۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۳۰۶۸۷۱
امام جمعه بروجرد:

روحانیت نقش بسزایی در ترویج و تبیین فرهنگ وقف دارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بروجرد با بیان این که نقش روحانیت در ترویج و تبیین فرهنگ وقف در جامعه نقش بسزایی دارند، گفت: مشوق اصلی بیشتر وقف ها در جامعه علما و مبلغان دینی هستند.
امام جمعه بروجرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام حسن ترابی، امام جمعه بروجرد، ظهر امروز در همایش بزرگداشت عالم واقف که در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، گفت: مشوق اصلی بیشتر وقف ها در جامعه علما و مبلغان دینی هستند.


وی از آیت الله بروجردی به عنوان عالمی سترگ و واقفی بزرگ یاد کرد و افزود: تجلیل و تکریم از پرچمدار عالم تشیع و مرجع عالم شیعه، آیت الله بروجردی از اهداف برگزاری این همایش است.


حجت الاسلام ترابی با بیان این که اصلی ترین کارکرد وقف در زمینه فرهنگی و آموزشی است، عنوان داشت: تألیفات آیت الله بروجردی، امروز مورد استفاده اهل علم است.


وی تصریح کرد: روش آیت الله بروجردی، در تحصیل فقه، در استنباط احکام شرعی مورد استفاده مدرسان حوزه قرار گرفته است.


امام جمعه بروجرد با بیان این که بخشی از موقوفات آیت الله بروجردی از طریق اموال خیریه مردم و بخشی از مال شخصی ایشان وقف شده است، یادآور شد: سرای قیصریه در بازار بروجرد، ساختمان و ملحقات مقبره حاج سید جواد طباطبایی برجرد، بیش از 20 از مسجد بزرگ در کشور از جمله موقوفات آیت الله بروجردی است.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسجد اعظم قم که از مهم ترین مساجد کشور است و سال هاست مرکز تربیت و تعیلم روحانیان است، از دیگر موقوفات آیت الله بروجردی است.


امام جمعه بروجرد تصریح کرد: ساخت مساجد و مراکز فرهنگی و دینی در خارج از کشور همچون مسجد هامبورگ آلمان، مسجد ترابلوس لبنان، چهار مسجد در آفریقا، کتابخانه نجف با هشت هزار جلد کتاب، ساخت برخی مساجد، غسالخانه ها و حمام ها در روستاهای شهرستان بروجرد از دیگر موقوفات آیت الله بروجردی است.


حجت الاسلام ترابی با بیان این که رسالت علما و روحانیت رسالت اولیا و انبیای الهی است، افزود: علما و روحانیت در راستای ترویج فرهنگ وقف، در طول تاریخ تلاش های زیادی داشته اند.


وی روحانیان و علما را پرورش یافتگان مکتب صادقین برای تعمیق و گسترش باورهای مذهبی و فرهنگ وقف در جامعه دانست و یادآور شد: روحانیت در طول تاریخ همواره با بیان و تفسیر آیات، روایات و ذکر آثار و برکات آن، افراد را به وقف کردن بخشی از اموال و املاک خود تشویق می کردند.


امام جمعه بروجرد در ادامه با بیان این که متعلقات از بین رفتنی است، اظهار داشت: با انفاق خالصانه اموال در راه خدا می توان متعلقات دنیوی را جاودانه کرد.


وی از وقف به عنوان صدقه جاری و چشمه جوشان یاد کرد و ادامه داد: لازمه وقف استمرار و جاودانگی آن است.


حجت الاسلام ترابی  با اشاره به این که وقف در سنت نبوی سیره ائمه(ع) از جایگاه عظیمی برخوردار است، عنوان داشت: ائمه(ع) هرکدام به سنت وقف عمل کرده و مرام را نیز در این زمینه تشویق کردند.


وی بیان سیره عملی آیت الله بروجردی در ترویج فرهنگ وقف در شهرستان بروجرد را از دیگر اهداف مهم برگزاری همایش عالم واقف بیان کرد.


حجت الاسلام ترابی با بیان این که 50 درصد موقوفات لرستان مربوط به شهرستان بروجرد است، افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه ی مهمی در راستای حفاظت و حراست از موقوفات و برگرداندن موقوفات به یغما رفته را برعهده دارد./9459/202/ب1

ارسال نظرات