۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۳۰۸۴۹۲

گذری بر کتاب تازه منتشر شده هویت های کودکی در برنامه‌های کودک تلویزیون

خبرگزاری رسا ـ کتاب هویت های کودکی در برنامه‌های کودک تلویزیون نوشته آزاده اسلامی و فاطمه عظیمی فرد است که به تازگی از سوی مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
کتاب هويت کودک در برنامه هاي تلويزيوني

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کودکی؛ دوره ای حساس از زندگی و دارای نقش بنیادی در شکل گیری شخصیت انسان است. در این دوره، خانواده اصلی ترین نقش را در مراقبت و رشد کودک به عهده دارد.

 

اما امروزه محیط اجتماعی و رسانه ها هم در جامعه پذیری ثانویه و شکل گیری شخصیت و نگرش کودکان نقش مهمی ایفا می کنند. زیرا کودکان امروز، زمان زیادی را به استفاده از رسانه ها و برنامه کودک تلویزیون می پردازند و بخش قابل توجهی از یادگیری ، از طریق مشاهده رفتار دیگران و الگوگیری اتفاق می افتد.

 

در این نوشتار، انواع هویت های کودکی (تعاریف و انتظارات از کودکی) که در روند تحولات مفهوم کودکی در جهان و متاثر از بافت و تحولات تاریخی،اجتماعی ، فرهنگی جوامع شکل گرفته است، معرفی می گردد.

 

در این کتاب، منتخبی از برنامه های کودک که در سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید و پخش شده اند، به روش تحلیل گفتمان مورد بررسی قرار می گیرند تا انواع تصاویری که از کودکی ارائه می شود و الگویی که از کودک مطلوب ایده آل به دست می دهد، شناسایی گردد.

 

قابل ذکر است، کتاب هویت های کودکی در برنامه‌های کودک تلویزیون نوشته آزاده اسلامی و فاطمه عظیمی فرد است که به تازگی از سوی مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در 294 صفحه به چاپ رسیده است./992/د02/ق 

منبع: مرکز پژوهش سنجش و افکار صدا و سیما
ارسال نظرات