۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۳۰۷۵۴۰

تحلیل رییس المصطفی درباره حوادث نیجریه/ زکزاکی تربیت یافته گفتمان انقلاب و از علمای بزرگ جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعة المصطفی حوادث تلخ و دردناک اخیر در نیجریه را نشانه هراس دشمنان از گسترش امواج گفتمان و تفکر اهل بیت در این منطقه دانست و شیخ زاکزاکی را تربیت یافته گفتمان انقلاب اسلامی و از علمای بزرگ جهان اسلام خواند.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي حجت‌الاسلام والمسلمين اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعة المصطفی العالمیه، پیش از ظهر امروز در سومین اجلاسیه مدیران و دبیران پژوهشی گروههای علمی تربیتی، در واکنش به فاجعه شهادت شمار زیادی از از شیعیان نیجریه در حمله تروریستی اخیر، اظهار داشت: شیخ زاکزاکی از علمای بزرگ جهان اسلام و مکتب اهل بیت(ع) است و حساسیت ما روی ایشان فرامرزی است.


وی این فاجعه را انتقام گیری ناشی از خشم گروه‌های تروریستی از راهپیمایی چند میلیونی شیعیان نیجریه دانست و خاطرنشان کرد: به فضل خداوند این حادثه مبدل خواهد شد که امواج گفتمان شیعی در آنجا بیش از گذشته گسترش خواهد یافت.


حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که جامعة المصطفی امروز یک نهاد حوزوی که در گوشه‌ای از کار باشد نیست، افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم یکی از محورهای جهان هستیم و در معرض توطئه‌ها و در منظر دوستان و دشمنان قرار داریم و امروز نقش مهمی در سراسر جهان داریم.

 

وی با توجه به شعاع بین المللی جامعة المصطفی مسؤولیت این نهاد را چند برابر دانست و اظهار داشت: آنچه امروز در نیجریه شاهد آن هستیم این است که اسلام ناب اهل بیت(ع) در بزرگ‌ترین و پرجمعیت ترین و مهم ترین کشور آفریقا تبدیل به یک قدرت شده است و حدود 15 میلیون شیعه در این کشور وجود دارد.

 

رییس جامعة المصطفی با بیان این که شیخ زاکزاکی تربیت یافته جامعة المصطفی و گفتمان انقلاب اسلامی است، ابراز داشت: یک طلبه یعنی یک جهان؛ زیرا می‌تواند شهر و کشور و جهانی را تغییر دهد و با توجه به این نکته رهبر معظم انقلاب که ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم تربیت این گونه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب در تبیین پیچ تاریخی بر تقسیم جهان توسط متفقین در فردای جنگ دوم مثال زدند، گفت: در آن میدان کنش گران اصلی سهم خود را از جهان گرفتند و کسانی که غیب بودند زیان دیدند و هنوز هم ما در امتداد همان نظم جهانی قرار داریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی وضعیت اکنون جهان را مانند فردای جنگ جهانی دوم دانست و اظهار داشت: در این میدان ما حاملان پیام الهی و معارف دینی هستیم و بر این باوریم که جهان باید تحت تأثیر معارف الهی و رهنمودهای دینی قرار بگیرد و تمام 7 میلیارد انسان در حال زیست و نسل‌های آینده مخاطب این پیام هستند؛ این ذات ما است و در دعوت و نشر این پیام هم نشان دادیم که بیش از آن که تعصب داشته باشیم عقلانی هستیم و اگر کار خود را انجام ندهیم به معنی این است که عقب مانده‌ایم.

 

وی ادامه داد: امروز جامعة المصطفی بر پایه یک دانش فنی و تجربه کاری و منابع انسانی فراهم شده است و به عقیده من جهان امروز آماده کار است و اگر پایه های حضور فکری خود را استوار نکنیم این فرصت از دست خواهد رفت؛ نمایندگان ما در دیگر کشورها حضور دارند و اگر این هسته‌ها را تکثیر نکنیم دشمنان می‌توانند آنها را از میان بردارند و محو کنند.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه اخلاص را شرط اول پیشرفت کار دانست و خاطرنشان کرد: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که پر تلاطم و نا آرام است و ما هم نمی‌توانیم آرام بنشینیم؛ کار ما تبلیغ است و کالایی که از آن تبلیغ می‌کنیم بسیار ارزشمند است و به همین خاطر به حرکتی انقلابی و بسیجی نیاز داریم.

 

وی با اشاره به سند چشم انداز جامعة المصطفی گفت: این نهاد باید به عنوان یک مرجع علمی در جهان اسلام مطرح شود و به همین دلیل خروجی‌های اینجا باید ممتاز و عمیق باشد زیرا ما با خروجی‌ها سنجیده می‌شویم؛ باید در اینجا بر اساس منابعی که در اختیار داریم پژوهش‌های درست و نظام‌مند تولید شود تا بتوانیم به مرجعیت علمی جهان اسلام برسیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که ما گفتمان انقلاب اسلامی را محور کار خود می‌دانیم، افزود: گفتمانی که هم در آن تقریب و انسجام اسلامی است و هم از همه مدعیان پیروی اهل بیتی که چشم دیدن راهپیمایی چند میلیون شیعه را ندارند جدا هستیم و تشیع انگلیسی را خط قرمز خود می‌دانیم.

 

وی در ادامه بر اهمیت فلسفه اخلاق در پژوهش تأکید کرد و افزود: باید از سنت‌های پژوهشی حوزه در زمینه پژوهش استفاده کرد زیرا حوزه تجربه و پیشینه و آداب و سننی دارد که در هیچ جای عالم نظیر آن وجود ندارد و با این که همیشه تشیع در اقلیت بوده ولی خروجی‌هایی همچون شیخ مفید و شیخ صدوق و بزرگانی دیگر داشته که نشانه کار آمدی این سنن است./843/پ202/ج

ارسال نظرات