قرآنی برداشته نشده است و حتی 5000 نفر دیگر نیز که واجد شرایط بیمه شدن هستند نیز به نفرات قبلی مانده در نوبت اضافه شده‌اند.



محمدی به بودجه اختصاص یافته از سوی دولت برای بیمه فعالان قرآنی نیز اشاره کرد و ابراز داشت: برای سال 94 قرار شد تا بودجه‌ای 10 میلیارد تومانی برای امر بیمه هنرمندان، مداحان و فعالان قرآنی در نظر گرفته شود، اما در واقعیت تنها 30 درصد مبلغ آن‌هم در دو نوبت شش ماهه به تصویب نهایی رسید، اما نکته جالب اینجا بود که هنوز این مقدار نیز یک ریال به امر بیمه فعالان قرآنی اختصاص نیافته است.



وی با اشاره به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی امسال، تاکید کرد: واقعا می‌شود از طرفیت عظیم اربعین برای توسعه و نشر فرهنگ قرآنی استفاده کرد، ضمن این‌که ما همچنان طرح «کهف و رغیم» را که برای اربعین حسینی در نظر گرفته بودیم ادامه می‌دهیم و از علاقه‌مندان به قرآن و موضوع حفظ آن می‌خواهیم برای شرکت در این طرح به تارنمای «اتقان» مراجعه کنند.


مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور اضافه کرد: وقتی که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که کارهای مهم باید به دست مردم انجام شود و در موضوعات مهمی همچون راهپیمایی اربعین نیز ما مشاهده می‌کنیم که حرکت و تلاش مردمی یک موج عظیم را ایجاد می‌کند، باید در سایر زمینه‌ها نیز تلاش کنیم تا کارها به مردم سپرده شود، زیرا واقعیت امروز این است که عده‌ای از فعالان و زحمت‌کشان قرآنی به دلیل برخی نا ملایمات انگیزه خود را از دست داده‌اند.



محمدی در پایان، تاکید کرد: دو خواسته مهم مدنظر ما قرار دارد، ابتدا این‌که اگر موضوعی در دولت‌ها تصویب می‌شود به صورت دائمی مدنظر قرار بگیرد، دیگر این‌که به فعالان قرآنی یک نگاه مستقل شود و آن‌ها با سایر گروه‌های عمدتا غیر مرتبط جمع بسته نشوند.



قرآن سپر محکم در برابر نفوذ فرهنگی است

در بخش دیگری از این نشست، دکتر لاله افتخاری با تمجید از فعالیت‌ها و زحمات و کوشش‌های بی‌نظیر حسن عباسی در راه بیمه‌دار شدن فعالان قرآنی، گفت: درباره بیمه فعالان قرآنی از سال گذشته و در کمیسیون مربوطه تلاش‌های زیادی صورت گرفت، زیرا ما معتقدیم که باید همگام با توسعه فرهنگ قرآنی از فعالان قرآنی نیز حمایت شود.



وی افزود: در زمان دولت دهم تلاش‌هایی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت صورت گرفت، اما در دولت جدید علی‌رغم تاکید شخص وزیر ارشاد به دلیل برخی کارشکنی‌ها از سوی برخی افراد پایین دست در وزارت ارشاد این روند با مشکل رو به رو شده است.



افتخاری تصریح کرد: ما بسیار تلاش کردیم تا یک صندوق ویژه و مستقل برای فعالان قرآنی در نظر گرفته شود، خود بنده نیز در سال گذشته بسیاری از برنامه‌های عمومی در نظر گرفته شده‌ام را لغو کردم تا بتوانیم یک ردیف بودجه برای بیمه فعالان قرآنی ایجاد کنم، در این راه و نهایتا موفق شدیم تا مبلغ 10 میلیارد تومان با ادغام فعالان قرآنی با سایر گروه‌ها را تصویب کنیم.



رییس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند تخصیص بودجه‌هاف بیان داشت: گاهی ملاحظه می‌شود که رقم‌هایی برای سایر گروه‌های اجتماعی مدنظر گرفته می‌شود، ما انتظار داریم اگر ما نیز در زیر گروه این بودجه‌ها قرار داریم از آن بهره‌مند شودیم، اگر هم قرار است به ما مستقل نگاه شود بودجه‌های جدا را به صورت مسقیم به ما بدهند.



وی در خصوص تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص بحث نفوذ، ابراز داشت: وقتی مقام معظم رهبری از نفوذ می‌گویند، موضوع فرهنگ در اولویت است از این رو باید با تکیه بر قرآن به جنگ نفوذ فرهنگی برویم.



افتخاری در خصوص کم‌کاری‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس نیز، گفت: همکاران ما در مجلس شورای اسلامی نیز در برخی اوقات کم‌کاری می‌کنند، زیرا می‌شود در بحث تقسیم‌بندی گروه‌های اجتماعی مداحان، فعالان قرآنی و نماز یاوران را از سایر گروه‌ها منفک کرد و به شکل مستقل دید.



وی در پایان، تصریح کرد: باید شورای توسعه فرهنگ قرآنی تمام تلاش خود را معطوف به این موضوع کند تا واقعا تمام مشکلات فعالان قرآنی مرتفع شود.



دولت یازدهم عزم جدی برای بیمه فعالان قرآنی ندارد

گفتنی است در بخش پرسش و پاسخ این نشست، لاله افتخاری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص نوع نگاه دولت به بیمه فعالان قرآنی، بیان داشت: به طور کل نمی‌توان گفت دولت یازدهم عزم محکم در امر بیمه فعالان قرآنی ندارد، زیرا اگر این عزم جدی وجود داشت قطعا در بخش برنامه‌ریزی برای بودجه نمود پیدا می‌کرد./856/202/ب1

ارسال نظرات