۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۳۰۷۱۰۳
احکام(۳۵)؛

کسب حلالیت مربوط به حقوق مادی و معنوی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم به بررسی موضوع طلب حلالیت در حقوق مادی و معنوی پرداخت و گفت: از امام صادق(ع) روایت شده است که «اگر بنده‌ای بخواهد مورد رحمت الهی قرار بگیرد، در دنیا بندگان خدا را ببخشد».
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری، امشب در آیین بیان احکام شرعی که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تفهیم معنای حقیقی طلب حلالیت در ادبیات فقهی پرداخت و گفت: به طور کلی طلب حلالیت دو بعد دارد که به حقوق مادی و معنوی تقسیم می‌شوند.

 

کارشناس احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه حقوق معنوی احکام خاص و شرایط مختلفی در ادبیات فقهی مراجع تقلید دارد، اظهار کرد: به طور کلی طلب حلالیت برای حق الناسی که مفهوم معنوی دارد، اگر مقدمه و زمینه فساد اجتماعی باشد لازم نیست و عاصی باید فقط به اسغفار در محضر پروردگار خود بپردازد.

 

حجت‌الاسلام اکبری به تبیین فساد اجتماعی در بازخوردهای طلب حلالیت برای حقوق معنوی پرداخت و گفت: به عنوان مثال اگر مکلف غیبت کسی را کرده باشد و بخواهد این گناه را به غیبت شونده برای کسب حلالیت توضیح بدهد و این توضیح مقدمه قطع رحم شود؛ مکلف مجاز به این عمل نیست و باید به اسغفار و رد مظالم قناعت کند.

 

استاد حوزه علمیه قم به بررسی موضوع طلب حلالیت در بعد مادی این فریضه پرداخت و گفت: برای کسب حلالیت و احقاق حقوق مردم در امور مادی باید با اصل میزان بدهی یا خسارت فرد این فریضه از سوی مکلف عمل شود.

 

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به اینکه هرگونه مظلوم نمایی و ضعیف جلوه دادن خود برای پرداخت کمتر بدهی و کسب حلالیت خود گناهی کبیره است، گفت: حکم فریفتن خلق الله گناهی سنگین‌تر از کسی است که بدهی به اشخاصی داشته باشد و ضمن تلاش برای رد مظالم موفق به پرداخت آن نمی شود.

 

وی ادامه داد: افرادی که در صورت بدهی در حال تلاش برای پرداخت مظالم هستند و برای کسب حلالیت تلاش کرده و مدت زمان این کار به طول می‌انجامد؛ بنابر صداقت مکلف در تلاش حرجی بر آنان وارد نیست و با توکل بر خدا به کار و تلاش خود در این راه ادامه دهند.

 

کارشناس احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به جایگاه رفیع بخشش در اصول بندگی گفت: از امام صادق(ع) روایت شده است که «اگر بنده ای بخواهد مورد رحمت الهی قرار بگیرد در دنیا بندگان خدا را ببخشد»./837/پ202/ف2

ارسال نظرات