۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۳۰۸۹۶۳
استاد حوزه و دانشگاه:

اصل و حقیقت قرآن نزد ائمه معصومین است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که اصل و حقیقت قرآن نزد ائمه معصومین(ع) است، گفت: شیعه حقیقی کسی است که ولایت ائمه معصومین(ع) را بپذیرد و به سخنان ایشان عمل کند و باید بر این مهم دقت کرد که خوارج اهل عبادت بودند، اما چون ولایت را قبول نداشتند، هلاک شدند.
اصل و حقیقت قرآن نزد ائمه معصومین است اهل بيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم زهرا حیدری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در سالن اجتماعات حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، به فضیلت و جایگاه ائمه اطهار(ع) پرداخت.

 

وی با اشاره به فراز «وَ عَزَائِمُهُ فِیکُمْ وَ نُورُهُ وَ بُرْهَانُهُ عِنْدَکُمْ وَ أَمْرُهُ اِلَیْکُمْ‏»، گفت: خداوند درباره امامت، ائمه اطهار(ع) اراده جدی دارد و زعامت و رهبری سیاسی و دینی را اراده کرده است؛ از این رو همانگونه که خداوند دوستی و موالات بر اهل بیت(ع) را بر مردم واجب کرده است، زعامت و رهبری سیاسی ائمه اطهار(ع) را نیز واجب کرده است؛ بر این اساس مردم باید زعامت و رهبری امامان معصوم(ع) را بپذیرند.

 

حیدری با اشاره به این که ائمه اطهار(ع) علاوه بر رهبری دینی، رهبری سیاسی جامعه را نیز بر عهده دارند، افزود: اگر بخواهیم ریشه سکولاریسم را بررسی کنیم باید اساس آن را در سقیفه بنی ساعده بررسی کنیم؛ چرا که در آن جا تصمیم گرفته شد رهبری سیاسی و دینی از یکدیگر جدا باشد؛ در حالیکه ائمه اطهار(ع) هم رهبری سیاسی و هم رهبری دینی مردم را بر عهده دارند.

 

این استاد تاریخ با بیان این که هدف اصلی خلقت در وجود گرامی ائمه معصومین(ع) گرد آمده است، اظهار کرد: نباید بگوییم هدف خدا از خلقت انسان چیست؛ چرا که در این صورت خدا را ناقص معرفی می کنیم، در صورتی که خداوند نقصی نداشته است که برای رسیدن به آن، انسان را خلق کند.

 

صفت ستار العیوب بودن خداوند را در زندگی خود پیاده کنیم
این کارشناس مسائل خانواده گفت: اگر برای هدف خلقت انسان دو هدف ابتدایی و نهایی در نظر بگیریم، باید گفت هدف ابتدایی از خلقت انسان، در آیه «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ، و جن و انس را نیافریدم مگر براى این که مرا بندگى کنند.»، بیان شده است و هدف نهایی خلقت انسان، نورانی شدن و متخلق شدن به اخلاق الهی شدن است، از این رو اگر انسانی می خواهد نورانی شود، می بایست خود را متخلق به اخلاق الهی کنند.

 

حیدری با اشاره به این که یکی از اخلاق خداوند، ستار العیوب بودن است، ابراز کرد: امام صادق(ع)می فرمایند: «أَحَبُّ إِخْوَانِی إِلَیَّ مَنْ أَهْدَى إِلَیَّ عُیوبِی‏، بهترین دوست من، کسی است که عیب مرا به من هدیه کند.».

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بر مبنای این روایت زمانی که می خواهیم عیب یکدیگر را بدهیم باید با نگاه هدیه، به آن نگاه کنیم؛ ما چگونه هدیه را به دیگران می دهیم؟ با عشق و علاقه هدیه می دهیم؛ از این رو باید با واژه های مناسب و احترام عیب دیگران را به آن ها بگوییم، بر این اساس باید خوبی های را فراموش نکنیم و باید مراقب باشیم که با بی ادبی و بی احترامی بیان نکنیم.

 

اصل و حقیقت قرآن نزد ائمه اطهار(ع) است
وی با بیان این که اصل  و حقیقت قرآن نزد ائمه اطهار(ع) است، گفت: در زیارت جامعه کبیره در فضیلت و جایگاه اهل بیت(ع) می خوانیم که «وَ نُورُهُ وَ بُرْهَانُهُ عِنْدَکُمْ، و نور و برهان خداوند، نزد ائمه اطهار(ع) است.». به یک دلیل، برهان و نور، آیه قرآن است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که یک معنی برهان، علم یقین آور است،  اظهار کرد: علم یقین آور علمی است که به کمک آن می توان از باطن گناه آگاه شد و اگر باطن گناه را ببینیم از آن اجتناب خواهیم کرد.

 

حیدری با خاطر نشان کردن این که شیعه حقیقی کسی است که ولایت ائمه معصومین(ع) را بپذیرد و به سخنان ایشان عمل کند، ابراز کرد: خوارج اهل عبادت بودند، اما چون ولایت را قبول نداشتند، هلاک شدند؛ از این رو عبادت باید همراه محبت داشتن به اهل بیت(ع) و اطاعت از این بزرگواران باشد./1309/202/ب2

ارسال نظرات