۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۳۰۹۲۵۶
استاد حوزه علمیه:

زبان قرآن زبانی فرازمانی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به فرا زمانی بودن قرآن، گفت: استنباطی که از قرآن برخی از محققان دارند و به نفع هر علمی آرای خود را بیان می‌کنند، امری مطرود و اشتباه است.
کتاب قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی ذوعلم، پژوهشگر قرآنی، ظهر چهارشنبه دوم دی ماه در هم اندیشی تمدن نوین اسلامی در پژوهشگاه علوم اسلامی، گفت: استنباط مبانی علمی جدید از منابع قرآن بحث بسیار مهمی است و آنچه که قران بیان می دارد تجربه هایی است که با فکر محدود عقل بشری که انسان به آن دست پیدا نمی کند قرآن پاسخ داده است.

 

وی افزود: مؤلفه‌های ایمان در نهج االبلاغه در یک معنای اجتماعی و تمدنی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، مؤلفه‌های تمدن اسلامی و نظاماتی که این تمدن را تشکیل می دهد پایه آن در ایمان است.

 

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: نگرش و تلقی که از اسلام در تمدن اسلامی دیده می شود بحث ایمان و رکن آن دین است.

 

وی خاطرنشان کرد: ایمان دارای چهار عنصر اصلی همچون صبر ، یقین، عقل و جهاد است و در تمدن اسلامی به رکن ایمان بیشتر توجه شده است.

 

حجت الاسلام ذوعلم درباره صبر، بیان داشت: صبر به معنای استقامت و ایستادگی در برابر عجول بودن است و یقین به معنای باور مستحکم در برابر فضای شبهه آلود شک است.

 

وی ادامه داد: برای رسیدن به تمدن صرف‌نظر از نظریه‌پردازی و ارائه مقاله باید به زیرساخت‌های جهاد و عدل که تمدن اسلامی را به تکامل و رشد می‌رساند توجه ویژه‌ای داشت.

 

پژوهشگر قرآنی با اشاره به فرازمانی بودن قرآن، ابراز داشت: استنباطی که از قرآن برخی از محققان دارند و به نفع هر علمی آرای خود را بیان می‌کنند، امری مطرود و اشتباه است.

 

حجت الاسلام ذوعلم در پایان گفت: تمدن اسلامی مبتنی بر نظامات اجتماعی است که فرصتی را برای ایمان در جامعه فراهم می‌کند که مکانیزم آن عوامل تشکیل دهنده و قوام بخش را ایجاد می‌کند و مطلقا این تمدن هیچگاه دچار زوال نخواهد شد./856/202/ب2

ارسال نظرات