۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۳۰۶۹۹۹
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تبیین کرد؛

روش و شیوه برخورد با افراد بی دین

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این‌که افراد از نظر دین داری به دو گروه متدین و بی دین تقسیم می‌شوند، به تبیین روش و شیوه برخورد با افراد بی دین پرداخت.
حجت‌الاسلام و المسلمين قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در مراسم عزاداری دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه های مشهد مقدس که شامگاه چهارشنبه در محل مسجد حضرت زهرا(س) دانشگاه فردوسی برگزار شد، به تبیین مسائل اولیه مورد نیاز برای تبلیغ دین پرداخت و گفت: انسان یه نوع نیاز دارد؛ نیاز های فردی مانند خوراک، پوشاک و همسر و نیاز های جمعی مانند قانون و مدیر؛ یکی دیگر از ابعاد نیاز انسان، نیازهای عالی است که می خواهد بداند منشأ این دنیا کجاست، هدف آن چیست و آخر آن کجاست؟ راه شناخت حق و باطل چیست؟ دین پاسخگوی این نیازهای عالی انسان است.

 

وی با اشاره به این که نیازهای عالی انسان تمایزدهنده او از سایر موجودات هستند، خاطرنشان کرد: اگر هدف مان را منحصر به حصول خوراک و پوشاک کنیم، خیلی از حیوانات هستند که هم از ما بیشتر می خورند و هم پوست بدن شان از لباس ما با ارزش تر است.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم افزود: انسان ها با هر ویژگی ای باید راهی را طی کنند و بدانند در چه رشته ای تحصیل کنند، چه شغلی داشته باشند و با چه کسی ازدواج کنند؛ این راه ها متفاوت است؛ اولین راه، راهی است که انسان خودش میل دارد؛ دوم، راهی است که دیگران برای او ترسیم می کنند و سومین راه، راهی است که خالق برای او می پسندد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی یادآور شد: راه خود انسان درست نیست چرا که انسان بارها پشیمان می شود و این یعنی عقل او کامل نیست؛ راه دیگران هم مورد اطمینان نیست چون همانطور که ما پشیمان می شویم، دیگران هم پشیمان می شوند، از این رو  باید راهی را طی کنیم که خالق به ما گفته است.

 

وی با اشاره به این که افراد از نظر دین داری به دو گروه متدین و بی دین تقسیم می شوند، در تبیین شیوه برخورد با افراد بی دین اظهار کرد: در پاسخ به این سوال که چگونه با افراد بی دین و لاابالی گفتگو کنیم، امام رضا(ع) فرمودند به آن ها بگویید یا قیامت وجود دارد، یا ندارد؛ اگر قیامت نباشد، مذهبی ها ضرری نمی کنند چرا که سی دقیقه نماز خوانده اند، سی روز روزه گرفته اند و تفاوت حجاب و بی حجابی هم در نیم کیلو اضافه وزن است؛ اما اگر قیامت وجود داشته باشد، انسان لاابالی چه می کند؟ پس عقل می گوید انسان دین داشته باشد.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه گفت: مردم دودسته اند؛ یا آخرت گرا هستند و یا دنیا گرا؛ کسانی که سراغ دنیا می روند، ممکن است به دنیا برسند، شاید هم به آن نرسند، پس رسیدن آن ها به دنیا صددرصد نیست و از طرف دیگر آخرت شان هم صفر است؛ آخرت گرایان  50 درصد ممکن است به دنیا برسند چرا که بعضی از آن ها فقیر هستند اما آخرت آن ها صددرصد است؛ اینجا هم عقل می گوید آخرت گرا باشیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه این مراسم به سؤالات متعددی که در حوزه پاسخ به شبهات دینی برای دانشجویان و طلاب غیر ایرانی وجود داشت، پاسخ گفت./820/202/ب2

ارسال نظرات