۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۳۰۹۳۶۳
استاد حوزه علمیه جیرفت:

وحدت حوزه و دانشگاه جزء ضروریات نظام است/ نفوذ نتیجه نبود وحدت بین حوزه و دانشگاه

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه جیرفت با بیان اهمیت وحدت بین حوزه و دانشگاه، گفت: فاصله میان حوزه و دانشگاه راه سلطه بیگانگان و سقوط کشور را باز خواهد کرد، چرا که دانشگاه و حوزه به عنوان نخبگان جامعه، در شکل گیری موضوعات فرهنگی و ساختاری اجتماع تأثیر بسزایی دارند و نفوذ در آن ها نفوذ در نظام است.
وحدت حوزه و دانشگاه
حجت الاسلام محمد شهریاری، استاد حوزه علمیه جیرفت، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با تبیین وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه اختلاط و امتزاج این دو مرکز علمی و وحدت فیزیکی نیست، بلکه به معنای یک گونه عمل کردن و در یک مسیر قرار گرفتن است.
 
وی افزود: هدف از وحدت حوزه و دانشگاه وفاق بین این دو نهاد است؛ آن چه مهم است تولید علمی است که این دو مرکز می توانند با هم سو و هم جهت شدن تولید کرده و منتشر نمایند و به این وسیله سبب رشد و تعالی جامعه شوند.
 
این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: ایده وحدت حوزه و دانشگاه به دنبال تعامل، همکاری و نفی جدایی و بیگانگی این دو نهاد است، چرا که این دو نهاد هریک به بنا به ویژگی های خود سهم مهمی در پیشرفت جامعه دارند.
 
حجت الاسلام شهریاری اظهار داشت: همدلی و وحدت بین حوزه دانشگاه ریشه در سرچشمه این دو مرکز دارد، به عبارت دیگر اساتید و بزرگان حوزه و دانشگاه باید در راه رسیدن به این هدف متوجه وظایف حساس خود باشند.
 
این استاد حوزه علمیه یادآور شد: استادان حوزه و دانشگاه باید وفاق منزلتی بین این دو مرکز ایجاد کنند و از هر حرکت و سخنی که منزلت اجتماعی قشری را بر قشر دیگر برتری می دهد، خودداری کنند.
 
وی با اشاره به دومین وظیفه راهبردی بزرگان حوزه و دانشگاه، افزود: کار دوم استادان حوزه و دانشگاه ایجاد وفاق نقشی است، به بیان دیگر استادان باید از هر حرکت و سخنی که بدون دلیل قانع کننده، نقش یا موقعیتی را در انحصار قشر خاصی قرار می دهد، خود داری کنند.
 
مدیر حوزه علمیه جیرفت تصریح کرد: ایجاد وفاق معرفتی از دیگر وظایف بزرگان حوزه و دانشگاه است، به عبارت دیگر در فضای حوزه و دانشگاه باید از هر سخن و رفتاری که نسبت به یکی از رشته های دانشگاهی یا حوزوی حساسیت های بی مورد ایجاد کند، خودداری شود.
 
مدیر حوزه علمیه جیرفت اظهار داشت: سومین وظیفه حوزه و دانشگاه ایجاد وفاق فرهنگی از طریق کنش های ارتباطی است.
 
این استاد حوزه علمیه گفت: برپایی سمینارهای علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از دیگر برنامه های تامین کننده وحدت بین حوزه و دانشگاه است.
 
وی افزود: باید پروژه های تحقیقاتی مشترکی بین این دو نهاد علمی تعریف و راه اندازی شود تا ارتباط فعالی بین این دو قشر ایجاد شده و سبب استحکام هرچه بیشتر مسئله وحدت شود.
 
حجت الاسلام شهریاری با اشاره به اهمیت وحدت بین حوزه و دانشگاه، گفت: تعامل حوزه و دانشگاه یعنی تعامل علم و دین؛ حوزه می تواند از دست آورد های علمی  دانشگاه در راستای تبیین و دفاع از دین بهره ببرد و از سوی دیگر دانشگاه نیز می تواند از حوزه در راستای تقویت و غنی سازی مباحث اخلاقی و انسانی خود بهره مند شود.
 
حجت الاسلام شهریاری گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه به معنای پیروی قشر دانشجو از حوزه نیست و البته هیچ گاه دانشگاه زیر بار این مسئله نخواهد رفت، چرا که چنین برداشتی غلط و اشتباه محض است.
 
وی افزود: اگر واقع بینانه به مسأله وحدت بین این دو مجموعه بنگریم، چیزی جز وحدت شعاری و صوری نخواهیم دید و این مسئله بیشتر شکل صوری به خود گرفته است.
 
این کارشناس مسایل مذهبی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه جز ضروریات نظام است و حال آن که این دو نهاد کمتر توانسته اند ویژگی های مثبت هم دیگر را به یک دیگر انتقال دهند و حتی در برخی موارد معایب این دو به یکدیگر انتقال پیدا کرده است.
 
حجت الاسلام شهریاری گفت: تا زمانی دیدگاه و احساس برتری حوزه به دانشگاه و یا برتری دانشگاه به حوزه در میان این دو قشر وجود داشته باشد، هیچ گاه وحدت واقعی اتفاق نخواهد افتاد و هرگز شاهد تجلی و پیشرفت جامعه دینی به وسیله این دو مرکز راهبردی نخواهیم بود.
 
استاد حوزه علمیه جیرفت به بیان ارتباط نظام و حوزه و دانشگاه اشاره داشت و گفت: هر زمان تعامل و همکاری نخبگان این دو نهاد بیشتر شود، شاهد پیشرفت جامعه و اصلاح آن خواهیم بود.
 
این پژوهشگر علوم دینی در پایان گفت: فاصله میان حوزه و دانشگاه راه سلطه بیگانگان و سقوط کشور را باز خواهد کرد،  چرا که دانشگاه و حوزه به عنوان نخبگان جامعه، در شکل گیری موضوعات فرهنگی و ساختاری اجتماع تاثیر بسزایی دارند و نفوذ در آن ها نفوذ در نظام است./9701/302/ب2
ارسال نظرات